Hjälp med ras
Hej!
Jag tänker om några år skaffa en hund och har börjat fundera redan nu på ras. Jag vill ha en medelstor - stor ras. Jag vill kanske jaga älg med hunden, men vill också kunna ha den till sällskap. Jag kommer förhoppningsvis bo på en gård när jag blir stor så jag kommer ha möjlighet att kunna släppa ut hunden hur som helst och att den får springa lös i skogen t.e.x.
Jag har tittat lite på gråhund, jämthund, finsk lapphund, siberian husky, eurasier och drever. Kan någon av dessa passa? Jag är väldigt intresserad av en jämthund men jag vet inte om den kommer passa i de jag vill ha hunden till.
Siberian Husky kan du stryka, det är en slädhund som inte går att släppa lös hur som helst och jag tror inte den skulle göra sig bra som jakthund heller.
// Harley
Norsk älghund? Svensk älghund? Pappa har en norsk älghund-blandis som jag upplever som väldigt mycket älghund och väldigt lite av det andra. Med mycket och ihärdig träning kan hon vara lös, trots att hon vill fara efter allt som rör sig i princip. Hon går att få stopp på även om hon börjar springa efter något.
Fast om du inte ska jaga älg så faller ju det valet.
Eurasier är en mycket bra sällskapshund, men det finns individer som är EXTREMT reserverade och uppfödare som försöker få fram sådana. Vissa hundar är så reserverade att de inte kan bli hanterade av andra människor.
En uppfödare jag pratade med hade mött skaparen av rasen innan han dog och han sa att aveln hade gått fel och att hundarna hade blivit alldeles för sociala. Han ville ha väldigt reserverade hundar. I alla kullar är det blandat och uppfödaren sa att hon alltid får väldigt exakta siffror. Jag tror att det var 1 av 5 och 2 av 7 reserverade.
Är du sugen på eurasier måste du besöka uppfödare och se vad deras avelsmål är. Vill de ha reserverade individer eller individer som är öppna och tillgängliga?
Ska du jaga älg med hunden bör du ju välja ras efter det, och då är väl jämte och gråhund de säkraste korten? Vet dock inte hur en sådan hund fungerar med att släppas lös i skogen. Är det viktigaste att ha en hund som är lätt att ha lös kanske en mer sällskapsavlad ras passar bättre. Så besluta först om du vill ha/behöver en jakthund.
Beror ju på hur aktiv du ska vara när det gäller jagningen, skaffar man en hund där man aktivt avlat den för jakt så bör man ha ett stort intresse för just jakt eller om man på något sätt aktiverar hunden med bl.a spår och sök. Storpudel är också en hund som skulle kunna passa, en ras med otrolig energi. Min storpudelhanes absoluta favorit intresse är att jaga, enligt honom slår jakt både agility, lydnad m.m med hästlängder. Hade jag haft kunskapen om att jaga hade jag definitivt börjat jaga på allvar med honom. Tänk på att en jakthund kan vara svår att släppa lös lite hur som helst när man känner för det eftersom att de ofta sticker, krävs mycket träning för att få en bra disciplin på en hund med stort jakt intresse. Du skriver att du vill ha en jämthund men inte vet om hunden riktigt passar in, vad mer förutom jakt är det du vill hålla på med? För är det huvudsakligen jakt så passar ju en jämthund ypperligt.
Jag säger gråhund (men är partisk) 😃
Men som nämnts ovan är det ju mycket du tänkt jaga med hunden. Dvs, det du bör tänka på är om du helst vill ha en jakthund eller en sällskapshund? Älghundarna fungerar ju givetvis som sällskap också, men inte enbart. Sen är de även ofta väldigt självständiga och inte lika lättlärda/intresserade av att vara till lags som t.ex sällskapshundar.
Jag skulle stryka bort eurasiern och lapphunden också från listan, då de inte heller lämpar sig till jakt, skulle du bara jaga lite skulle jag hellre höra om jag kanske får låna någon i jaktlagets hund (sällan omöjligt då många har flera), eller skaffa en blandras (ganska vanligt också tror jag?), har en blandras nu och haft en förut, beroende på blandningen då givetvis så har de ju ofta mindre behov av jakten även om de fortfarande lämpar sig.
Men är det renodlad älghund du är ute efter så borde du kolla mer på svensk/norsk älghund, jämthund, hälleforsare och kanske finsk spets.
Något som kan vara värt att titta på är hur de jobbar när de jagar. T.ex en gråhund söker sig oftast inte ut lika långt som en jämthund, men söker oftast noggrannare. Men mycket sitter i preferens.
Jag undrar om man t.e.x kan ha en norsk gråhund till att man t.e.x jaga lite och sen har den som sällskaps hund eller fungerar de inte?
Jag tycker både jämthunden och gråhunden är väldigt trevliga familjehundar, förutsatt att de får jaga. Däremot skulle jag inte räkna med att du kommer kunna ha hunden lös. Med mycket träning så kan det gå, men det är inte säkert. Eurasier och finsk lapphund hade jag inte skaffat om jag ville syssla med jakt, inte heller husky. Drever är också en trevlig jakthund, men mig veterligen är den inte optimal för älgjakt.
Jag vill igentligen inte jaga jättemycket men mina föräldrar jaga så huden kan särket vara me de och jaga. Jag själv vill ha en gråhund för att min farbror och många andra i min släkt har gråhund och de gråhundarna de har är väldigt snälla och allt.
Wachtel?
Alltså hur lite jakt tänker du på när du menar lite? Och hur har du tänkt aktivera den när det inte är jakt? Ska du ha den till merpart sällskap bör du titta efter äldre hundar som inte visat större jaktintresse och som hellre skruttar runt. För pratar vi om bara något släpp per år så kan det vara bättre med en sällskapshund och kanske låna hund eller få gå med en annan jägare när du känner att du vill ut.
Så nej, jag anser inte att det är en lämplig hund till enbart sällskap, om du inte kan ge dem utlopp för jaktinstinkterna på annat sätt.
Jag har tänkt att jaga då de är älgsesång och som du säger att de kanske är bättre att man lånar en hund när man jagar de få gånger man gör. Utöver att jaga vill jag kunna när man har tid över kunna gå ut me hunden och köra ett litet spår eller något annat roligt.
Gråhund och jämthund jagar man väl älg med. Inte med de andra raserna på din lista.
Jag är öppen till att skaffa en hund till bara sällskap. Men om de dock blir en gråhund eller en jämthund så kan jag tänka mig att jaga me den lite men den ska även vara sällskap.