Nosework-frågor
Jag har äntligen kommit mig för att beställa hem hydrolat till nosework, så nu är det tänkt att vi ska köra nosework som aktivering. Innan jag börjar vill jag bara stämma av ett par saker så jag tänker rätt.
Hydrolatet ska droppas på möbeltassar eller topshuvuden. Jag ska inte röra vid doften, utan hantera den med pincett och plasthandskar. Detta för att hunden inte ska känna doften av familjemedlem och eukalyptus, utan bara känna doften.
Topset med doft ska jag placera i något, antingen en liten behållare som följde med kitet, en tesil eller en bit sugrör och sedan gömmas. Får jag röra vid behållaren när jag gömmer den eller är det pincett, tång och plasthandskar som gäller? Jag tror inte jag får röra den, men vill kolla för säkerhets skull.
Kan jag gömma topshuvudet utan lägga det i en behållare först?
Om jag gör en urvalsbana får jag röra vid behållarna i den så jag kan flytta om dem och köra ett par omgångar på samma doft? Det borde väl räcka att lägga topshuvudet i t ex en glasburk med hål i locket?
Ska jag söka i koppel inomhus i vardagsrummet och visa hunden att nu är det allvar, nu är det nosework genom att t ex knyta på den en scarf som tjänstetecken eller räcker det att bara köra när vi är hemma och inne?
Är långt ifrån en expert på det här men tänkte jag kan försöka förklara hur jag gör och varför :) förlåt för rörig text :P
Jag börjar med att värma upp med en tesil med doft, jag använder den som en "smeller" (det får man dock inte använda innan tävling som jag fattat det.). jag håller den i olika nivåer och när hunden sätter nosen emot så klickar jag och belönar, gör detta ca 5-7 ggr. Nu vet vovven vad vi ska göra och är jättetaggad. Jag använder alltid koppel när vi tränar nosework, men inget tjänstetecken han fattar ändå!
vid urvalsbanor med tex pizzakartonger placerar jag en möbeltass med doft i en av kartongerna och även möbeltass utan doft i några av de andra (så att hunden ej kopplar doft till typ limmet i möbeltassen). är även noga med att "smitta" alla andra lådor med min egen doft genom att ta på lådorna, för att den med hydrolat inte ska sticka ut med mattedoft. därav är det också viktigt med att hantera doften med handskar och pincett, så att du inte råkar smitta andra lådor eller platser med doft av hydrolat från dina händer.
Lådan med doft flyttar jag runt och gör flera sök med. däremot har jag några få utvalda lådor som det placeras hydrolat i och de förvaras separat från de lådor som är "hydrolatfria", samma gäller allt annat. det som avses inte vara doftbärare förvaras långt i från doftbärare och hydrolat.
Vid innomhus sök flyttar jag bara runt en möbeltass för varje sök och smittar rummet med min egen doft. kan faktiskt använda en vecka gammal möbeltass, så lat och slarvig är jag😉
det här med behållare har jag inte kört så mycket då jag tycker det är enklast med möbeltass. Har provat topshuvud i sugrör och slängde ut typ hundra sugrör till på mattan. så häftigt att se när hunden markerar i rätt ände av sugröret :D
Jag använder aldrig pincett eller handskar, däremot går jag och tar på många saker i utrymmet där jag gömt, så att det luktar "matte" på många ställen.

Kom på en sak till. Om man ska lära in någon markering, vilket är att föredra? Frysmarkering eller att hunden sätter sig eller lägger sig?

att man ska ta i möbeltassen eller topsen med hydrolat med pincett eler handskar har inget att göra med din doft utan att man vill minimera spridning av just hydrolatet. allt luktar dig ändå, men om allt även skulle lukta lite hydrolat (vilket det otroligt lätt gör om man tar i en möbeltass, skulle hunden känna doften på andra ställen, markera fel, fast den egentligen har rätt och markerar på doften, inte få sin belöning och bli fruktansvärt förvirrad. risken som jag ser det, och som jag fått lära mig, är att om hunden markerar fel på smittad plats och inte får belöning fast den egentligen markerar på rätt doft blir stum inför doften. den får ju ingen belöning för rätt markering ändå. doftsmitta är ett problem i träningen eftersom vi själva ju inte kan avgöra om hunden felmarkerar eller faktiskt markerar rätt, fast på en smittad källa. det blir fruktansvärt förvirrande för hunden om den ibland får rätt och ibland fel på samma doft. därför är det otroligt viktigt i träningen hur man hanterar hydrolatet.
att man tar på många ställen, eller går en sväng runt alla lådor är för att hunden annars lätt spårar dig till rätt ställe istället. på min hund kan man iband se, framför allt i utomhussöken, att hon spårar mig istället i första vändan. brukar alltid få en ruta runt sökområdet för att hon inte ska söka av mig till hydrolatet.
#3 Du väljer den markering din hund har störst benägenhet för.
#4 Självklart är det underförstått att man måste se till att inte få doften på fingrarna. Jag har gått kurs för Susanne på Rackarungarnas hundskola, hon är både instruktör och domare för NW (har förresten en tävling nu i helgen i Skellefteå) och vi har aldrig någonsin, varken på kursen eller de träningar vi kör i grupper i stan, använt handskar eller pincett
Kör du för aktivering så är det inte så petigt med att ta i sakerna, dessutom kommer allt omkring ändå lukta av dig också. Däremot får man vara noga att inte hantera själva hydrolatet med händer osv så du inte börjar sprida den doften.

#5, spelar det någon roll för vem man gått? i så fall är tjejen som lärt upp mig och min hund upplärda direkt av Ron, grundaren av K9 nosework i USA. har också gått specialkurs med chefen för hundenheten på tullverket, tillika domare i nosework, i samma tjejs regi i just doftspridning och smittspridning av dofter. ser inte vad det skulle göra för skillnad i diskussionen att mäta meriter dock…
anledningen att det lärs ut att hantera hydrolat inte ska hanteras med händerna är just doftsmitta och risken att förvirra hunden. håller du en möbeltass i handen och droppar hydrolat på den är risken stor att du får doft på händerna som du sedan drar runt och smittar andra ställen med. du vill ha hunden så ren på doften som möjligt och då vill du till varje pris undvika doftsmitta. hundens doftsinne är så otroligt känsligt att du kan smitta doft även om du själv inte känner den, och då kan du förstöra massor av träning.
#3 jag har en nosmarkering just för att som #5 säger hade min hund störst benägenhet för att nosmarkera. däremot så har det slunkit ner en och annan möbeltass för att han har svårt att hålla tungan i styr 😂i tävling ska doften sitta så att hunden inte kommer åt den men under träning sätter jag den ibland på lite lättare mer åtkomliga ställen, och då riskerar den att försvinna :P så av den anledningen skulle jag rekommendera en sittmarkering ;) sen behöver man ju inte ha en markering heller, kan du läsa din hund utan en markering funkar det utmärkt ändå :)
håller med "oh-la" om att det är viktigt att undvika doftsmitta! men jag har märkt att när det kommer till gamla gömmor, ställen där doften suttit under samma träningspass så sorterar min hund bort dessa. markerar hunden en gammal gömma så belönar du inte utan fortsätter med att visa hunden vidare. tänk på att hunden ska jobba självständigt och försök att inte påverka hundens sök med varken röst eller kroppsspråk. man kan absolut visa hunden på ställen den inte sökt av, men jag känner att min hund söker min kontakt och inte jobbar lika ihärdigt om jag gjort det för mycket.

#8 hållet med dig! Hunden måste kunna sortera bort en död källa då det i vissa sök finns flera källor. Viktigt att hunden kan släppa en källa då. Vi hade ett otroligt bra exempel på hur tokigt det kan bli med smittspridning under ett pass. Vi var 5 ekipage på bilsök. Gömman var placerad långt ner i listen på bildörren. När hundarna släpptes på markerade alla hundar däremot långt upp och bak på dörren, säkert en meter fel! I början valde vi att ignorera alla felmarkeringar, men när hundarna då släppte hela sökområdet, började irrsöka eller slentrianmarkera började vi fundera. Vi kom på att dörren i nederkant var helt tät, vilket fick doften att vandra uppåt! Den tog sig sedan ut i en springa på dörren överkant. Alla hundar markerade rätt, för doften kom därifrån, men iom att de inte fick rätt för sina markeringar på doften trots flera markeringar började dom leta annat eller släppa hela söket. Dom fick ju ändå inte rätt. Doftsmitta funkar på typ samma vis. Problemet är inte när vi vet att en källa är smittad, eller när vi vet att det finns en sekundär doft. Det kan vi träna med, ge hunden ett beröm för rätt doft och be dem söka vidare. Problemet är om hunden markerar på rätt doft och vi ser det som felmarkeringar och ignorerar. Då får hunden markerar på doft, få fel täppa självförtroendet och bli förvirrad. Det kan vara värt att nämna att hundar som jobbar med det här i början jobbar med 100%, eller så nära 100% som möjligt, rätt. Dom måste vara så säkra i skarpt läge på terminaler eller flygplatser att dom behöver bästa självförtroende och ska vara stensäkra! Där hanteras allt med plasthandskar och pincett.
#9 ja det kan ju blir helt galet fel det där! och som sagt håller jag med dig fullt ut, ville bara poängtera hur man kan göra när huden markerar där man vet att det finns en smitta :)
#7 Susanne har åxå gått för Ron, men jag har tänkt mycket på detta och ska faktiskt ta upp det med henne, eftersom det inte kommit på tal ens, på våra kurser. Tänkte mest att eftersom hon är så utbildad inom ämnet, borde hon tagit upp det. Endera har jag haft en sjuhelsikkes tur, eller så har jag en extremt duktig hund, för jag har aldrig råkat ut för att hon markerat något ställe jag rört, om inte doften finns där. Inte ens på tävling, men som sagt, jag ska absolut ta upp det, eftersom det är intressant