Vilken ras?
Hej!
Har börjat söka efter en till hund, men det är lite svårt, skulle behöva lite hjäp.
- päls som inte fäller (trimning av något slag)
- storleken 20-35kg för en hane
- vaktinstinkt, inte bara skällande för skällandets skull
- smidig, så den passar till agility
- lättmotiverad, lättlärd och lydig, men med behöver inte nödvändigtvis vara en "lätt" hund (har haft bruks schäfer och bordercollie tidigare) Jag vill gärna träna rally-lydnad och lydnad med den
- gärna får den passa till bruksgrenarna, har hållit på med sök och spår i liten skala, men hittills inte tävlat
Om jag inte hittar någon ras som passar in på mina kriterier, så blir det nog en bruks aussie. Riesen är inte i min smak, lite för självständiga, gillar mera vallhundstänkande.
Irish Soft Coated Wheaten Terrier?
Dom har då alltså inte typiskt terriertemperament?
Bearded Collie! Fäller väldigt, väldigt lite jämfört med andra hundar, de är smidiga och träningsglada men ibland lite flamsiga, och framför allt är de världens bästa och knäppaste kompisar som alltid har något för sig. Det är dock ingen vakthund och du får vara noga med mentaliteten hos föräldrasjuren (om du skulle bestämma dig för rasen) för det finns nervösa och lite för ljudkänsliga bearded collies. Jag har en själv så jag kan lite om rasen (och är lite partisk), har du några frågor kan jag gärna försöka besvara dem! Jag är dock inget proffs utan vet bara det som de flesta ägare utav rasen gör.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Vakt är nog något jag vill ha i den blivande hunden. Har nu en mellanpudel, men hans vaktinstinkter är ganska begränsade och önskar nu detta i nästa. Jag har skött en bearded i två månder för flera år sedan, roliga hundar, men det är inte riktigt det jag söker nu🙂
Jag vet inte om det är värmeslag som styr tankeverksamheten här men Airedaleterrier ploppade upp i mitt huvud. Är dock inte spec insatt i rasen, så den kanske är lite för självständig…
// Harley
Ska ta reda på lite om den
Vet inte om vaktegenskaper men: Storpudel, portugisisk vattenhund, schapendoes? Samtliga kan hållas kortklippta.
Förresten, om du vill ha något mer "bruksigt" så varför inte laeknois eller strävhårig holländsk herdehund? Då får du vakt med i spelet också!
Om riesen känns för "egensinnig" så torde även wheaten och airedaleterrier gå bort, jag skulle vilja påstå att det är lättare att hitta en förig riesen än dito terrier. Vilken nivå tänker du dig på agilityn? Det är rätt få raser som verkligen kan konkurrera, i synnerhet om du vill ha en hund som inte fäller.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Är det pga allergi eller liknande som du inte vill ha en hund som fäller eller beror det mer på pälsvården? Tänker annars på de övriga belgarna, inte bara lakken. Ruskigt roliga hundar att jobba med, en BRA belgare kan i rätt händer hävda sig väl i de flesta grenar - men en mentalt kass belgare eller hos fel person kan bli förjävlig, rent ut sagt.
Schapendoes eller briard? Tror nog att briard har mera vakt dock. Ingen av dem fäller. Schapendoes är en ypperlig agilityhund!
Fäller inte de strävhåriga belgaren och holländaren?
Portugesaren tittade jag lite på, inte så dåligt alternativ. Ska funder och forska lite på schapendoesen också.
Airendalen och veteterriern tänkte jag också lite att det kanske blir lite mycket egen vilja, men känner inga så svårt att säga.
Storpudel har nog lite för lite vakt i sig. De briarder jag har sett har inte riktigt lämpat sej för agility, lite väl diesel kan jag tycka. Men få så pass stora raser är bra på agility. Som det är nu vill jag ha en hund som kan ta sej till högsta klass, men behöver inte kunna konkurera ut bordercolliena, men så långt så det skulle vara möjligt att få den till champion.
Det är inte för allergin, utan för att jag äntligen håller på att bli av med dessa eviga hår på allting. (min sista? schäfer lever ännu, men hennes sista månader kan räknas på ena handens fingrar, har DM) Men eftersom jag levt med hår på allt sedan 2002, så är det den egenskapen jag är mest villig att ge efter på.
Belgarna är jag lite suspekt mot, tycker kanske de är lite väl intensiva eller hur jag ska beskriva det, på samma sätt som jag inte riktigt är förtjust i bordercollie. Jag behöver ingen hund som är bäst, utan mera en i mina ögon lätthanterlig, mera mångsidig bra på mycket. Lätthanterlig i mina ögon är ändå inte så lite. Min schäfer har massor av skärpa, vaktinstinkt, massor av motor, har varit mycket energisk och reagerar starkt på små stimuli, ändå skulle jag inte säga att hon är svår att ha att göras med. Men kanske en belgare inte skulle vara värre än min nuvarande schäfer, svårt när jag bara har sett några och aldrig levt med dem.

Jag röstar för portugisisk vattenhund, inte så vanliga inom agilityn, men de jag sett på agilitybanan har varit riktigt häftiga! (Jag gissar på att du kan hitta en del lopp på youtube) Hundar med mycket humor och energi, verkar älska livet oavsett vad de aktiveras med.
Efter dina kriterier så tror jag den skulle passa rent agilitymässigt, även om det såklart är mycket upp till föraren med. Ta sig till championat är ju riktigt svårt inom agilityn, numera är det ju mestadels bc, belgare och kelpie som klarar det i de största storlekarna, mer variation bland de mindre storlekarna upplever jag.
/Agilitydomare, så jag ser de flesta raser som finns ute på banorna
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#12, Ja, då lät inte belgaren helt rätt, tror inte på briard heller - lite för stora för agility på hög nivå (även om de väl är smidigare än man tror under all päls ;-) ). Aussie har jag iofs inte så goda erfarenheter av heller (menar då bruksavlade, de andra har jag inte ens tittat på).
#12 vad menar du med vakt? Jag har storpudel och visst har de vakt i sig. Min hanhund vägrade släppa fram min kusin på gården, han hade aldrig träffat henne förut, jag var tvungen att gå ut och hämta honom eftersom han blockera vägen för henne samtidigt som han stod och titta på henne och morra.
Estelle13 visst kan det finnas vakt även hos pudel, min egen mellanpudel har det i sej, men bara i begränsad utsträckning. Jag tror ändå att en ras som inte framavlats för vakt är ett osäkrare kort än en som gjort det i hundratals år. När jag har kollat mentaltester för pudlar (kollat relativt många), så är det mycket få av dem som visar på försvarsbeteende mot människor.
#16 Men vad är syftet till att du vill att kommande hunden ska ha vakt?
Har du så höga mål med en largehund i agility så faller storpudel, airedale och wheaten i min mening.
#17 pga mitt jobb.
#18 kanske jag lite får tumma på det önskemålet också, eftersom jag inte vet om mina egna förmågor räcker för en tittel ännu. Men funderar också över varför inte så många wheaten och airendale syns på lydnadstävlingar, kanske de inte är så lätta att få till lydnad som räcker för de högre klasserna, även fast undantag säkert finns. Kanske de tänker för mycket själv?😃 Har en bekant som tävlar med sin st bernhard i högsta klass, men hon säger att den hunden är helt annorlunda de andra hon har haft av samma ras, så visst kan det finnas pärlor bland alla raser.
Funderade igen över de övriga belgarna, har faktistk en kompis som föder upp och när jag pratade med henne tyckte hon att en bra hund av malle/tervu brukslinje skulle vara det jag söker. Hon har sett mej och schäfern på träningar och tänkte inte alls att en belgare skulle bli "värre". Deras kapacitet räcker nog för mina önskemål.
Aussies fäller oftast som as två gånger om året, nästan ingenting däremellan. Min egen fällde inte ett strå mellan perioderna förrän hon kastrerades, nu släpper hon päls hela tiden. Men kan du leva med dom två perioderna och redan är intresserad av rasen så.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag har ju levt med hår i 15 år, så varför inte 15 år till 🤪
Blev också intresserad av groenedael av blandlinjer, mycket vacker sak, som kanske inte är fullt så extrem?
Jag har Malinois nu, haft en Tervueren och en Holländsk herdehund (korthår) och holländaren och mallen fäller väldogt mycket. (Bra mycket mer än terven jag hade)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#22 lite sådan känsla hade jag också när jag jämför pälsen hos mina schäfrar och bordercollien, det är som om den långa päslen skulle hålla kvar de döda håren bättre. Detta kräver ju då istället kamning och borstning, för att inte pälsen ska bli en tovmatta ovanpå huden, vilket jag inte har upplevt med mina schäfrar, som bara har fällt av den döda pälsen på golvet i stället.
#23 ja terven borstades ett par gånger i veckan för att undvika tovor i byxorna/fanorna (han var då inte så extremt pälsad för att vara hane endå) Mallen och holländarens päls hamnar som sagt överallt (lite som du nämner) Massor av päls i sängen som jag försöker borsta bort i den mån jag orkar innan jag lägger mig. Päls i kylskåpet, i smörpaketet och på alla andra ytor i lägenheten! Brukar till och med dammsuga mallen i samband med när jag dammsuger lägenheten. Effektivt om man har en hund som klarar av att bli dammsugen!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Gällande vakt stämmer storpudeln in men inte resterande krav. Jag upplever storpudeln som en sådan ras som kräver mycket men som är svår att aktivera just för att de tröttnar fort. De vill gärna hitta på egna upptåg.
Men enligt testade hundar är det ändå ganska osäkert att jag råkar hitta en storpudel med tillräckligt låg tröskel för vakt, eftersom det inte är en egenskap som tydligt borde synas hos en 7-8 veckors valp. Den egenskapen utvecklas först efter 8 mån. En valp som visar vakttendenser är troligen ganska osäker. För jag söker ju en självsäker vakt, inte en som man måste se upp så den inte biter främmande pga rädsla.
Dvärgpincher?
#27 På vilket sätt stämmer dvärgpinscher in på hennes önskemål? Men slänger in en ras till: pumi! Det är nog mer skäll än allvar i vaktandet men fäller inte och kan gå långt i agility… Har du tänkt på hur du rangordnar vaktegenskaper, agilitykapacitet och päls? Vad är viktigast och vad kan du tumma på? - för den helt perfekta hunden finns nog inte.
TS, behöver du en renodlad tjänstehund eller "bara" en vakthund (om du förstår hur jag menar)? Är det en tjänstehund så skulle jag bara titta på raser som avlas uttalat för det, där egenskaperna finns ordentligt dokumenterade. En del raser, som malle och schäfer, har ju dessutom den fördelen att många tycker att de SER farliga ut, till skillnad från tex pudel. (Folk blev onekligen rädda för min ridgeback som för en okunnig såg ut som en PB-mix med raggen rest över hela ryggen ;-) .)
Funkar till agility, funkar säkerligen till t.e.x spår, kan skälla som vaktande? Vet dock ej hur lättmotiverade dem är, känner ingen i verkligheten..
#30 Hon efterfrågar en stor hund som vill jobba och har allvar i vaktandet. Och som inte fäller. Dvärgpinscher stämmer väl inte på något av det? Det finns enstaka individer som gått långt i agility men det är inte någon lättjobbad hund på något sätt…
Jag uppfattade att hon menade att det var maxvikt, hon verkade kunna tumma på hårandet, som sagt vet jag inget om hur lättmotiverade dem är!