När vet vi att vi får honom?
Vi har hälsat på en valp, vi har haft kontakt med uppfödaren sen hon inte ens visste att hunden var dräktig….så vi la en intresseanmälan. Det har varit minst en annan som kollat på valpen, (det blev bara 2 i kullen) och jag är jätteorolig att vi inte kommer få valpen. Jätte-omöjlig fråga att svara på men tror ni att vi har störst chans att få honom, vi var liksom väldigt intresserade när vi var där, min lillebror skötte sig bra, (han är 6) och vi frågade jättemånga frågor ang hur hon tar hand om hundarna som hon redan har hemma. Och hon liksom sa saker som om det var vi som skulle få valpen "jag tycker ni ska ställa ut honom" "om det är nåt så är det bara att ringa mig" osv. Ni som är uppfödare, hur tänker ni när ni ska välja vem som får valpen? Tänker ni på om man bor i villa eller lägenhet osv? (Vi bor i en stor villa utan trappor med en stor gård som gränsar till skogen)

Det beror ju helt på vad uppfödaren är ute efter som hem till sina valpar. Om hon då vill att den ska ställas ut så är det ju större chans att hon väljer ett hem där de redan är aktiva utställare till exempel. Att ens valpar ställs ut/tävlas är ju bra reklam för kenneln och det är betydligt större chans att det blir så om hemmet de flyttar till redan är aktiva med det sedan innan.
Boendet skulle jag som uppfödare inte se som jätterelevant, ofta får hundar i lägenhet mer aktiv tid med ägaren eftersom man är tvungen att ta promenader för varje rastning och inte bara kan släppa ut hunden i trädgården, så lägenhet behöver absolut inte vara en nackdel. Men där har uppfödare väldigt olika åsikter, vissa kanske ser det som en stor fördel att hunden kan vara ute i trädgården mycket till exempel.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag tycker det är enklast att bara fråga hur det blir. Det blev lite otydlig i kontakt med vår uppfödare också där vi väntade på besked och hon trodde att hon hade skickat ett mejl. Så när vi frågade om vi kunde förbereda oss inför en valp och var så oroliga att hon ändrade sig, då svarade hon att självklart, det har hon ju räknad med! Så ring/mejla och fråga hur det blir! :)
#1 Vi kommer ställa ut honom och använda honom som avelshund ett tag iallafall. Det är en Sheltie och hon sa liksom att det är EM perfekt familjehund, och vi har stor gård så vi kan träna agility osv. Dessutom har pappa kontakter som känner uppfödaren och som känner oss somfaktiskt pratat med uppfödaren och sagt bra saker om oss och så. Så där har vi ju lite fördelar. Och om det var så att vi inte hade tid eller visste hur man förbereder honom innan utställning så ställde hon frivilligt upp. #2 Vi ska ringa någon dag framåt :)