Hund rädd för hosta
Jag har en till tollare som är 13 år. För ca 3 år sedan blev han rädd när man hostade han sprang iväg från rummet eller satt sig bredvid och flåsade. Nu har det blivit jätte jobbigt för honom så fort man är förskyld. Han skakar och flåsar och vet inte vad han ska ta vägen springer från rum till rum ställer sig vid dörren och vill ut skakar so ett asplöv. Vad kan man göra åt det? Går det att få bort denna skräck som han får? Lider så med honom så man funderar på att flytta hemifrån när man blir förkyld. Kan någon ge råd?
Lugnande feromoner kan hjälpa. Det kan utsöndras ur en dosa som man sätter i eluttaget. Finns också som spray och halsband. Det kan heta Adaptil och finns hos t ex vetzoo.
Ragarar han på andra skarpa/plötsliga ljud eller är det bara hostningar?
Denna bok tar upp många fall varav ett var just en hund som var rädd för bland annat hosta, bra träningsmetoder också. Jag hittade den på mitt bibliotek: https://csigora.com/produkt/lust-och-lydnad-alla-dessa-hundar-2015/
Tack för råd.😊
Han reagerar på andra skarpa ljud också men hostningarna blir han rädd för. Vi funderar på om hans hörsel har blivit sämre men just hostningar har blivit ett problem.
Har ni varit hos veterinär och kollat öronen?
Fjant jag hade förut var också rädd för när man hostade under sina sista år i livet (börja väl när han var kanske 11-12 år en sommar och först var det bara när min pappa hosta men sen blev det även när jag hosta). Fick honom att sluta vilja sova i sängen och senare soffan efter att jag varit sjuk och hostat. Blev lite bättre mot slutet då jag alltid satt med godis nära mig och så fort jag hosta kasta jag ner godis där han låg samt att jag kika på honom och med glad röst sa typ "Hej Fjant, Är du där?". Sa jag inget eller inte gav godis börja han gå iväg och sen kika tillbaka på mig som om han vänta på att jag skulle göra något och om jag inte sa något så fortsatte han gå bortåt, kika på mig och sen gick och la sig i ett annat rum. Om man lät glad och sånt så kom han oftast tillbaka innan han gick och la sig någon annanstans.
Han var rätt känslig mot plötsliga ljud speciellt inomhus (dock brydde han sig inte om fyrverkerier).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu