Vilken klicker använder/föredrar ni?
Jag vill köpa en klicker och känner att det endå finns lite olika typer av denna lilla mojäng så jag undrar vad ni föredrar eller använder själva?
Högt klart ljud? Mjukt med lite lägre ljud?
Med snöre för handleden eller utan? Material?
Ligger den bra i handen?
Har ni några tips? 😇
Tacksam för alla svar! :D
Jag tycker om I-Click tror jag att den heter. Liten, med en lite bastantare knapp och ett något skarpare ljud, men ändå inte jättehögt.
Har ett handledsband vilket jag tycker är skönt. Inte för att jag har den på handleden, utan för att den blir "större" och bekvämare att hålla i.
Sen använder jag också den "droppformade" klickern, som jag också tycker mycket om.
Hatar de fyrkantiga. De är alldeles för jobbiga att klicka, och med ett alldeles för högt ljud. Meeen, för precis rätt träning så är de perfekta. Typ t.ex. sökträning när jag vill höras på långt håll. Eller lydnad där han ligger högt i varv, av någon anledning så föredrar jag den fyrkantiga. Helt enkelt skulle jag säga - köp olika. Gå på magkänsla, vilken gillar du och vilken gillar du inte? Finns det variationer i tillfällen där du vill ha olika?
Dessutom försvinner klickrar som smör i solen, sand ur handen, maskrosfrön i vinden, etc etc. Lika bra att köpa på sig ett lager på en gång :P
#1 hahaha, tack för tipset. Tanken slog mig aldrig att man faktiskt kan ha flera. 😂Toppen! Tack för att du beskrev dem så väl. :D
#3 åh okej, tack. Blir nog att prova en I-click till att börja med 👍
Själv så avskyr jag att klickern ofta inte finns till hands när man skulle behöva den. Själva idén med den är ju att man ska berömma i precis rätt ögonblick. Jag har en massa klickrar utspridda i olika lådor, väskor och skåp. Men nu har jag köpt två såna här, som jag tycker är jättebra. Bra ljud, billig och så kan man sätta fast den i jack- eller byxfickan så att den alltid hänger med: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Klicker-for-hund-2000030852/
Har tre olika sorter och använder de olika beroende på vem jag använder de med :P
1 (som denna fast inte samma) Har en med plastknäppare (eller annan typ av metall än vad det brukar) som ger lite dovare ljud jag oftare använt till kaninen.
2 (som denna fast utan den blå "knappen") Har en med metallknäppare med variationsinställning så man kan ändra från lite dovare till lite högre klick som jag oftast använder till hundarna, gillar den just för att man kan ändra ljudet på den.
3 (bild) Sen har jag en som väl är med metallknäppare men med en knapp man trycker på och den är väl egentligen enklast att använda och är den minsta av alla jag har. Använder den minst av alla men vet inte riktigt varför för ogillar den egentligen inte.
Varierar lite om jag har snöre runt handleden eller inte. Har ibland satt fast den också i änden av kopplet i ringen som är på några av mina koppel. Har en visselpipa också ihopsatt med den jag använder mest till hundarna och då är det ibland lite jobbigt att ha det runt handleden.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Den klicker jag hittar, höll jag på att säga. 🙂Jag har ett antal och hunden är inklickad på dem. Biltemas är jag inte så förtjust i tyvärr. Modellen verkar bra, eftersom man kan fästa den i byxhällan, men karbinhaken är av dålig kvalitet och går lätt sönder och jag tycker att den är lite svår att få grepp om. Jag använder I-clicken som #1 mfl tipsar om en hel del.
Den här modellen ligger bra i handen och är skön att hålla i. Den har ett ganska diskret ljud, så jag använder den mest inomhus hemma , när vi tränar tricks. Utomhus är jag rädd att ljudet skulle försvinna och att hunden inte skulle höra den tillräckligt bra, eftersom jag själv knappt hör den ute. Inomhus är den ett förstahandsval. http://www.eurogroom.se/artikel//klicker-soft-pa-band-med-snabbclip
Den här är jag också nöjd med, även om jag tycker I-clicken ligger lite bättre i handen. http://www.eurogroom.se/artikel//klicker-med-handledsband-6cm Jag har någon fyrkantig liggande också, men den är inte något förstahandsval.
Jag vill gärna ha någon form av armband till den, speciellt till de klickers jag använder utomhus till t ex skvallerträning. Då kan jag ha händerna fria och lätt få fram den vid behov. En nackdel med spiralarmbanden är att hunden kan demolera dem om den får tag i dem.
Jag är inte alls petig utan använder vad jag råkar ha liggandes, men gratis clicker från Svenska Djurapoteket är nog min favorit. Liten med armband och bra ljud. Passar min hand bra.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#5 najs, det låter smidigt. 👍
#6 #7 tack så jättemycket för era svar, uppskattar verkligen att ni lägger in länkar också så man får en bild i huvudet och ifall man vill köpa en liknande så finns det där. As schysst!
#8 Najs! Är det gratis för alla? :O
Jag älskar den som är på bild 3 i inlägg #6. Jag vill ha klicker med mycket mjukt ljud eftersom mina öron är extremt känsliga för framförallt skarpa ljud. Det känns bra med en liten och smidig klicker och den där med knapp är verkligen smidig. Näst bäst gillar jag de fyrkantiga som har ställbart ljud. Då kan jag ha mjukt ljud inomhus och hårdare ljud ute där det finns störande ljud i omgivningen. Fyrkantiga utan ställbart ljud eller runda klickers vägrar jag. Förstnämnda pga ljudet, de andra pga att de ligger så obekvämt i mina händer.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag kör också på I-Click. Tycker de är sköna och har ett behagligt klick :)

Jag har blivit lite lat och gör nästan alltid klickljud med munnen istället, men annars är det den vanliga, fyrkantiga som jag föredrar. Bra ljud och passar min tumme perfekt. Aldrig gillart i-click.
#9 Man får väl träffa dem på något event (typ My Dog) och fråga :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#10 åh okej, najs, tack :D
#11 Awesome! :D
#12 Där ser man. najs :o ja, om det fungerar lika bra är det ju ännu bättre att egna ljud för då har man händerna fria. 👍
#13 Åh okej, tack för tipset. 🌺