BARF
Hej igen allesammans! Jag sitter som vanligt och funderar på att låta min hund gå över helt på färskfoder/barf, men känner att jag fortfarande behöver massvis av hjälp. Han är en blandras på 20kg och just nu får han torrfoder (Pure Natural grain free, ca. 700kr för en 12kg säck) blandat med några matskedar färskfoder/pure natural raw köttkorvar, ca 25-35kr för 500g om jag minns rätt (färskfodret är Sam's Field, ca 19kr per burk) två gånger om dagen. Utöver det får han torkad kyckling när vi tränar och torkat kaninöra/grisöra eller ben som lunch. Hans torrfoder räcker längre än en månad men jag fyller på med färskfoder rättså ofta. Jag har läst flera trådar om barf här på hemsidan och på barf.ifokus där många säger att de lägger ca 500-800kr i månaden på mat för deras hundar av samma vikt som min, vilket låter som ett fullkomligt möjligt pris för mig, men jag kan inte lista ut hur ni gör… De pratar om att de handlar kött och grönsaker/frukt i vanlig mataffär, men är det inte krångligare än så? Det står oftast detaljerat i procent hur mycket av ditten och datten som hunden ska ha om dagen, tyvärr så förstår jag inte procent och blir inte ett dugg klokare hur mycket jag än läser. Vissa har skrivit ut hur mycket de ger i gram och då fattar jag! Men då skriver de inte vad de ger, bara t.ex kött+grönsaker och jag är orolig över att jag ska missa någon viktig mineral eller tillsats. Så jag tänkte fråga om någon har ett detaljerat matschema att dela med er av vad ni ger er hund i veckan/om dagen, alltså allt ni lägger i matskålen och hur mycket, om det är barf eller färdigköpt färskfoder (eller en blandning) och var ni köper det? Flera har nämnt att de köper kött för runt 20kr/kg i vanlig mataffär, men hur många gram kött om dagen ska en hund på 20kg ha? Vad för slags kött ska det vara? Kyckling, nöt, fläsk och lamm antar jag? Men kan man variera hur man vill? T.ex om köttfärs är billigt den veckan, kan man ge bara köttfärs som kött-delen? Hur ska en måltid se ut? Förstår att man inte bara kan ge t.ex en skål med köttfärs, men än så länge är kött det enda jag har klart för mig ska finnas med i varje måltid, men så är det ju tal om vom, lunga, hjärta, lever och njure också. Ben är ju också viktigt, men vad för slags ben köper ni och var? De enda ben jag lyckas få tag på i butik är märgben och fläskben, revben finns det ju också men det har jag inte testat ännu eftersom det är så mycket kött på dem så jag har inte funderat på hur det ska passas in i hans nuvarande matschema. Arken Zoo säljer frysta ben från vilt och nöt/gris som fungerar jättebra, rensar tänder och äts upp helt och hållet, men de är ju fruktansvärt dyra, det måste gå att få tag på billigare? (Har kontaktat en lokal köttbutik ang. slaktrens men väntar fortfarande på svar.) Många pratar om oljor också, är det fullkomligt nödvändigt när man barfar/ger färskfoder? Hur hålls månadspriset så lågt om man måste tillsätta olja? De är ju också väldigt dyra och en sån liten flaska kan inte räcka länge… Lika så med tillsats mineraler, är det något man måste ha eller ger ni det bara för att det har ytterligare fördelar? Ni som köper t.ex Mush eller Vaisto hur klarar ni er så billigt undan? På förpackningen är väl rekommendationen att ge ~300g per dag till en hund på 20kg? Köper man då t.ex en låda Vaisto röd på 10kg för 449kr (sen tillkommer väl frakt) som innehåller 41st burgare runt 245g styck måste man ge en och en halv om dagen, räcker det då för en månad? Duger det som ett helfoder eller måste man tillsätta något? Som ni ser finns det en miljon frågor, men jag hoppas någon orkar svara, har märkt en stor skillnad på Bobby sen han började få mestadels färskfoder och vill jättegärna ta det sista steget för att förhoppningsvis få honom att må ännu bättre!
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Jag har själv funderat i samma banor som dig och kom fram till att jag inte skulle försöka mig på att komponera ihop måltiderna själv, utan att jag får lita på att (i mitt fall) Vaisto vet vad de håller på med och att de har satt ihop alla delar som behövs i deras helfoder.
Som jag ser det så ska ett helfoder, oavsett det är torr/färsk foder, vara komplett så man ska inte behöva tillsätta något mer såvida inte hunden har någon brist ex olja som du nämner.
Jag introducerade Mush förra veckan och blandar fortfarande färsk och torrfoder. Delvis för mjuk övergång, delvis för att jag har en massa torrfoder kvar som jag inte vill slänga.
Även om min hund säkert (förhoppningsvis!) får i sig det den behöver via måltiderna så ger jag honom ändå nåt extra ibland, ex kycklingvinge, ägg eller morötter. Mer för variationens skull än något annat.
Vi har ju inte kört Mush så länge än men hela familjen har märkt skillnad i energi-nivå redan från dag 2. Hunden verkar gladare och mer "på". Något mindre volym på avföring samt att den är fastare och luktar mindre.
Edit:
Angående pris… Köpte 10kg Mush för 429kr igår (zoo.se). Hämtade själv så frakt kostnad slapp jag. För min hund 12kg så kommer det räcka minst en månad om jag kör enbart färsk. Eftersom jag blandar samt att jag trappar ner mängden då hunden håller på att sluta växa på höjden, så kommer det räcka det dubbelt så långt.
Pris? Handla mat i matvarubutik?
Jo, ofta är det lite krångligare än så, tyvärr. Visst kan du handla på dig det mesta i butik (särskilt om du har ett Citygross i närheten, de är super!!), men det är ofta svindyrt. De flesta som kommer riktigt billigt undan köper slaktrester från slakterier, slaktrester från jägare etc (eller slaktar/jagar själv såklart!). Kontakta de om du har några i närheten, man kan ju aldrig få mer än ett nej. Men då behöver du ett tillstånd från Jordbruksverket som säger att du får hantera klass-3 (?), slaktavfall. Det fyller man bara i och skickar in så får man det generellt godkänt. Så visar du det till den du handlar av.
Har du inte den möjligheten kan du kolla om du har någon Emmzo-barf-återförsäljare i närheten. Det är färdigförpackade barf-ingredienser (köttkorvar, ben, lever, njurar, testiklar etc) till ett hyfsat pris, jag köpte för 30 kr/kg vilket är min smärtgräns på barf.
Procenten - gram?
Procenten räknar du ut såhär: Din hund ska äta ungefär lika mycket mat som 2-3% av sin vikt (för en vanlig hund, sen kan det variera, man kan behöva ge upp till 5%, eller så lite som en 1,5%.)
Procenten räknar du då ut såhär:
Ta hundens vikt, delat på 100. (För att få ut 1 procent). (20/100 = 0,2 kg)
Sen multiplicerar du den procenten med hur många procent den ska ha. (0,2 * 2 = 0,4 kg mat/dag) Det hade jag startat med när du ska vänja in din hund, men kika på hullet. Faller han ur, så öka med cirka en procent i taget (dvs först till 3% - 0,6 kg, sen till 4% - 0,8 kg, till sist till 5% - 1 kg vid behov.) Börjar han bli rund så kan du minska ner till 1,5% - 0,3 kg.
Matschema?
När jag barfade Arrak tror jag att jag gav 65% muskelkött, 10% njure, 5% lever, 20% ben. Men det var efter att jag provat mig fram! Att rekommendera är att börja med är 80% kött, 10% lever+inälvor, 10% ben. Sen ökar och minskar du utefter hur hunden mår på det.
Lever har olika procentsatser som man börjar med, utifrån vilket djur det kommer ifrån. Kyckling ger man 10% av kosten. Ungnöt (även gris om jag inte missminner mig) ger man 8%. Lamm ger man 5%.
Så, om vi säger att din hund ska äta 0,4 kg mat/dag. Då ger du på en dag:
320 g muskelkött.
40 g ben.
40 g lever + inälvor (t.ex. 20 g lammlever + 20 g njure, eller 40 g kycklinglever.)
Du kan också samla ihop och ge större måltider med en sak på en gång om man vill. Så t.ex. att du ger bara ben 3 gånger i veckan istället för 1 gång om dagen, och samma sak med inälvor. Alla hundar pallar inte detta, de kan bli förstoppade (ben) eller få diarré (lever). Arrak pallade, så jag hade provat mig fram.
På en vecka ska du då sammanlagt ge:
2240 g muskelkött.
280 g ben
280 g lever + inälvor.
Det blir lite lättare att hitta ett ben på t.ex. 100 g än på 40 g :)
Vilka kött?
Kött är muskelkött. Man letar efter vanligt kött som vi äter, tunga, hjärta, lunga/vom (dock mycket näringssnålt, så ges i princip endast som bukfylla) etc. Du kan ge all sorts kött du vill, så länge hunden tål det! Rå butikskyckling har dock antibiotika-resistenta bakterier, så den hade jag undvikit till största möjliga mån.
Och ja, du kan ge samma kött under lång period :)
Vilka ben?
Ben, skulle jag säga att undvik märgben! De är hårda och kan ge tandskador :/ Det man söker efter är framförallt nackar och revben, även svansar kan funka tror jag. Sen finns det ju mer aktiveringsrika ben, som t.ex. skallar och bogblad. Man letar efter ben som inte är bärande.
Oljor?
Nej, det är inte nödvändigt. Dock ger jag min hund laxolja, eftersom att han har klådproblem och behöver omega-oljorna. Du behöver inte ge några oljor du inte vill, såvida din hund inte visar att den behöver det :)
Jag tillsätter inga mineraler! Men annat. Främst ger jag MSM + nypon, pga lederna. Jag ger också lite jod när jag barfar, eftersom att svenskt kött är lite jodfattigt. Ett tag gav jag även E-vitaminolja (med selen tillsatt) för muskeluppbyggnad. Sånt här hittar man på vägen, och hunden klarar sig gott utan det också :)
Mush?
En 10-kgs förpackning skulle för din hund (på 2%) räcka 25 dagar. Du skulle alltså hamna på cirka 539 kr/månad om du skulle ge det.
Mush duger absolut som helfoder, det är ett superbra foder :) Du måste absolut inte tillsätta något.
Andra färskfoder som jag tycker om: Pondus (!), Priima, VOM, Nordic. Om du inte vill kasta dig in i att barfa på en gång :)
Hoppas att jag varit till hjälp!
Svårigheten med att beräkna ben är att de ben som hunden verkligen får i sig sitter ihop med köttet. Det är då inte lätt att veta hur många gram av den totala biten som är ben vs kött.
En annan problematik som avgjorde för mig när jag valde att skaffa hel-foder istället för att sätta ihop komponenter själv, var att eventuella brister i kosten inte alltid visar sig förrän långt efteråt. Eftersom min hund fortfarande växer så vågade jag inte ta det ansvaret.
#1 Var kan man hämta ut maten om man inte beställer frakt? Jag bor i närheten av Ängelholm för tillfället. #2 Tack det var väldigt hjälpsamt! Snällt att du förklarade procenten också, tyvärr så har jag dyscalkuli (inte dyslexi) så det fattar jag fortfarande inte haha! Eftersom Mush hamnar på den prisnivån känns det vettigare att köra på med det, men jag skulle även vilja variera hans mat lite med annat roligt som man kan hitta i affären. Gör det något om man sänker dagsransonen då och då och slänger in något annat istället? T.ex istället för att ge 400g Mush får han 200g Mush och 200g revben, eller 100g Mush och 300g hjärta? Eller om man blandar barf med mush lite pö om pö? Är det något särskilt man ska undvika när man står där framme vid köttdisken eller är det bara att plocka på sig något som är prissänkt? Var kan man hitta ben till ett bra pris om man inte har tillgång till köttbutik eller slakteri? Jag har läst att man ska ge max 100g lever i veckan eftersom det kan vara skadligt i höga doser, hur fungerar det när man barfar? Sen läste jag tidigare idag att vom skulle vara väldigt populärt bland barfare eftersom det var så näringsrikt, ännu en sak som är komplicerad med det här, man hör helatiden olika haha. Är all kyckling i butik behandlad? Det var ju tråkigt att höra! #3 Så noga på grammen kan det väl ändå inte vara? Så länge man ser till att kosten är varierad och innehåller det som är viktigt gör det väl ingen större skillnad på om de får lite extra ben eller kött någon dag? Själv är man ju inte så noga med att få perfekt balans i maten varje dag. Men förstår att du inte vill chansa med en växande hund! Bra att veta att det dröjer ett tag innan man märker brister, tack
Min ena hund gör jag egen komponerad BARF till. Hon väger 19 kg och får ca 380 gram om dagen. Av de 380 gramen består ca 100 gram av ätbara ben, 240 gram kött och 5-10% inälvor alltså mellan 20-40 gram inälvor om dagen beroende på vad för djurslag jag använder i från. Lamm 5%, nöt 8% och kyckling 10%. Man kan använda sig av andra inälvor än lever men jag använder nästan bara lever då kombinerat från lamm kyckling och nöt, ibland ger jag lammnjure. Men just lever är AO att använda som inälvsmat. Väger din hund 20 kg så utgå ifrån att den ska ha 400 gram om dagen. När man börjar introducera ben kan man börja med 10% men de flesta hundar behöver mer än 10% ben för att klara sig, men man får testa sig fram i början och se på bajset hur det ser ut. Det ska inte vara löst och inte ljust och smuligt utan fast och mer åt det mörkbruna hållet. 23-30% ben brukar de flesta behöva. Jag tillsätter även en del fett eftersom att det också är en bra energikälla, framförallt om man har hundar som har svårt att lägga på sig. Använder mig av standardt fiskolja och lammfett. Du kan absolut bara ge köttfärs i en måltid eller under en dag men fördelen är om du också tillsätter ben till det eftersom en del hundar kan bli lösa i magen av att bara äta kött under en dag. Min hanhund äter Mush Vaisto, går åt ca 11,5-12 kg i månaden vilket blir ca 500kr i månaden. Jag beställer från zoo.se, 10 kg för 429 kr. Mush Vaisto är ju ett helfoder men innehållet har ändrats en del från hur det var förut bl.a är det både rätt lite ben och lever i. Har läst mkt att hundar får rinniga kladdiga ögon på just Mush vilket blivit bättre när man höjt A-vitaminet. En del väljer att tillsätta extra lever medan andra tillsätter en liten dos av antingen standardt start mix eller immun. En del tillsätter lite extra ben eller annat kalk tillskott utöver Mush Vaiston och en del hundar mår bra på fodret som det är. Ben som innehåller en hel del kött räknas som köttiga ben, köttiga ben brukar räknas som 50% ben och 50% kött. En kycklingvinge innehåller 50% ben 50% kött tillexempel.
#5 Tack för svar! Vet inte om du såg mitt inlägg i #4 men jag undrade lite ang. levern där?
Just ben tycker jag också är svårt att få tag på, var köper ni era?
#7 Det stämmer inte att man bara ska ge max 100 gram lever i veckan, det blir ett underskott för hunden på A vitamin. Minst 280 gram lever i veckan ska din hund ha, sen varierar det också på vilken lever du ger, är det från lamm blir dosen lägre. Det funkar självklart att nån gång i bland sänka givna Mush och tillsätta revben eller hjärta ist. Nackdelen med att göra det för ofta är att din hund får i sig hälften så lite kött/inälvor som den är i behov av om du drar av hälften av Mush och ist tillsätter 200 revben som ist ger ett kalköverskott som inte gör så mkt nytta än att komma ut den andra vägen av det hunden inte tar upp. Drar du av Mush Vaiston och ist tillsätter hjärta får du ett överskott på bl.a fosfor, (hjärta är rikt på fosfor) och du får ist ett underskott på kalcium och A vitamin. Självklart kan man byta ut då och då men inte flera ggr i veckan :-) Rå äggula brukar rekommenderas att tillsätta i Mush Vaiston några ggr i veckan då det innehåller mkt näring och vitaminer. Jag får mycket ben från slakteriet gratis. Ben som jag brukar köpa från affären är främst revben och fläskben från gris, kycklingben, oxsvans om vi handlar på citygross. Vom är näringsfattigt och innehåller inte mkt näring, det innehåller bra enzymer för mage och tarm.
#4 finns det inga djurbutiker i närheten? I min stad finns en djurbutik som säljer 10kg Mush men de är inte registrerade som återförsäljare på Mushs hemsida så jag fick gå dit och kolla. På de allra flesta ställen jag hittar 10kg lådorna kostar de 449, och de 20kr i skillnad mot zoo.se's pris kan i alla fall jag leva med.
Johanna - Instagram
#4 Jag bor i Stockholm så jag hämtade ut från Zoo.se butiken. Vet ej om de har några andra utlämningsställen.
Och jag tror inte heller att det är så viktigt på grammen hit och dit. Med tiden lär man sig nog att läsa av hund och avföring. Det är bara det att jag, som också är nybörjare med BARF, inte vågar lita på att jag inte missar nåt och därför hellre väljer ett helfoder. Sen gör jag också avvikelser i menyn och serverar nåt annat färskt för variationens skull och då drar jag ner på Mush-portionen helt enkelt den dagen.
Inte äter vi människor alla delar av kostcirkeln varje dag, men de flesta av oss mår hyffsat bra ändå. :-)
#7 Jag var dum nog att köpa frysta kyckling-vingar på zoo.se. Ironiskt nog åkte jag till ica direkt efter för att handla mat till oss själva och där fanns frysta kyckling-vingar för halva priset än jag betalat i djuraffären. Korkat!
Gav ox-revben igår på test. Min hund tyckte det var kul att tugga och skrapa av det lilla som satt på men det var inget ben han kunde äta. Det måste nog till en stor hund för att käka revben av så stora djur. Jag letar också efter ben som min hund (cocker spaniel) kan äta som inte kommer från kyckling. Tips?!
#10 Jag har storpudlar vilket är en ras med ganska avlång smal käke, revben från nöt äter de inte upp eftersom att det är för hårt, lammrevben går bra men ibland kan även vissa delar av det vara för hårt beroende på hur gammalt djuret är vid slakt. Det jag främst ger i benväg är revben och rygg från lamm och gris, kycklingklubbor/vingar/halsar samt broskben/bogblad från nöt och lamm. Oxsvans då och då och ibland grisfötter. Min mormors schäfer tik klarar av att knäcka ben lättare än mina storpudlar. Våran lilla nakenhund kan klara av att bita sönder vissa revben.
Tack det var väldigt hjälpsamt! Snällt att du förklarade procenten också, tyvärr så har jag dyscalkuli (inte dyslexi) så det fattar jag fortfarande inte haha!
Ah, aja, jag gjorde ett försök iaf! :D
Eftersom Mush hamnar på den prisnivån känns det vettigare att köra på med det, men jag skulle även vilja variera hans mat lite med annat roligt som man kan hitta i affären. Gör det något om man sänker dagsransonen då och då och slänger in något annat istället? T.ex istället för att ge 400g Mush får han 200g Mush och 200g revben, eller 100g Mush och 300g hjärta? Eller om man blandar barf med mush lite pö om pö?
Sen är Mush även väldigt dyrt (väldigt bra, men dyrt), så vill man ha det billigare kan man köra på några av de andra märkena jag nämnde, de är också riktigt bra. Foder jag skulle undvika dock är Halla, Klass, Purenatural (till viss del, inte dåligt, bara inte något jag skulle ge) osv.
Nog kan du sänka dagsransonen, men om du inte har en hund som är jättekänslig i hullet hade nog jag (bara min åsikt) bara lagt till benet ovanpå dagsransonen. Sänker man hundens mat så kan man behöva tillsätta lite kött (t.ex. hjärta som du nämner) tillsammans med benet, för att ca:fosfor balansen ska bli hyfsat rätt ändå, annars kan de bli väldigt förstoppade :)
Blanda barf och mush kan du absolut göra :)
Är det något särskilt man ska undvika när man står där framme vid köttdisken eller är det bara att plocka på sig något som är prissänkt? Var kan man hitta ben till ett bra pris om man inte har tillgång till köttbutik eller slakteri?
Undvik som sagt bärande ben, dvs märgben. Rå fisk måste frysas i minst ett dygn (?) innan man ger. Njure och lever har höga värden av bl.a. A-vitamin, och ska ges med en uttänkt tanke bakom, annars kan man få rännskita :D
Ben till bra pris… Tja. Citygross, vissa djurbutiker, Emmzo-återförsäljare, jaktlag, köttproducenter som slaktar själva i närheten. Gå med i Barf säljes-grupper i din närhet, där kan man ofta komma över partier för luft och ingenting, allt faktiskt gratis. :) (T.ex. sök på Barf Stockholm, Barf Malmö, Barf Lycksele, så borde du trilla över något. Bor du nära Örebro så gå definitivt med i den, den är superaktiv och mycket bra erbjudanden!)
Jag har läst att man ska ge max 100g lever i veckan eftersom det kan vara skadligt i höga doser, hur fungerar det när man barfar? Sen läste jag tidigare idag att vom skulle vara väldigt populärt bland barfare eftersom det var så näringsrikt, ännu en sak som är komplicerad med det här, man hör helatiden olika haha.
Det gäller inte när man barfar! 100 g gäller när hunden redan äter en fullvärdig A-vitaminrik kost. Om man då tillsätter allt för mycket lever utöver det så blir det såklart överdos, och då blir det giftigt. Men i och med att du ger en kost utan A-vitamin utöver det du tillsätter så är det bara att köra på.
Ah, vom. Det är lite komplicerat, men inte egentligen!
Vom i sig (tvättad vom, när man köper den) är supernäringsfattig. Det är som popcorn. Smakar gott, luktar gott, ser fint ut - men är i princip luft. Bara ett tunt muskelkött, utan mycket fett eller muskelfibrer.
Vom med innehåll kvar (icke-tvättad vom, svår att få tag i utöver från t.ex. Emzoo som säljer specifikt hundmat) är jättenäringsrik. För att hunden äter det kossan/djuret ätit, med kossan/djurets egna enzymer och bakteriekultur! En av de mest hälsosamma saker man kan äta, som hund. Stinker mer än något annat i världen gör det, och därför är den ju vansinnigt god 😂
Är all kyckling i butik behandlad? Det var ju tråkigt att höra!
Nja, inte behandlad, men kontaminerad. Som jag förstår det så handlar det om att bakterierna finns normalt i magtarmsystemet på fåglarna, men sedan tvättas hela fåglarna i samma vatten, så att vattnet blir kontaminerad av magtarminnehållet och som sedan kontaminerar köttet. Hursomhelst - undvik kyckling :D
Sen är det främst raserna Cobb och Ross som är påverkade, så t.ex. lantrashöns eller sk. "Kokhöns" som man kan köpa är okej. Finland har en lägre grad antibiotikaresistenta bakterier, så det är mer okej att äta Mush's (som ju är finskt) kyckling än svensk, men är man riktigt petig kan man undvika det då också :)