Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1165 ggr
FiskarHanna
2017-06-06 20:57
0

Omplacering - Tips och råd?

Jag behöver omplacera min 4-åriga hund och hade tänkt att han den sista tiden hos mig ska få extra uppmärksamhet på sin uppfostran, pälsvård och kloklipp så han är fräsch och fin till nästa hem. Utöver det, är det något mer jag bör tänka på? Hur går pappersarbetet till? Vilket pris är rimligt att ta? Ska hunden veterinärsbesiktigas innan ägarbytet? Och den största frågan, hur vet jag om jag funnit ett bra hem åt honom?

Alla tips och råd är önskade!

JoannaLi
2017-06-06 21:48
5

Är det en renrasig hund? Generellt finns det färdiga ägarbytespapper att finna på internet, bl.a. har SKK ett, som jag tror gäller även för vuxna hundar. Om hunden är reggad i SKK kan du alltid ringa SKK och be om hjälp. 

Viktigt är att hunden reggas om på JBV, går att göra snabbt och smidigt via telefonen och Mobilt Bank-ID på JBV's hemsida. 

Hunden ska veterinärbesiktigas - ja! 

Jag uppskattade att min omplacering var nyvaccinerad när jag fick hem honom, och fullt vaccinerad. Så är hunden inte fullt vaccinerad, så se till att få de gjort så snart som möjligt. Är hunden fullt vaccinerad, så uppdatera bara vaccinationen innan du lämnar över honom till nya ägaren. 

Rimligt pris är jättesvårt att säga! Det beror på! Är hunden renrasig? Är den meriterad? Är det bra avel (funktionsavel) bakom honom? Är han värd något som avelsindivid? Är han värd något som tävlingsindivid? Tjänstehund? Är han frisk? Har han problem? 

Jag betalade 8 000 kr för min labrador. Då var han renrasig, reggad, inte särskilt bra avel bakom. Inget värde som avelsindivid, nästan minimalt värde för tävling, inget värde för tjänst. Frisk. Vissa problem. Var ett relativt rimligt pris i mina ögon, för den hund jag trodde att jag köpte. 🙂

Att hitta rätt köpare… Ja. Det är ju typ omöjligt :/ Men man kan alltid göra sitt bästa! Prata länge med den eventuella köparen, ställ frågor, svara på frågor, fråga hur personen skulle hantera problem A, B och C etc för att se hur filosofin är, fråga vad personen har för mål, vad personen vill med hunden etc. Fråga om allt! Träffa personen flera gånger, låt personen träffa hunden, låt dem bekanta sig ensamma (!), och be sedan att få följa med och se hur de interagerar etc. Detta är bara förslag :)

Maja2
2017-06-07 08:04
0

För att ägarbyte ska bli juridiskt rätt, måste ett avtal av någon form skrivas, det räcker alltså inte med att ändra på jbv eller skk, utan ett köpeavtal eller överlåtelseavtal ska skrivas. Priset kan ju variera från 0 kr till flera tusen, beroende på många olika saker.

Changrila
2017-06-07 11:52
5

Skriv en seriös och ordentlig annons, läs igenom den innan du lägger ut den och kolla så att allt är rättstavat osv, ju seriösare annons desto seriösare köpare lockar du. Skriv ärligt i annonsen varför hunden omplaceras. Har du möjlighet att kontakta hundens uppfödare, gör det, denne kanske vet någon som skulle passa perfekt med din hund. Nu vet jag inte vad du har för ras eller så, men inom min ras är det ovanligt med hundar ute på annons. De flesta säljs till "någon som känner någon" och uppfödarna är vanligtvis mycket(!) engagerade när det gäller att hitta nya hem till hundarna de fött upp, oavsett ålder på hundarna. Kolla också efter möjlighet att annonsera på rasklubbens hemsida, Facebookgrupper för folk med samma hundras/hundtyp osv. Då ökar du också chansen att hitta en bra köpare. Försök få referenser till den eventuella köparen, lita på din magkänsla(!) och var mycket noga med att skriva papper på allt. De pappren ska både du och köparen ha. En omplacering kan kosta allt från 500kr till väldigt, väldigt många tusenlappar, allt beroende på ras, utbildningsnivå, eventuella hälsoundersökningar, eventuellt värde som avelshund/arbetande hund osv. Är det en "problemhund" är en symbolisk summa bäst. Är det en välmeriterad och enkel hund, hör dig gärna för med rasklubb och uppfödare vad som kan vara ett rimligt pris.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JoannaLi
2017-06-07 13:28
0

#2 Bra att du la till det, jag var inte alls nog tydlig med det!

Maja2
2017-06-07 18:16
0

#3  En renrasig hund med både utställningsresultat och tävlingsresultat, kan överlåtas utan att kosta en krona, så det är från 0 kronor upp till många tusen som gäller ;)

Changrila
2017-06-08 16:58
4

#5, visst är det så (har själv fått hundar, så det har jag koll på). Däremot tror jag att det är direkt olämpligt att lägga ut en annons och skriva att hunden är gratis. Det lockar nog ytterst sällan de mest seriösa köparna och framförallt lockar det nog så många oseriösa att det kan bli svårt att avgöra vilka som är seriösa och vilka som inte bör ha hund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Maja2
2017-06-09 07:57
0

#6 Nej, det håller jag med om, det är inget man skriver i en annons, utan snarare om man hittar en människa man känner passar perfekt. De omplaceringar jag tagit utan att betala, är ju människor jag känner sedan tidigare, som aldrig skulle lagt ut sin hund på annons, utan om inte jag övertagit dem, så hade de inte omplacerats. 

Jag skulle, för rätt många år sedan nu, omplacera en liten cairnterrier. Satte ut en annons, pratade med flera, men kände inte att det blev rätt. Men, så kom en kvinna som verkade helt perfekt, och jag fick förtroende för henne. Hon betalade överenskommen summa och åkte iväg med honom. Dagen efter fanns han till salu på Blocket. Jag blev galen och ringde polisen, som givetvis inget kunde göra, trots att hon lovat att höra av sig om det blev nåt. Jag ringde upp henne och sa att jag ringt polisen, och att de skulle komma och hämta hunden om hon inte kom tillbaka med den. Hon bodde 20 mil bort, och det var en vild chansning från min sida. Hon blev dock tillräckligt skraj, så hon kom tillbaka med honom. Phu.

[Forest]
2017-06-09 09:45
0

Är det renrasig så brukar det finnas omplacerings på deras rassida :) På så sätt kan man hitta en som verkligen vill ha rasen pris ingen aning. Man kanske även kontakta hundens uppfödare kanske har denna någon valpköpare som vill ha en till hund, eller har själv fått frågan om den har vuxen hund för omplacering. Då kommer förhoppningsvis uppfödaren hjälpa en att få kontrakt samt vad som är bra pris till bra hem. Lycka till det är ett stort beslut att ta hoppas allt går fint och att du hittar ett bra hem. ❤️