Valp hysterisk med andra hundar
Hej!
Har en 9,5 veckors valp som är otroligt busig och full av energi. Hon brukar skälla lite då och då här hemma för att få oss i lek men då brukar vi bara vända ryggen till och hon brukar sluta. Problemet och frågan ligger i att när vi åker och träffar min familj som har två dvärgpudlar blir hon helt galen. Hon blir så glad och försöker få igång dom så hon skäller konstant och blir väldigt stressad. Pudlarna är inte lika suga på att leka och brukar mest stå och titta på henne och blir ganska besvärade över hennes energi. Har tänkt åka och träffa dom så mycket som möjligt nu för att hon eventuellt ska lugna ner sig men har ni några andra tips? Det är tanken att dom ska vara hundvakt då och då så det måste ju funka…
Det är en valp, så det här är helt normalt. Ge det ett tag, Det tog nog 1år innan min tik (som bodde med en dvärgpudel) kunde hantera hans närvaro. Och hon är idag 6år (dvärgpudeln är 13) och hon kan fortfarande busa till rejält för honom.
Spärra av är det enda jag kan säga. Låt pudlarna få vara för sig och valpen för sig. Lär valpen att ta det lugnt i hemmet, hitta kanske på något bus innan ochgör någon akitivitet som tröttar ut valpen innan ni kommer dit. Försök göra allt lugnt, ge mjukt gos, massage och prata med lugn röst.
En aktivitet som kan vara uttröttande behöver inte vara att röra på sig, Min hane (lite över 1 år nu) small av ganska fint om han fått vistas i nya miljöer. 🙂