Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1092 ggr
idamadelenemoren
0

Tålamodet

Hej på er. Har en valp, 15 veckor på lördag, och hon är mitt allt. Vi tränar och vi leker varje dag. Hon får vara med om nya upplevelser. osv. Saken är nu den att ibland försvinner mitt tålamod totalt. Oftast är jag ganska duktig på att hålla mig lugn, men ibland vet jag inte vart jag ska ta vägen överhuvudtaget. Hon driver mig till vansinne ibland. Hon vägrar lämna mig ur sikte, fastän sambon är hemma och försöker leka med henne. Gick in i sovrummet och stängde dörren för att vika tvätt ifred, sambon var kvar med henne i vardagsrummet och de gick verkligen inte. Hon klöste på dörren. Hon skällde och gnällde osv. Jag satte upp kompostgaller mellan hallen och köket för att jag åtminstone ska få diska ifred ibland, då ser hon mig iaf, men de går inte heller. Hon ylar och gnäller och skäller och gör allt för att ta sig igenom. Satte henne i hundburen i bilen, öppnade dörren och satt utanför. Gick inte de heller. Kan hon inte ha fysisk kontakt med mig så gnäller och ylar hon. Någon som har nå tips? Blir så less ibland att jag inte vet var jag ska ta vägen. När vi är ute på promenad så har hon börjat leka dragkamp med kopplet. Ignorerar i den mån jag kan, tills hon börjar bita i mina byxor och hoppa efter min jacka. Jackan är numera en jacka som jag endast använder på promenader med henne för den är sönderbiten. Men till slut blir jag så trött så jag släpper kopplet och så går jag bara. Tåls att lägga till att jag tränat henne så att är hon lös eller jag inte håller i kopplet så ska hon gå vid mig och det gör hon. Har naturligtvis fortfarande koll på henne. Men släpper jag kopplet så struntar hon i de och går efter mig som vanligt, tills jag tar tag i kopplet igen. Tips på sånt? Vill inte tappa humöret på henne, de är varken bra för mig eller henne.

idamadelenemoren
0

Här är när jag sitter precis utanför bilen.

idamadelenemoren
0
Elsis matte
0

Jag har haft en sådan valp, och det gällde att smyga iväg tyst medan hon sov ifall jag ville vara ostörd. Hon hoppade till och med ner i badkaret när jag duschade… Kan du distrahera henne, med ett ben, godispaket eller fylld kong?

idamadelenemoren
0

#3 - går inte att smyga iväg när hon sover. Hon vaknar så fort jag reser mig eller går någonstans. Försökt distrahera på många olika sätt, men inget hjälper. Ingenting är intressant om jag försvinner 👀

[AnimeV4]
0

Kompostgallerhage? Har själv en 13-veckors och han fick lära sig ifrån dag 1 att håller man inte tyst kommer jag inte dit. Började med 3 sekunders tystnad, sen 5, sen 10 osv.

jenmjao
0

Min valp var lite likadan, Fast han sket ju i mig ibland, Så jag fick tid för mig själv. Men när jag väl gick blev det ett satans liv. Det tog tills han var 6-8månader gammal innan jag kunde ensamhetsträna han i mer än 1-2minuter. Han bara skrek och skrek och hade ner allt (han böjde kompostgaller, krafsa upp dörrar osv).
Alla hundar är olika, När jag ensamhetsträna i början i annat rum eller likande fanns inte kompostgaller som alternativ. Så jag stängde igen, räknade sekunder innan han började skrika 7sek.. väntade ytterligare 20sek för en paus och öppnade direkt det var tyst, ignorerade hundarna. Sen nästa gång tog det 10sek innan första pipet osv. 
Ett tips: Skaffa hundvakt bara en dag, Och åk iväg och gör något avslappnade och kul! Alla behöver sina pauser för att samla sig.

Skulle inte rekommendera att släppa kopplet om något händer. Din hund är 15veckor och kan inte vara 100% tränad till att t.ex komma på inkallning, Även om hon kanske inte stuckit ännu, Kampar hon med kopplet så finns det några lösningar:
Använd kopplet SJÄLV som leksak och lek bara när DU säger det. När leken är slut är den slut, Däremot bör du köra "stop and go" lek övningar inne med annat innan du kan göra det.
Ha två koppel, alternativt sele med ett koppel, halsband med ett, Kampas med koppel= ta andra kopplet, Inte på längden utan väldigt nära, har du koppel på huvudet så kanske du kan undvika att bli biten. Kanske, Men valpar bits.
Ta med en leksak ut som du byter av när hon är på kopplet, Varför är hon på kopplet? Brukar ni hitta på något? Testa bjud in till samma beteende emot en leksak.

Angående dina byxor och din jacka.. ja jag fick väl 5par byxor sönderbitna eller trasiga på ett eller annat sätt mellan min valp var 12veckor - 10månader. Tyvärr brukar hundar bli värre också.. När dom blir "tonåringar" min vän har en "hundjacka" och den är sönderbiten i hela ärmen, ryggen m.m., Inte ifrån valptiden utan ifrån unghundsöverslag.

Jag hade inget tålamod med min första hund, mest för hon bet mig blodig, Så hon fick sitta i rummet bredvid med kompostgaller. Hon gnällde i början men det sket jag i, Hon var en jävla piraya hon fick gott sitta där och titta på mig med sina tuggisar, leksaker och sitt vatten.
Min hane var mycket enklare på många punkter så jag hade väldigt bra tålamod med honom, Det var när han blev unghund våran bubbla sprack.
Ingen har 100% tålamod, Du kan göra egna övningar för att lugna ner dig själv i situationer där du lätt tröttnar.

Elsis matte
0

Du kanske får göra som jag till slut tog till och lära valpen platsliggning. Genom att belöna min "lilla skugga" för att hon låg kvar när jag gick iväg en bit så insåg hon att himlen faktiskt inte ramlar över henne bara för att matte inte är intill…

JoannaLi
0

#7 Nu när du säger det så gjorde jag faktiskt likadant. 

Uppvuxen med enormt trygga, självständiga hundar, som alltid gjort precis som faller dem in - vilket för det mesta betydde att ligga ensam i sängen så fort de fick chansen. Sen fick jag hem en hack-i-häl-omplacering, som dog en långsam och plågsam död så fort man kom utom synhåll. 

Lärde kvickt in "stanna" i olika former, och byggde därifrån. Först 1 m, belöning, sen 3 m, belöning, sen 10 m, belöning, 25 m, belöning, 50 m, belöning, utom synhåll, belöning, längre och längre tider etc. 

Det skapar en större självständighet och trygghet i sig själv, att det är okej och önskvärt att ligga själv. 

Numer bor vi dock i 10 kvm internatrum, så jag antar att all sån träning är bortblåst…. :P