Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1463 ggr
BlacksilveR
0

Studera & hund samtidigt

Hej!

Undrar med er som håller på och studerar vidare, alltså efter gymnasiet (jag bor i finland så vet inte om systemet är helt samma som i sverige).

Kan ni ha egen hund, och hur får ni pengar och tid att gå ihop osv. Har ni tagit något mellanår och jobbat samtidigt jobbat om ni tagit en valp? Eller en färdigt vuxen?

Det är ju varierar ju förstås beroende på vad man studerar till men kul att veta! Dela gärna med er, har börjat tänka i de banorna att kanske skaffa en egen hund efter gymnasiet men men, får se…

immobilized
0

Jag skaffade mina 2 första då jag studerade. 
Det var tufft faktiskt, jag pluggade ett år på distans och var då iväg till Västernorrland från Dalarna i en veckas tid varje månad. Hundarna var hemma med min dåvarande sambo.
Sen började jag på en annan skola men samma utbildning och pendlade då till skolan.

Känner flera st som studerar och det är nog från person till person.
VAD man studerar, hur upplägget i utbildningen ser ut, vilken typ av hund man äger och hur man är som person.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

BlacksilveR
0

#1 Okej, vilka hundar hade du då? Och hann du i princip med något annat än hundarna och skolan? x)

immobilized
0

#2 Jag har och hade Siberian husky 🙂
Njae, alltså visst kunde jag träffa vänner och såna saker. Men i övrigt så la jag alla övriga intressen på hyllan för hundarnas skull.
Mycket beror ju också på. Eftersom Siberian är en högaktiv ras så krävde ju de lite extra så att säga. Särskilt då jag då inte hade möjlighet att ha dem i hundgård vilket jag har nu.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

RosaMoln
0

Jag började studera i höstas då Helix var 1,5 år. Tycker det har gått bra, jag bor bara 10 min från skolan och hinner hem på lunchen de få gånger vi har heldagar. Pengarna räcker tack vare billig hyra, att jag inte är ute och festar något samt köper billig mat till mig själv :) Jag läser en tvåårig linje till mättekniker och har en engelsk springer spaniel.

peafie
1

Min treåring skaffade jag när jag pluggade ett masterprogram (och undervisade 30% parallellt på universitetet) och det var egentligen den ultimata tiden att skaffa hund på. Både jag och sambon pluggade och vi kunde turas om att jobba hemifrån. Valpen vi skaffade i år skaffade vi nu just eftersom min sambo snart tar examen så vi passar på att ta valptiden nu när vi är mer flexibla. Tid och pengar har jag aldrig känt varit ett problem och jag hinner med och har råd med såväl fester som att underhålla ett hästintresse, träna hund och plugga/jobba heltid. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

BlacksilveR
0

#4 Det är ju bra om man kan bo så nära så hinner man ju bra och så. :) Vet inte alls vart jag tar vägen efter gymnasiet så det återstår att se.

#5 Hoppet stiger…haha nämen skulle verkligen vara kul att uppfostra en valp inom snar framtid och börja på med någon rolig sport som hobby tillsammans. :)

Jag har ju två dvärgschnauzrar här hemma men det blir mest vardagsträning och lek med dem. Förut höll jag på med agility men den ena hade medfött hjärtfel (som vi märkte av då han var ca 1 år) och den andra hittade inte riktigt intresset i agility så blev utställningar istället.

alltidnordin
2

Skaffade min efter 1,5 år på högskolan och det var absolut inga problem. Studerade väldigt mycket hemifrån i längre perioder, där man gick på föreläsning någon gång ibland och sen arbetade hemma. Under valptiden var det väl svårt att få tid till annat, men såfort han kunde vara ensam hemma så har jag aldrig varit "låst" på så sätt att jag inte kunnat göra saker som att gå ut ibland, träffa kompisar och så 🙂 Han är 1,5 nu och jag tar examen (imorgon faktiskt!!) och jag har aldrig ångrat att jag köpte hund under studietiden, faktiskt det bästa jag gjort!

Pengar beror ju på prioriteringar. Så det är individuellt, men jag har aldrig haft problem att få ihop egen lägenhet, studier, hund och ett liv på CSN.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

peafie
1

#7 Grattis till examen!

Bloggen     ○    Instagram

BlacksilveR
0

#7 Oj nämen grattis! Kan tänka mig att bara jag får pengarna att räcka till så kan det bli en liten gosing om något år, det verkar ju vara många som klarar det bra så, får se!

fridarebecka
0

Jag skaffade första precis innan jag började studera(omplacering) och andra i början av sista året(valp). Har pluggat på distans så har bara haft heldagar i skolan 2-3 dagar i månaden. Har inte varit några större problem, de kostar mig 1500-2000 i månaden (fasta kostnader, och billigare när det bara var en såklart) och det har jag med glädje betalat även om ekonomin har varit tight. Däremot har vi en husse också och det har varit guld värt att han stått för tex bil så att jag kunnat åka till brukshundklubben, skogen osv, bilen hade jag aldrig kunnat betala själv. Sen har jag fått avstå andra saker som jämnåriga lägger pengarna på, tex middagar, fest, resor, kläder osv, sånt har jag absolut inte haft råd att slösa på. Lever snålt i övrigt så har det funkat.

Jag har också ett extrajobb och några jobbkvällar i månaden har snabbt blivit till en fin summa för mig att ha på ett "nödfallskonto". Det har känts viktigt för mig att ha det till tex plötsliga veterinärkostnader eftersom jag inte kunnat plocka nån större summa av studiebidraget. Rekommenderar starkt att du jobbar ihop ett sånt konto 🙂 Vet av bekantas erfarenheter att det inte är kul att ha en tight ekonomi och plötsligt stå där med en veterinärräkning på flera tusen.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jojaton
0

#7 Grattis, hoppas examensdagen blir fantastisk :)

Johanna - Instagram