9v valp
Hej!
Jag undrar om jag kan få lite tips. Min valp är jättebra på många sätt, men han har börjat jucka väldigt mycket när vi är ute och leker.
Jag har mjukt tryckt bort honom varje gång och sen berömd honom när han bara står vid mig. Han gör inte det hela tiden, brukar oftast vara i eftermiddagen. Men han har sovit en hel del idag, men tror han kanske blev lite för uppe i varv av leket eller något?
Är det vanligt att en så ung hanvalp juckar? Vad kan jag göra bättre?
Typisk överslagshandling som kommer när det blir för mycket intryck för att hunden ska riktigt veta hur den ska hantera det.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Okej, normalt då. Ska jag försöka göra hans dagar ännu lugnare? Vill gärna få tips på hur man hanterar det.
Brukar gå till samma ställen så han får tid att bo i sig här hemma innan vi miljötränar på allvar. Försöker vara lugn och sitta stilla en del för passivitetsträning. Och jag försöker också se till att han sover tillräckligt och stör inte honom när han har sömnat.
Kan kanske plocka upp honom och sätta mig ner och bara prata lugnt tills han slappnar av?
#3 "Sitta ryggsäck" är en bra metod, står lite mer t.ex i den här tråden
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack! Jag läste ju kontaktkontraktet men glömde bort det. Så mycket att tänka på med en ny valp!
#5 Värt även att komma ihåg att du antagligen inte kommer kunna bara jobba bort allt sånt här =) Men med tiden kommer det förändras också..
Jag vill uppdatera att ni hade helt rätt. Han gör det när han blir trött. Igår fick han en vilo dag där vi bara var ute korta stunder och lekte lite grann. Han sov en hel del och åt bra. Han sov dessutom genom natten 10-6 och väntade tills vi var ute för att göra sina behov. Imorse fick han leka ute med hans favorit boll bakom ett staket. Han fick titta på alla som gick förbi på vägen till skolan, fick hälsa på en stor, trevlig hanhund. Gick super bra.
Sen gick vi just på en långsam, avslappnad promenad på ett nytt ställe o satt i skuggan en stund. Sen en långsam promenad tillbaka. Tog en timme ungefär.
I alla fall har han inte juckat idag alls. Han mår bättre av att få sitta och titta runt en stunde eller leka lite lugnt.
Nu har han lärt sitt namn, sitt och att hämta tillbaka bollen. :)
#7 Kul 👍 Inte lätt att vara liten alla gånger!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar