Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1935 ggr
idamadelenemoren
0

När kan man skaffa en till valp?

Sitter och funderar väldigt mycket osv, och vet ju själv att jag kommer köpa mig en till hund till slut, för jag helt enkelt vill ha en till, en schäfer. Valpen jag har nu är 15 veckor, och undrar vad ni har för åsikter på typ hur länge det kan vara bra att vänta på att skaffa en till, eller vad man ska tänka på om man skulle göra det osv. Valpen jag har nu är då en blandras mellan schäfer och rottweiler. Men nästa hund jag vill ha ska vara "ren" schäfer och gärna en hane. Det är dock en tik jag har nu men har planer på att kastrera henne. Tacksam för svar. Kom gärna med åsikter ☺️

SuperLimm
3

Jag tänker att det är skönt att den första hunden är "klar" när man skaffar en till. Alltså att den har en bra grundlydnad som man själv är nöjd med och inte har en massa hyss för sig. En valp lär sig otroligt lätt, framförallt beteenden som man kanske inte tycker så mycket om som den andra hunden har.

Mvh Linn

fridarebecka
0

Intressant fråga, jag är i samma tankar. Dock är min yngsta 1 nu och jag funderar på att skaffa nästa om ett halvår. Just nu känner jag inte att jag vill ha en till, min ettåring behöver egen tid för att bygga relation, miljöträna, träna vardagslydnad osv. Jag vill inte ha en till föränn jag känner att min ettåring är rätt färdig med det, dessutom vill jag att han ska ha landat lite först. Just nu är han väldigt hormonig och lite spökig i skallen och hans unghundsfasoner är inget jag vill att en valp ska ta efter. Tror och hoppas att han ska ha landat om ett halvår, och har han inte det så väntar vi med valp.

Om jag vore du så skulle jag vänta tills din hund är minst 1, då får du ett hum om hur din hund kommer vara som unghund och vuxen och du slipper riskera att stå där om ett tag med en hemsk unghund och en valp som tar efter varenda grej 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Estelle13
3

Beror mycket på hur hund nr 1 är, har man en bra grundlydnad och hunden är relativt enkel att hantera i vardagen och den har hunnit mognat så kan man skaffa hund nr 2 relativt tätt efter. (Om man vill) Jag skaffade valp nr 2 bara 1 år efter valp nr 1 men jag hade turen att få en kanon individ vid valp nr 1, hon har alltid varit så enkel, lydig och smart, jag skulle kunna ha 10 st Estelle samtidigt utan minsta problem. Valp nr 2 är helt annorlunda och kräver så mkt mer i allting och när det gäller honom så skulle jag inte klara av mer än 1. Kan tillägga att båda är av samma ras men totalt olika varandra på alla sätt och vis. Med tanke på raserna i din nuvarande hund så kan jag tänka mig att det är en hund som kommer kräva en hel del både i aktivering och uppfostran. Det enda jag ångrar med att jag skaffade hund nr 2 så tätt är att jag hade velat haft mer egen tid med hund nr 1. Blev ju bara 1 år innan illbattingen kom. Så hade det varit idag hade jag definitivt väntat minst 2 år med att skaffa valp nr 2. Idag är dem 3 och 4 år gamla.

jenmjao
1

Jag skulle aldrig skaffa en valp när jag redan har en valp eller om jag har en unghund.. Det måste vara en drömhund (unghunden) för att det ens ska bli ork över till en valp. Jag skaffa min andra hund (malinois) när min första hund (schäfer/labrador) var 5år.
Eftersom du har en Schäfermix (även rottis i?) Så utvecklas dom och mognar sent, Du kommer snart få stå ut med förmodligen en av de värsta unghundarna som drar, gör utfall, vänder om beteende,blir skeptisk emot saker, vaktar (ibland resurer som mat/ben/barn) i förmodligen 3år, Det är iaf vad jag och mina vänner fått göra med de raserna eller blandraser med de raserna i. Så jag skulle avvakta med att skaffa en valp i 3-4år när man vet och ser att den första landat inte bara ifrån att vara valp men även ifrån att vara unghund.

Lojs
1

En annan aspekt i mina ögon är när hundarna bli äldre. Jag har drygt 1.5 år mellan mina och nu är de 9 och 11 år. Jag vill helst inte ha mer än två, men två är rätt lagom, risken nu är ju dock att de kanske går bort ganska tätt och helt plötsligt står jag hundlös och väntan på rätt valp kanske tar något år, samt att jag väntar barn just nu och har ingen möjlighet att skaffa en till hund för tillfället, även om jag är väldigt sugen på en yngre förmåga.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

JoannaLi
1

Jag vill egentligen -teoretisk- ha en "färdig" hund innan jag skaffar valp. Så… 3 år. Sen tror jag inte att det är särskilt troligt att jag har tålamod att vänta 3 år mellan valparna, men man kan ju drömma :P 

Vid 3-årsåldern så har jag en vuxen hund, som har hunnit landa i sig själv, jag känner hunden väl och vet att det väntar troligtvis inte så många stora beteendeförändringar. 

Men realistiskt så vill jag nog vänta till i alla fall två, möjligtvis 1,5 på en superstabil hund om jag har tid och energi för att parera båda hundars mentala "växtperioder" samtidigt :)

jenmjao
0

#6 Jag har ju min hane på över 1år, Jag förstår inte hur man någonsin skulle orka skaffa en valp typ.. Snart 😂
Nejtack till det, Valpar är typ det mysigaste men… unghundar kan gå å lägga sig. Och att ha 2 unghundar samtidigt (tiden går snabbt) oh god,, nejtack. (man måste ju vara helt galen om man klarar det)
Tiden går jäkla fort dock.. Så 3år är väl ingenting tycker jag 😇

JoannaLi
0

#7 Jag skulle kunna tänka mig 1,5 år på vår jämthundstik. Hon var också sådär "färdig vuxen hund" som typ 6-månadersvalp :D 

Däremot på Arrak hade jag inte orkat när han var nybliven tonåring. 

Jag har bara haft Arrak i 2 år, och jag håller på att krypa ur skinnet i valplängtan, så 3 år känns inte alls som ingenting för mig 😃 Och ändå har Arrak varit helt vedervärdig, länge :P

Isalel
0

Vi har diskuterat hund nr 2 här hemma och resonerar så att så länge vi har saker kvar att jobba med (hundmöten och okynnesskällande) så kommer vi inte leta efter en till hund för att de också lär sig utav varandra, vill inte ha två stycken som peppar varandra i skällandet ;) Så när hund 1 är stabil och mogen så :) så resonerar vi iaf :)

jenmjao
0

#8 Jag längtar ihjäl mig efter valp 😉 Men för det första, det räcker med  2 stora adhd hundar. Och för det andra som jag sa innan, den där valpen blir så snabbt stor.. men jag tjuvar gärna andras valpar 😇

#9 Har man en hund som gör utfall och man tränar bort det behöver man alltid träna på det. Det försvinner inte någonsin. Jag har 2 hundar, min tik gjorde utfall men 1år innan jag skaffa min senaste så kände jag att hon var påväg att bli "normal" och nästan tråkig.. Hon var det hela året och jag tänkte skaffa valp tills i höst detta år men fick ta emot en valp förra våren.. Allt gick bra till en början, Men sen började hon göra utfall igen (förmodligen för man har fullt upp med valp/unghund). Så vi är på ruta 1. Det man ska göra med 2 hundar är helt enkelt att bara ta en i taget, Dom hetsar alltid varandra, och är det en redan utfallshund som ändå är "tränad" till att sluta så spricker den bubblan lätt när man behöver dela upp sitt fokus.

peafie
2

För mig fanns det inte på kartan att skaffa valp innan i år, C har tagit tid på sig att mogna och vi har behövt mycket tid på oss för att få fason på henne. Det är 3 år mellan dem.

Men det är nog individuellt, både sett till hunden och till ägaren. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Fisherling
2

Tinja kommer vara 2 år och 4 månader när jag får hem valpen. Det känns väldigt lagom eftersom Tinja är en så pass enkel hund ändå.

Changrila
3

Jag har nästan 4 års åldersskillnad mellan mina två nuvarande, och med tanke på att de är väldigt energiska och självständiga så känns det väldigt lagom. Min yngsta är snart 2 år och jag vill verkligen inte ha valp precis just nu (förutom när jag ser söta valpar från fina kullar :p ),  det är ju nu jag börjat kunna njuta av min yngsta!

Oavsett ras skulle jag inte skaffa en till valp förrän första hunden passerat unghundsperioderna, fått en bra grundlydnad (inkl inkallning!) och kändes enkel. Mindre än 1½ år mellan hundarna är otänkbart för egen del, men det gör ju att det lätt går att planera nästa hundköp ganska snart efter att yngsta hunden flyttat in. Det tar ju ett tag att hitta rätt uppfödare, rätt kull osv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

panini
0

Mellan mina hundar så skiljer det runt 7 månader. Om min första hund inte hade varit så pass okomplicerad och "gammal" till sättet så hade vi nog inte skaffat en till så tätt in på. Man får känna efter själv vad man klarar av.

Haztparken
1

Jag har stora hundar och dom tar ju lite extra tid på sig att mogna och bli vuxna än vad en liten hund allmänt gör.

Mellan min första och andra hund är där 4 år emellan och nu mellan andra och tredje blir det 3 år. Det tycker jag känns lagom för vid runt 3 års ålder har jag kunnat märka hur dom blivit mer vuxna i sitt sätt och har landat i skallen. Sen är det pudlar jag har och dom blir ju aldrig riktigt sådär vuxna men så gott som haha.

Sen är det från individ till individ och vad man själv känner att man orkar/vill. Hade min äldsta som blir 7 inte varit så skröplig i kroppen hade jag kanske tänkt annorlunda då hon har egentligen så mycket kvar att ge men nu vet vi inte hur länge hon håller ihop, förhoppningsvis flera år till men jag gillar att ha 2 aktiva hundar att alternera mellan och det får jag nu så nu får hon hänga med i hennes egen takt.

Tycker också det är viktigt att hundarna får sin egna tid att växa och fostras innan man rör om i flocken igen med en ny. Sen är det svårt, allt kan hända! Den perfekta kullen kanske föds och då är det svårt att säga nej, så självklart är allt inte skrivet i sten, Ta det som det kommer och se hur du tycker att din första hund utvecklas och känn efter om det hade passat med en till hund vid den tidpunkten.