Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 954 ggr
britta@tba-reportage.se
0

Stoppa hund som hoppar

Hej! Har en 15 månaders Borderterrier som hoppar på folk. Glatt men på ett hysteriskt sätt som aldrig tar slut. Vi har gått hos en hundtränare som föreslog vattensprut och skrammel men det fungerade bara ett antal gånger innan han vande sig och återtog beteendet - inte lättskrämd. Opraktiska var de också att ha till hands. Nu har jag hört att det ska finnas en slags tryckluftsgrej som låter illa som man kan använda för att träna bort det oönskade beteendet -- vet någon var man få tag på en sådan och har någon provat den??

Mysisa
5

Mycket mer effektivt att släcka ut beteendet med positiv betingning

minavitas.wix.com/kennel

JoannaLi
10

Det hade jag inte använt mig av!! 

Hunden hoppar för att den går upp i stress, vill göra det naturliga - komma upp till ansikte och få slicka mungipor/tala på samma nivå. Att då lägga på mer obehag/rädsla kommer ju skapa mer stress, och ett än större behov att få komma upp till ansiktet för att få "fjäska" och dämpa din ilska. 

Hunden kanske till slut slutar med beteendet för det helt enkelt blivit för läskigt, men beteendet och behovet finns fortfarande kvar. Man har plockat bort symptomet, inte orsaken. 

Istället hade jag jobbat med att a), göra det positivt att hålla sig på marken. b) ge hunden en uppgift. c) ge hunden utlopp för beteendet. 

a) göra det positivt kan man t.ex. göra genom att man slänger ut lite godis på marken precis när man kommer in. Hunden får då fokus på marken, du är glad-belönar, och hunden blir betryggad i sin uppgift. 

b) Vill hunden kanske bära en leksak? Kan du göra det positivt och glatt att gå till en bädd i närheten och vänta där under tiden? Kanske be hunden att ligga ner, sitta fint, etc? Detta omriktar beteendet i att fjäska för ditt ansikte till att fjäska genom ett mer "acceptabelt" beteende, som inte irriterar er. 

c) när hunden kanske lugnat sig lite, när du har klätt av dig, lagt bort grejer, gjort sig redo och sen satt sig ner och låtit hunden komma upp till ansiktet och få pussa lite. 

Och så, såklart, d) inse att hunden inte kan kontrollera sitt beteende förrän ni lärt hunden vad som är mer önskvärt och mer effektivt. Hunden förstår inte varför ni blir arga, hon utför ju ett lugnande beteende, ett glatt hälsningsbeteende. Det är det schysstaste sättet att få bort det, att lära in ett bättre alternativ. Det är inte hennes fel att hon beter sig såhär, klandra och bestraffa henne inte :)

Elsis matte
3

Lär hunden vad den ska göra istället! Att gå på med bestraffningar är tämligen meningslöst om hunden inte vet att den kan göra på ett annat sätt. Jag skulle börja hemma i lugn och ro. Använd godis eller leksak som lockelse och håll frestande utom räckhåll. Hoppar hunden stoppar du det bakom ryggen. Vänta tills den står stilla, ta fram lockbetet igen och testa igen. När hunden hejdar sig så släpper du ned belöningen. När hunden förstått konceptet så ökar du retningen. Och sedan kan du överföra detta på möten, ha hunden kopplad och ta bort den om den hoppar - dämpar den sig får den hälsa.

lizton
0

Att vända ryggen till och bli jättetråkig kan hjälpa om man gör det konsekvent.  Hunden vill ha uppmärksamhet, men när den inte får det så inser den förhoppningsvis att det inte lönar sig att hoppa på folk.  När hunden inte hoppar - ge beröm och uppmärsamhet. Du kanske har provat det? Det är värt att göra flera försök och låta det ta tid.