Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 903 ggr
idamadelenemoren
0

Koppel, sele, halsband

Blivit väldigt många inlägg nu känner jag, men så offentligt nyfiken på folks åsikter, erfarenheter och utrustning ^^ Hur många olika koppel har ni till er/era hund/hundar? Vilka typer? Något särskilt ni rekommenderar och till vilket användningsområde liksom? Samma frågor gäller halsband och selar? Vad föredrar ni? Vilka märken är bäst? I första hand nyfiken på utrustning vad gäller större hundar då jag har en schäfer/Rottis. När kan man börja tänka på att kanske skaffa sele till valp utan att behöva köpa ny efter ett par veckor för att dem växer? Någon sele som är väldigt ställbar kanske? Mycket frågor, men så sjukt nyfiken 😅

parsley
0

Gå till djuraffären och prova om du har möjlighet skulle jag säga när det gäller halsband och sele. 

Vi har en liten hund och den har följande:

• Läderkoppel + läderhalsband, funderar dock på att köpa ytterligare ett koppel, som är lite lättare än läderkopplet. Halsband och koppel används på kurser och när vi t ex går på stan. 

• Hurtta Y-sele som promenadsele

• En spårsele från Hurtta (köpt begagnad, men oanvänd, när jag köpte den) 

• Ett flexikoppel, som en del i familjen gillar, men jag inte tycker om

• Något som jag kallar snöret, ett mellanting mellan koppel och spårlina av paracord. Det är en lösning som passar vår hund och våra promenader, men jag tror inte det skulle passa en rottis. 🙂

• Valpkopplet som uppfödaren skickade med har vi också kvar, men det används inte.

Ambrose
0

Har en Rottweiler. Jag använder olika selar/halsband som arbetstecken (kedja = lydnad, hurtta halsband = cykling, paracordhalsband = promenad, bütchersele = ipo-spår, y-sele = skogsspår, hetssele = skydd, inget = agility, nomesele = drag, WP-sele = … osv! ) Nu vet jag inte hur din hund är, men jag skulle ALDRIG ha sele på min hund när vi är ute och går bland folk eftersom hon vill hälsa på alla och en sele innebär att hon har minst 0.5m längre räckvidd, och alla uppskattar inte en stor främmande hund. När vi promenerar så har jag därför ett brett halsband, i mitt fall 4-5cm egengjort av paracord :) Håller på att utbilda mig till hundmassör och där har vi utav våran lärare (15+ års erfarenhet), fått lära oss att om man måste använda någon typ av "gå fint sele/halsband" så är nosgrimma bättre än t.ex. VGW sele eftersom en VGW sele gör att hunden musklar och sliter väldigt ojämnt om de alltid går och drar på samma sida. Gällande halti/nosgrimma så finns det de som drar nedåt istället för åt sidan (villet kan ge skador). De som drar nedåt är såklart inte lika effektiva, men skaderisken är mindre. Skaderisken med vanligt halsband är väldigt liten, såvida du inte har en helgalen hundsom kastar och slänger sig åt alla håll (men något som många gillar att överdriva). Det bästa är att lära sin hund gå ordentligt. Då kan du använda precis vad sjutton du vill.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Changrila
0

Jag har olika saker vid olika tillfällen. Med senaste valpen hade jag sele direkt. Köpte en liten och extremt ställbar sele i samma material som ställbara valphalsband brukar vara i. Den var jättebra! Tror att hon hade den selen mellan 8-13 veckor. Därefter kunde jag använda en hög med olika selar som jag lånat av en vän med mindre hundar än mina. Jätteskönt att slippa köpa nytt! Jag föredrar utan tvekan att ha sele på hundarna, har dock halsband på ibland, tex om jag snabbrastat utanför dörren eller när jag cyklar med dem. När vi cyklar, då ska de trava lugnt bredvid och det är lättare för mig att vid behov nödbromsa om de har halsband… Sedan har vi halsband när vi tränar lydnad/rallylydnad. Föredrar breda halvstryp. När det gäller sele gillar jag bäst y-selar där bandet runt magen inte kommer för nära frambenen. Unga hunden är dock lite speciell och går uselt i sådana selar. Hon vill ha "vanliga" selar eller halsband, då går hon jättefint utan att ens försöka dra för det mesta. Så tja… det är bara att prova sig fram ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
0

Jag har förvisso en hel drös av halsband, selar och koppel men de jag använder är inte så många. Till labben; Hon har i princip alltid samma retrieverkoppel, sen har hon ett likadant fast i annan färg till tävling. Måste ju matcha visselpipan ;-) Hon har ett halsband i nomemodell från MR-koppel men det har hon väldigt sällan, möjligen i stallet om hon sitter bunden. Vi kör med samma sele oavsett aktivitet; drag eller spår. Det är liksom ganska uppenbart om hon ska dra en pulka eller spåra… Cairnterriern har ett nomehalsband till vardags, med ett vanligt läderkoppel från Alac, dock extra långt. Sätter ofta ihop det med labbens retrieverkoppel eftersom hon för det mesta är lös, så får terriern lite längre lina. Han har även en sele från Jokke som vi använder om han har långlina eller om vi skall gå med andra eftersom han lätt drar då. Har tänkt skaffa en sele till som han ska ha när han spårar, det är lite väl likt att ha sele + långlina (som är en spårlina) vid inkallningsträning och samma sele + spårlina vid spår… Ska vi börja köra sök får han väl ärva min förra cairns grejer. Båda hundarna har dessutom varsin Allsafesele att ha i husbilen eller om vi åker i någon annans bil (i min bil har jag hundbur).

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
0

VGW beginner är väldigt ställbart.

Jag har vinthundssele och VGW (med helstryp fäst eftersom min hund kan rymma ur allt) eller vanligt fast halsband som är 3cm brett.
Jag använder allt när som. VGW är super bra om man inte använder det ifrån att dom är unghund (runt 6månader), det avtar effekten lite eftersom dom lär sig jäkla snabbt att dra i det. Min hund har dragit i VGW sens han började använda det helt enkelt, Han är dock inte "sne"musklad eller liknande. Han drog lika mycket i halsband och andra selen, Det som funkade var nosgrimma, Då drog han inte alls, Fick använda det i vintras för att inte halka och glida efter honom :) 
Nu använder jag mestadels bara halsband, Det är det enda halsbandet (icke stryp) som han inte kan backa ur, Det är skönt att inte ha något över hela kroppen, och det är brett så det skär inte in och skapar samma obehag som en dressyrlina t.ex.
Som valp hade han VGW beginner sele, väldigt ställbart och skönt att använda.

Hur många olika koppel och halsband jag har.. ja jag har julius k9, VGW, VGWbeginner, Metizo, fejk julius k9, rukka, vinthundssele, dragsele, antiglid koppel, vanliga "tyg".. Alltså det är så mycket hundgrejer så jag har inte koll längre, halvstryp dit, helstryp dit, halsband med strass, breda, smala.. Ja allt. Man plockar på sig en hel del kan man säga.