Fästingar - ställen man ska undvika?
Vilka ställen ute behöver man undvika för att hunden inte ska få fästingar? Jag vet att man ska undvika högt gräs, men det har jag gjort i flera veckor nu men han har ändå fått fästingar. Så vilka fler ställen ska man unvika?
Do as you would be done by - And think for yourself
Fästingar finns på alla växter och även kort gräs. Så det är omöjligt att undvika.
All vegetation. Ska du undvika få du hålla er på asfalt… Men risken är mindre på vältrimmade gräsmattor än ute i skogen.

Finns det rådjur runtomkring så finns det fästingar… Här vet jag ungefär var rådjuren brukar gå och kan undvika så mina hundar får sällan fästingar på hemmaplan.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#3 Det krävs inga rådjur. Alla djur får fästingar. Fåglar, katter, främlingar osv.

#4 Jo, absolut, men ett rådjur kan ju dra omkring på såna otroliga mängder jämfört med ett mindre djur som en igelkott eller en katt. Som sagt, min "fästingsmagnet" till hund drar direkt på sig fästingar om vi går till exempel på en äng här där det är "rådjursstråk", går vi på en annan äng lite närmare här där jag aldrig sett rådjur så får hon inte en enda, trots att hon vadar runt i högt gräs. =)
Medis på akvariefisk.
Och här får man fästingar i sin trädgård. Mitt i en stad.

#6 Fy vad tråkigt!
Medis på akvariefisk.
#7 Ja :(
Håller med om att det finns fästingar överallt, även i staden och den välansade villaträdgården! (Utan rådjur…🙂)
Tyvärr.😐 Det finns nog inget sätt att vara säker.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen