Ben till hund
Hej på er! Jag var inne på vår lokala köttbutik idag och frågade om de sålde ben, hon sa att det gick bra att beställa och att jag skulle skicka ett email med vad jag ville ha. Tyvärr så har jag totalt hjärnsläpp nu… Vad heter de olika delarna? De föder upp och slaktar gris, men det enda jag kan komma på just nu i restavfall är grisfötter, och det vet jag inte ens om det är bra att ge? Heter de andra benen rörben och kotor? Finns det några inälvor som är vettigt att ta vara på? Har funderat på att fråga efter öron, eller tryne och luftstrupe också, för att torka, men vet inte om det är värt mödan. Glömde också fråga efter priset på det, för ben sa hon att de brukar ta runt 20kr/kg, är det ett bra pris? Väldigt tacksam för förslag och råd!
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Hmm, typ revben antar jag att de använder redan, men kanske nacke? Svans?
Lever och hjärta är ju kanon.
Priset varierar, men från en köttbutik tycker jag 20kr/kg låter rimligt. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Grisfötter kan du ge, annars så är det revben som är det bästa att ge en hund. Grisknorrar (är dock inte riktigt ben utan mer brosk), nacke går också bra om hunden äter det.
Då det gäller inälvor så går det mesta att ge en hund, ex. lunga (torkat till godis är toppen), mellangärde (diafragma), njure, lever och hjärta är allt ätbart men tänk på att inte ge för mycket lever. Strupe är också bra att torka.
Men jag antar att de kan ha mer än gris att stycka? Även fast de bara föder upp gris själva. Allt går att ge till hund utom bärande ben från vuxna djur.
Min hund pallar inte riktigt fötter/klövar, de är lite hårda för honom. Revben är det bästa, annars är huvuden superberikning, nackkotor är också bra.
Luftstrupe är bra, innehåller inte så mycket nyttigheter i sig, men är roliga att äta. Öron, tryne är också lite samma, bra tugg, inte så jättemycket "nyttigheter". Lever är gott som godis, även lunga. Njurar är ofta gott, men samma som lever, kan inte ge supermycket.
Senor är bra tugg!
20 kr/kg är ett bra pris! :)