Vilken hund passar oss?
Vilken skulle ni föredra? Min mamma vill ha en hund som hon kan springa med, en som klarar kyla hyfsat bra. Jag vill ha en hund som funkar bra med katt, och är lättlärd. Min bror vill ha en söt hund helt enkelt. Han är inte så insatt haha. Och min pappa vill ha en relativt liten hund som får plats i bilen på resor. En lojal hund, utan mycket jaktinstinkt. Det här frågar jag bara eftersom jag vill veta om vi valt rätt ras. Sheltie.
Vad kan ni erbjuda hunden?
Jag tänkte på sheltie när jag läste ditt inlägg så jag tycker att ni är inne på rätt spår :-) . Var noga med mentaliteten bara, den är lite svajig på sina håll.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 min pappa kommer ta med hunden till jobbet då han jobbar lite längre, och han jobbar på skolan som jag går på och kan då inte ta in hunden i skolan, så han får gå ut mellan lektionerna och låta honom röra sig lite bara utanför bilen, sen på lunchrasten tar han en promenad då. Sen när jag slutar så hämtar jag honom och går liksom till centrum (ca 2 km går snabbt) sen tar jag en buss med honom hem till mig. Annars dagar som vi inte är borta så länge så kommer vi bygga ut våran gäststuga åå gården med en hundlucka och en liten gård. (Stugan har el och värme) och när min bror kommer hem från skolan, ca 1 varje dag..går han ut med hnm. Och jag vet att shelties kan få separationsproblem, så vi kommer försöka att inte vara borta så länge. Annars lämnar vi hunden inne när han är 6-1,5 år gammal med katterna som lite sällskap. (Tror det borde fungera, något att leka med liksom).
#1 min pappa kommer ta med hunden till jobbet då han jobbar lite längre, och han jobbar på skolan som jag går på och kan då inte ta in hunden i skolan, så han får gå ut mellan lektionerna och låta honom röra sig lite bara utanför bilen, sen på lunchrasten tar han en promenad då. Sen när jag slutar så hämtar jag honom och går liksom till centrum (ca 2 km går snabbt) sen tar jag en buss med honom hem till mig. Annars dagar som vi inte är borta så länge så kommer vi bygga ut våran gäststuga åå gården med en hundlucka och en liten gård. (Stugan har el och värme) och när min bror kommer hem från skolan, ca 1 varje dag..går han ut med hnm. Och jag vet att shelties kan få separationsproblem, så vi kommer försöka att inte vara borta så länge. Annars lämnar vi hunden inne när han är 6-1,5 år gammal med katterna som lite sällskap. (Tror det borde fungera, något att leka med liksom).
#3 Det är inte ett alternativ att ha hunden i bilen medans din pappa jobbar. Och en valp får inte lämnas ensam.
#3 Jag tycker Sheltie låter som ett bra val av hundras. 🙂
Men tills hunden är gammal nog, och klarar av att lämnas ensam medans ni andra är borta, tycker jag ni ska leta efter någon som kan vara dagmatte/husse.
(Många hundar får inte heller sällskap av varken hund eller katt när människorna är borta, och jag tror inte katterna skulle uppskatta att hunden försöker leka med dom. Kan gå illa för både katter och hund.)
Skulle ni få en hund med just separationsångest får ni ha dagmatte/husse om ni inte kan lösa det med att någon alltid är hemma.
Och sist men inte minst, kom ihåg att det kan vara rent livsfarligt att lämna hunden i bilen, även om den står i skuggan, när det är varmt ute! ☝️
// Harley
#6 om vi lämnar hunden i bilen kommer vi ha värme på om det är kallt, självklart vatten och mat i bilen, och pappas lektioner är oftast runt 45 min långa, han är musiklärare. Är det varm ska vi försöka ha en fläkt. Men jag vet mycket väl att valpar knappt får vara ensamma. Vi bor i en by och känner alla, säkert någon pensionär som är frivillig haha. #5 Det är tydligen alltid fel på mina alternativ ):. Får knappt göra något längre. Du verkar vara en jättebra djurägare så lite tips vill jag ha tack.
#7 Att ha hunden i bilen är inget alternativ oavsett fläkt eller värme. Då får ni skaffa dagmatte.

Så här skriver jordbruksverket om djur i bil:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/hundarochkatteribil.4.32b12c7f12940112a7c80005022.html
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tills hunden är vuxen skulle jag tipsa om semester och dagmatte. Sen låter hundgården som ett bra alternativ om hunden inte har separationsångest. Mittelspitz kanske?
#8 På jordbruksverkets hemsida står det att man inte får lämna hunden ensam på sommaren i en bil. Det kommer vi aldrig göra eftersom vi då har sommarlov :) . Vi bor i norra Sverige och i maj är temperaturen runt 3-13 grader ute. Och i början av juni är det ovanligt om temperaturen är över 16. Min pappas parkering är alltid i skugga under ett tak. Som sagt, det blir korta stunder som hunden är i bilen, högst 50 minuter. Är det för varmt så ger vi hunden isbitar med något gott i, som ett svalkande snacks. En fläkt borde faktiskt fungera…även kalla petflaskor med handdukar eller filtar runt sig. Och som jag sa, vi har bara hunden med oss så när hela familjen slutar ganska sent. Annars är hunden hemma.
"I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur eller i bilens kombiutrymme. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla. Man får alltså ha med hunden eller katten när man till exempel åker för att handla förutsatt att djuret inte behöver sitta i bilen mer än tre timmar när bilen står stilla. Det är dock inte meningen att man ska förvara sin hund eller katt i bilen varje dag medan man arbetar. Under den tiden måste man ordna en bättre lösning för djuret."-citat från länken ovan.

#11 Så här skriver jordbruksverket "Det är dock inte meningen att man ska förvara sin hund eller katt i bilen varje dag medan man arbetar. Under den tiden måste man ordna en bättre lösning för djuret."
Jag hade jämfört med vad som krävs för att ha hunden i box inomhus, en hund i storlek av en sheltie ska ha en box på minst 2 kvadratmeter…
Det är aldrig ok att ha hunden i varm bil, bilen värmer upp sig mycket fort, även om utetemperaturen inte är så farlig. Att ha hunden i bilen är INTE en lösning! Förutom riskerna för hunden är risken väldigt stor att ni blir anmälda till länsstyrelsen för misskötsel.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
En annan risk med att lämna hunden i bilen är att den kan bli stulen, även på små orter kan det bo eller passera idioter.
// Harley
Jag tycker verkligen att ni kan släppa tanken på bilen. Har hunden separationsångest kommer den bita sönder inredningen även på 45 min. Har den inte separationsångest har den det bättre i hundgård i 6 timmar. Och hur kul är det för din pappa att springa ut en gång i timmen en hel arbetsdag? Bara stressande för honom och hunden.
#11 Hundar ska inte förvaras i bil..det står det om du läser hela texten. Det är alltså ingen lösning. Så ni kan sluta planera hur ni ska göra om det är varmt.
Tack för dem bra svaren. Då vet jag. Nu får jag faktiskt ge mig haha. Jag är en väldigt kreativ människa och står alltid för mina åsikter vilket ni säkert märkt. Gör allt för att få allt att funka, även om jag har fel. Jag antar att tills vi hittat en hundvakt när valpen är liten så får han följa med i bilen då….nån dag. Eftersom att det inte står att man inte får förvara hundar i bilen. Så någon dag borde det fungera…..tills vi hittat nån som kan ta hand om honom.
#17 Det är bra egenskaper att vara kreativ och se lösningar istället för problem!👍
Ni kan inte lämna valpen ensam i bilen innan den är stor nog och har blivit ordentligt ensamhetstränad - inte ens en dag.
Gör ni det så riskerar ni att få jätteproblem sen med att lära den vara ensam.
Som andra nämnt kan den också bita sönder bilen.
(Du ska se vilka bildbevis som finns på hur hundar har gått loss när dom varit ensamma, även små hundar kan orsaka (dyra) skador.😮)
Valpen riskerar också att skada sig själv när/om den försöker ta sig ut.
Tills ni har hittat hundvakt får en liten, icke ensamhetstränad valp inte lämnas ensam. Inte ens en dag. Inte ens en timme!
// Harley
När kommer valpen? Det bästa vore ju om ni skaffade valpen till sommarlovet så behöver den inte vara ensam alls till en början och så får ni gott om tid att leta hundvakt.
#19 valpen är 8 veckor i början av juli! Vi letade jättelänge för att få tag på en valp som var "klar" på sommarlovet. :D
#18 OM vi lämnar hunden i bilen någon gång så har vi självklart honom i en måttligt stor bur i bagaget.
#18 vi kommer köra stenhårt enda från början med att ensamträna valpen! Min pappa sa dessutom idag att vi kommer ha hundvakt tills hunden är tillräckligt stor. Jag bor ju som sagt med mina föräldrar…är bara 13….
Det är inte lagligt att lämna en liten valp ens en halvtimme. Inte ens tjugo minuter. Valpar upp till ett halvår får inte lämnas ensamma mer än korta stunder, typ gå ut och slänga sopor. Kan man inte fixa passning till valpen basically 24/7 de första månaderna så får man så lov att vänta med att skaffa valp.
#23 men räknas inte valpen som ensam när den är i en bur på natten?!
#24 det tyckte jag va en bra fråga! :)
#24 Du får INTE ha hunden i bur på natten. Det är inte lagligt.
Låter som er familj har mycket kvar att lära innan ni skaffar hund. För ni planerar saker som inte är bra och något till och med mot lagen.
Ni måste läsa på om lagar och rekommendationer. Leta rätt på dagmatte och eventuellt hunddagis. Läsa på om vad rasen behöver och om vad en hund behöver. Läsa på om vad som kan gå fel. Tex att en del hundar aldrig klarat av att vara ensamma. Att en del hundar kan vara närmare ett år innan dom är rumsrena.
#26 man lär sig inte allt förräns man faktiskt har en hund. Man måste uppleva det. Menar inte som en liten bur, utan som en hage. Och som jag vet så har dem flesta sin valp i bur/hage om nätterna bara så att valpen inte springer omkring och river ner saker. Oftast trivs hunden i buren och tänker den som sin "trygga plats". Alla jag känner som har hund, deras hundar ligger nästan alltid i sin bur inne…öppen lucka alltså. Dem trivs där. Sen självklart finns det ju hundar som inte gör det men i så fall får man improvisera, träna hunden att känna sig trygg där inne. Eftersom man oftast använder samma bur inne som i bilen. Och då känner sig hunden trygg när man reser också. Och att det är olagligt skiter nog många av alla hundägare i. För förr i tiden så kunde hundar bo i en hundkoja ute hela tiden och hunden kunde vara lika glad och trevlig som nu. Hundar är som sagt jättemycket ansvar. Men allt detta tycker jag är liten onödigt. Tyvärr. Säg vad ni vill men vissa lagar för hundar tycker jag är helt onödiga. Och en hund kommer trivas i min familj hur vi än gör. Jag lovar.
#24 Som sagt är det olagligt att stänga in en hund, oavsett om den är vuxen eller valp, i en bur hela natten! Förvaring av hund i bur är olagligt förutom under vissa förhållanden, typ tävlingar. Och absolut inga 8 timmar i sträck! Er familj måste läsa på. Ingen idé att skaffa hund innan man vet om vilka lagar och regler som gäller. När ni lärt er dem kan ni börja läsa böcker som till exempel Kontaktkontraktet.
#28 i en hage, och bara när den är valp borde fungera? Ellerhur? Jag har dessutom gjort bort mig totalt just nu. Så ni får ursäkta mig. Får lite major Mood swings ibland och kan säga saker som jag inte menar. Jag blir lätt arg. Vi kommer aldrig ha hunden i bur om nätterna. Däremot en stor hage när valpen är liten, eller bara galler mot köket och vardagsrummet.
Tror verkligen inte att de flesta hundägare skiter i lagarna, tvärtom. Valphage har många dagtid en kort stund när de lagar mat eller hämtar posten, tror få använder det som någon typ av förvaring. Det spelar ingen roll att du tycker att lagar för hundar är onödiga, de ska följas ändå. Hur vet du att hundar bundna i hundkoja förr var lika lyckliga som hundar som får vara med flocken/familjen? Har du frågat dem?
Ville bara jävlas med er lite. Vaknade jättearg imorse så om mi ursäktar mig så ska jag gå och lugna ner mig. Ni ser mig säkert som en helt galen människa just nu. Damn.
Ville bara jävlas med er lite. Vaknade jättearg imorse så om mi ursäktar mig så ska jag gå och lugna ner mig. Ni ser mig säkert som en helt galen människa just nu. Damn.
Låter som något du bör ta tag i. Valpar behöver stabila ägare för att ha bästa förutsättningarna till att bli stabila hundar.
Jag håller fast vid att ni har mycket kvar att lära er INNAN köp.
Om du har så lätt för att tappa humöret är det absolut något du bör ta tag i innan en hund sätter en tass innanför dörren. Och glöm ursäkten "men jag skulle aldrig bli arg på en valp" för den valpen kommer bli en asjobbig unghund, och det är minst lika illa att få ett utbrott på en sådan som ätit upp ens finaste par skor, eller tuggat sönder mobilen. Ni har mycket att lära.
#33 Jag får aldrig en posetiv kommentar av dig. Jag sitter nästan och funderar på om du sitter och driver med mig. Det är väl klart att en hund behöver en stabil ägare, men det är ju inte direkt så att jag kommer ta ut ilskan över hunden? Skulle aldrig komma på tanken att skrika åt min hund. Jag blir irriterad på andra människor och vad fan ska jag ta tag i? Jag är tonåring. Och jag har läst på mycket mer än vad du tror. Det här var ett ämne, transport och "förvaring". Och om jag ska säga det själv så tycker jag att jag själv är jäkligt påläst. Känner du någon 13 åring som faktiskt skrivit scheman över promenader, diagram över när hunden fäller som mest…eller tillbringat över 10 timmar på att läsa på om en hund. Mitt hjärta krossas när någon säger att min familj inte är redo för en hund. För jag är den som tagit tag i allihopa. Helt själv. Och efter många år av längtan efter en hund säger äntligen mina föräldrar ja. Alla hundar är helt och hållet olika och man kan inte läsa på mer utan att uppleva det själv. Du verkar ha jättemycket erfarenhet av alla möjliga djur och alla möjliga relationer…och jag antar att det är för att du gått igenom det? Det har inte jag. Jag har aldrig haft en hund innan och inte mina föräldrar heller, och att ni nästan skriker på mig om vad som är olagligt och om hur mycket jag måste läsa på är ofattbart. Jag ville veta om shelties var rätt ras för min familj, och jag berättade vad vi kunde erbjuda hunden. Sen började allt det här, förvisso blev jag väldigt arg och ledsen och var majoriteten av den här komversationen. Men från och med nu så kan alla bara ta och skriva om sheltien är rätt ras för oss.
#34 det klart man kommer bli arg på hunden, men inte skrika åt den.
#35 Om man sitter och skriver att man tycker lagar är onödiga och tror att de flesta hundägare struntar i lagar är man helt enkelt inte redo. Jag kan inte skriva något positivt om det för det är inte positivt.
Fundera lite på det.
#36 Jag tror många hundägare blir lite mer arga än vad de faktiskt vill bli ibland. Speciellt när en är trött men hunden inte är det. Det gäller bara att försöka tygla sin ilska och hålla den inom rimliga gränser så en inte skrämmer hunden.
Jag tror också att många förstagångsägare gör en del misstag, jag tror många här inne snabbt kan komma på flera saker de skulle gjort annorlunda med sin första hund. Det gäller bara att läsa på innan en skaffar hund för att se till att nybörjarmisstagen blir så få och små som möjligt.
Men jag tror också att du får läsa på lite om lagarna och försöka förstå att lagarna finns för att göra hundens liv så bra som möjligt, och det vill du säkert också - att din hund ska ha ett så bra liv som möjligt.
Utifrån dina önskemål om hur hunden ska vara tror jag att en sheltie kan passa dig.
Men se till att ni lyckas pussla ihop vardagslösningen, att sitta själv i en bil om dagarna är inte så kul för de flesta hundarna. (Det var så jag uppfattade det att ni skulle göra, skulle ni göra på något annat sätt ber jag om ursäkt för missförståndet.)
Lycka till med hundköpet, men vänta med hundköpet tills ni (inte bara du) känner er helt redo!
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Kan du inte hantera kritisk feedback från folk på nätet, hur ska du hantera att hunden inte gör vad du säger för sjuhundraelfte gången utan istället hugger dig i hälsenan, skäller oavbrutet eller sliter sönder dina byxor?
#37 Jag vet och känner ägare som struntar i lagar. Men som jag sa tidigare så vaknade jag på helt fel sida imorse pga några problem jag har just nu i mitt liv. Jobbigt med kompisar osv som du faktiskt vet. Och jag vill och ska göra min hunds liv så bra som möjligt. Alla har sina dåliga dagar, ellerhur? #38 vi ska försöka lösa vardagen. Men vi tar hem valpen på sommarlovet så när vi börjar jobba/gå i skolan igen så är valpen 4 månader. Vi har redan tingat valpen vi ska ha. Han är 1,5 vecka nu. Så vi har massor med tid att skaffa en hundvakt tills hunden blivit äldre.
När man är 13 år kan man inte förväntas ha kunskap om allt runtomkring och heller inte ha 100 koll på sina impulser och sina känslor. Klart att du har massa frågor och kanske antaganden som inte stämmer med verkligheten. Det är dina föräldrars ansvar både med hunden och med att inhämta kunskap om vilka lagar och regler som gäller. Tyvärr blir stämningen ibland lite hetsk i forum men var snäll med dig själv. Låna gärna valpböcker och andra böcker om hundar på biblioteket så kan du hitta lite matnyttigt om vad det innebär och hur man kan tänka. Du har ju gott om tid att läsa in dig och förbereda dig, är det som är bland det roligaste med att vänta på valp :)

Men tråden handlar inte bara om sheltien som ras passar er. Du skriver saker som låter direkt ogenomtänkt och som oavsett ras inte är tillåtet. Du måste förstå att människor kommer reagera och svara dig utifrån det du skriver här. Naturligtvis kan en inte allt, det kan du inte heller när du haft 1, 2 eller 30 hundar. Som förstagångs ägare kommer du lära dig massor av saker som är svåra att lära sig utan hund. Vissa saker bör ni dock ha koll på och försöka lösa innan hunden kommer, eller iaf ha en plan b om det inte blir som det var tänkt. Den här mentaliteten "det ordnar sig", "vi löser det när hunden är här", "vi har massor av tid innan det blir aktuellt" är ett farligt sätt att tänka när det kommer till hundar. Jag säger inte att ni måste ha alla svar nu och ni måste inte ha hittat lösningar på exakt allting men vissa saker, som var valpen ska vara efter sommaren, bör ni absolut prata igenom och se vilka alternativ ni har. Lämna i bilen är inget alternativ. Lämna den ensam hemma med katterna är inte heller något alternativ. Då återstår någon typ av hundpassning och varför inte börja kolla upp detta redan nu, istället för att vänta?
Vi bor på en gata med runt 20 pers och en by med runt 200 pers. Så någon MÅSTE det finnas haha. Vi ska börja kolla upp det så snart som möjligt, har inte bett pappa göra det än och han är borta för dagen. Dsm med mamma.
#33 Jag har mer problem än humörsvängningar. Mycket mer. Är inte stabil ngnstans.
Tydligen är jag en kass ägare med instabila hundar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#44 Tycker du det? För jag har inte skrivit det.