Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 881 ggr
reckon
0

Cirkus vid besök

Jag har en hund som går väldigt mycket upp i varv pga osäkerhet när någon knackar på dörren, och den andra hänger på och skäller och skäller, mest för att den första rusar omkring och låter. Jag tycker detta är enormt stressande och vill knappt ha hem folk för att jag känner mig osäker på hur jag ska hantera det.

Jag har gjort upp en plan nu, att jag ska försöka få hundarna att vid dörrknackning springa till varsin filt och få en fryst kong. Vi har börjat träna på att koppla ihop knackning med att lägga sig på filt och det går hyfsat bra. Problemet är att den ena hunden inte alls tycker att kongen är en så stor belöning. Knappt belöning alls. Jag tror att han blir frustrerad över att det inte kommer ut något direkt så att han fått dåliga associationer till den. Idag tog det 30 min innan han började ägna sig åt kongen, och jag vill ju att det ska vara en WOW-belöning. Har ni några tips på hur jag kan öka värdet på kongen, eller tips på något annat man kan ge honom att pyssla med i några minuter? Kongen kändes säker (inga stora bitar som kan sväljas hela i en lite laddad situation) så därför valde jag det.

Har ni annars något alternativt sätt att lösa situationen?

Herveaux
0

Min hund och min mosters ena hund vill rösta på tjurmuskel som WOW-belöning.
Är det något din hund tycker om?

// Harley

reckon
0

#1 Jag tror faktiskt aldrig att han fått det. Det som jag ser som problematiskt med sådana "ben" är att de kan försöka svälja en för stor sista bit och kanske sätta i halsen eller så. Han kommer troligtvis äta lite hetsigare än normalt pga att allt är lite stökigare runtomkring så det är främst det jag tänker på. Att han vill skynda sig att bli klar för att han tror att han ska få hälsa sedan, typ. Han är förvisso ganska noggrann när han äter ben annars så min oro kanske är obefogad. Hur lång tid tar det ungefär att äta upp en tjurmuskelbit för era hundar? 🙂 Värt att testa hur som helst!

Herveaux
0

#1 Min Irländska varghund äter upp en hel tjurmuskel på kanske… 15-20 min.
Mosters Italienska vinthund kan tugga på en 10cm-bit i flera dagar. 🤪

// Harley

reckon
0

#3 Det var ju en bra tid! Jag vill i alla fall att det ska ta över fem minuter så att allt hinner lugna ner sig. En fryst kong tar nog omkring tio minuter för andra hunden. Han är lite knepig med nya saker att äta och kan behöva några gångers övertalning men vi testar. 👍 Ofta när han får större saker, typ köttben, så är det tydligen nödvändigt att stå och fundera ett tag innan han kan börja äta. Jag vill att han typ ska kasta sig över hans belöning, men det gör han bara med torrfoder eller andra småbitar typ köttbullar… Men han kan ju inte få bara några sådana för då är det roliga över på några sekunder. Omständlig hund. 😛

Ambrose
0

Jag tänker lite såhär: Om du har en hund som har lätt för att gå upp i stress så vill du byta ut de kopplingarna i hjärnan på honom. Då ska en knackning innebära "Gå till filten + passivitet". Inte "Gå till filten + tugga Kong (aktivitet)". När han väl lär sig att vara passiv på sin filt, och det kommer ju då kanske ta 30 minuter i början(eftersom det är så lång tid det tar innan han klarar av att ta Kongen), så kommer han så småningom lära sig att kunna ta en belöning, och där kan du då välja precis vad du vill istället. Om han ens behöver någon, passiviteten och lugnet kan bli belöning i sig. Det tror jag blir en större trygghet för honom, om han lär sig hantera sin stress, och får lov att vara helt ifred på sin filt, när han ser att du sköter besöken och han istället kan slappna av. Det kommer antagligen att vara väldigt jobbig träning att ta sig dit, eftersom du måste vänta ut honom, men jag tror att det kommer vara värt det för er båda två. Var även noga med att informera gästerna om att låta han vara ifred :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

reckon
0

#5 Fast att slicka på en kong  är ju en lugnande aktivitet? 

Det är inte hunden som är osäker och lätt går upp i stress som inte äter på kongen, han ÄLSKAR sin kong. Det är den andra som inte gillar sin kong. Igår när han fick kongen och det tog 30 minuter innan han började äta på den hände ingenting runtomkring (vi fick alltså inte besök), de fick bara varsin kong och han ville inte ha sin. 

Att försöka få gästerna att ignorera hundarna har vi kämpat med i tre års tid och det är bara att ge upp, för folk begriper inte och jag blir bara irriterad. Jag tror att det går bättre om hundarna pysslar med något annat, då kanske gästerna tycker det är lättare att låta dem vara.

Jag känner att jag gärna vill lära in ett alternativt beteende och inte bara ignorera, för hittills har det inte fungerat att ignorera och försöka få gästerna att göra detsamma (vilket failar 50 % av gångerna). Jag känner att jag vill ha någon typ av nystart när vi gör allt annorlunda. Vi får dessutom inte besök så ofta så jag vill ha något jag kan träna på även när vi inte får ett "riktigt" besök, t.ex om min kille knackar när han kommer hem så kan vi göra proceduren. Så att de liksom vet vad som gäller när det väl händer "på riktigt". 🙂

Elsis matte
0

Håller med om att något tugg skulle fungera, men du behöver inte ge upp med kongen! Mina hundar var inte heller överförtjusta i början men för varje gång är det som att värdet ökar. Jag skulle rekommendera att du gör det lättare för honom, kanske ge honom den helt färsk från början och sedan gradvis låta innehållet bli allt hårdare. När han ska introduceras på lite mer fryst kong kan du klicka på lite jordnötssmör eller liknande ytterst som han då lätt kommer åt. Och ju mer åtråvärt innehåll desto mer är hunden villig att anstränga sig - stoppa i små bitar av något riktigt gott som överraskning bland den vanliga fyllningen.

jenmjao
0

Jag hade bytt ut belöningen helt, eller lagt i det bästa hunden vet i kongen. Helst geggigt och utstickande, eller "fasta" godisar som är lätta att rulla ut, Alternativt smörja in yttre delen av kongen i något gott för att vänja in.
Jag släpper allt min hund inte gillar, Jag har inte en chans att ens få en blick om jag inte erbjuder "guld". Och helt ärligt ärjag likadan, jag skulle inte göra något för något jag inte ville ha.. T.ex arbeta 8timmar om dagen för att få 1kg choklad i veckan… Nejtack.

reckon
0

#7, #8 Jag provade faktiskt med jordnötssmör längst ut när han inte ville ha sin frysta kong men det hjälpte inte heller. Idag provade jag att ge honom hans färskfoder i kongen utan att frysa den och då åt han upp direkt. Det kanske helt enkelt är att det är fryst som han ogillar? Jag skulle ju vilja att han hade att göra några minuter, men om fyllningen är"lös" tar det ju typ 30 sekunder att få ut allt. Men det är ju helt klart bättre än ingenting i alla fall. Jag ska prova att stoppa i lite  "överraskningar"i fyllningen. Vilket torrfoder som helst är favoriten för det tror han är högvaluta. 😃

hemul
0

Ett riktigt ben då?