Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 860 ggr
[Wijnja]
0

Ska jag operera eller inte

Min hund har fel på knäna vet inte om jag ska opera eller inte svårt beslut han är svår söva

tk1971
2

Beror ju på hur stora problem hunden har, och hur ont den har. Det är ju å andra sidan svårt att veta.

Karmatarerskanise
0

Om operation kan ta bort smärtan så ja.

-Aida-
0

Underlättar det hundens hälsa och liv, så ja, svårt dock för oss att veta när det är din hund.

Changrila
4

Rådgör med veterinär!

Innan operation tycker jag att man ska ha med flera saker i beräkningen:
Hur troligt är det att hunden blir helt bra av operationen? Hur stora problem kommer hunden ha av operationen (själva sövningen, vården efteråt osv) och hur lång tid kommer det ta? Hur gammal är hunden och hur gammal förväntas den bli?

Jag har nyligen låtit min äldsta tik genomgå en bökig knäoperation. Hon skadade sig och splittrade patellan (knäskålen). Det var/är osäkert hur bra hon kan bli, men jag har en fantastisk fysioterapeut som kommer hjälpa till med rehaben efteråt. Operationen gick så bra som den kunde göra. Jag räknar med att det tar minst ett halvår innan hon är bra igen, men hon är 5½ år nu och borde utan större konstigheter kunna bli minst ca 11-12 år gammal. Med allt det i åtanke så var det inte svårt att bestämma sig för att hon skulle opereras. Hade jag inte haft den fantastiska fysioterapeuten till hjälp så är det mycket osäkert om mitt beslut hade varit detsamma.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Wijnja]
0

Precis så tänker jag med

hemul
1

På vilket sätt är han svår att söva? Har han något problem som ökar riskerna med narkos?

[Wijnja]
0

Han vaknade inte sist det tog flera timmar när han vaknade

Lona
1

Det är ju, faktiskt, en kostnadsfråga också tyvärr. Som jag förstod det i en annan tråd så ersätter inte TS försäkringsbolag operationen? Veterinärvård är snordyr idag, det är väl en sak att skramla ihop till en operation (och efterföljande, lika dyr, rehab) om man vet att prognosen är god. Men att sitta med ett stort hål i bankkontot eller till och med skuld/lån och utan hund, det känns förjävligt. :-( (Nu vet jag för all del inget om TS ekonomi men det är väl ganska få som slänger upp en sisådär 50 000:- eller vad operation + rehab kan tänkas kosta utan att det åtminstone märks i budgeten.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
0

#7, Vet du om det var efter full narkos eller sedering ("lugnande") som han hade svårt att valna? Det finns dessutom olika typer av narkos, vissa är väldigt ovanligt att de INTE vaknar ifrån tämligen snabbt efteråt även om det naturligtvis är en viss risk. Diskutera även detta med veterinären, om det inte är samma veterinär/klinik som sövde sist så be att de skickar efter journalen så att de kan se vilka preparat som användes mm. Om du bestämmer dig för op, välj då en klinik med lite större kapacitet så att de har kompetens och möjlighet att hjälpa din hund OM något går snett (om han t ex behöver ligga kvar efteråt för observation osv).

[Wijnja]
0

Tror han fick lugnande vi skulle döma analsäckarna

Lona
0

#10, Ok, det är faktiskt mindre risk med full narkos då man har en helt annan kontroll på andning mm - och som sagt är det ofta lättare att väcka dem efteråt, lite beroende på vilken metod man använder. När någon av mina hundar med högre risk (hög ålder + blåsljud på hjärtat resp njurfel + högt blodtryck + komplicerad op) har varit sövda har det gjorts på gas - då är det lättare att snabbt häva narkosen. Men gå igenom det ordentligt med veterinären innan :-)

[Wijnja]
0

Han är 7,1 år

[Wijnja]
0

Ska kollas njurar igen han hade dåliga njurvärden ett tag