Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 839 ggr
[Ankanduvet]
0

Vilken ras?

Nu börjar jag och min vän gå på planer om en hund. Kompisen är uppväxt med golden och jag har en sheltie som jag själv uppfostrat. Sheltien är nu 6 år och jag har haft honom hela hans liv (utom dom 8 första veckorna såklart) . Jag och kompisen har i ett par år snackat om att skaffa hund och då har vi varit inne på allt från pomeranian& Chow chow till gran danios eller amstaff. Lite om oss då: Vi är två tjejer som är 19 år och bott ihop sen vi var 16 då vi hade flera mil till närmaste gymnasium fick vi flytta hemifrån. Vi bor i en ganska stor trea med balkong i en liiiten stad. Hon är fotograf och jag är lastbilschaufför. Hon är hemma mycket och så fort hon ska fotografera så brukar hon vara i naturen och tar då med hunden, de längsta sheltien är hemma själv är kanske 3 timmar på en dag, men hunden är nästan aldrig själv. Jag kör lastbil hemmakring , sover alltid hemma och är ledig på helger. Brukar börja jobbet vid 4 på morgonen och komma hem runt 3. Någon gång har hunden även följt med i lastbilen då han tycker de är kul. (Såklart har han bälte för hundar och jag rastar honom med 3timmars mellanrum). När jag kommer hen brukar jag cykla 1 mil varje dag och då hänger hunden med ibland. Sedan brukar vi va ute och gå/springa på helgerna runt 1mil. Kompisen rider så hunden hänger med ut på ridturerna och springer (på något sätt) i takt med hästen. Då rider hon ut i kanske någon timme. Sen är dom ju kvar i stallet och pysslar typ. (Vet inte vad man gör i ett stall driekt).. sedan brukar vi hålla på med agility och lydnad men inte så att vi tävlar. Vi är även väldigt ofta ute och kanske leker lite med hunden, tränar, picknick eller bara vandrar. vi vill helst ha en lite större hund, men räcker de med den motion jag har skrivit eller behöver vi motionera en stor hund mer? Som sagt har vi varit inne på de flesta hundraser, men extra mycket på serbirian Husky, Chow Chow, amstaff& amrikansk bulldog. Även lite på Dalmatin de senaste. Vilken ras tror ni skulle passa oss? Vi är medvetna om att de blir dubbelt så mycket jobb med två hundar osv osv.. eller bör vi satsa på en mindre hund?

Wellcraft
4

Stryk sibbe, chow och ambull. Jag tror inte det är de raserna ni söker faktiskt.
Amstaff eller damatiner låter bättre, de är dock väldigt olika, läs på ordentligt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[AnimeV4]
0

Jag tycker att dalmatiner låter som ett utmärkt val!

Lilahnee
0

Skulle också säga dalmatiner av de raser ni tittat på.

parsley
0

Stryk pomerianen också. Den kan iofs vara en liten tuffing och klara en hel del friluftsliv, men det verkar som ni vill ha en lite större hund.  😉Jag vet inte hur noga ni kollat på rasgrupp 5, men det finns ett par spetsar till som kanske kan vara akuella, t ex finsk lapphund och euroasier.

JoannaLi
0

Jag skulle också tycka att dalmatiner känns klockrent :)

hanflo
0

Jag skulle vilja slå ett slag för vinthundar i allmänhet och borzoi i synnerhet. Borzoien är en mycket trevlig sällskapshund. Den behöver inte mängder av mental stimulans och är lugn inomhus så länge som den får röra sig mycket utomhus. Att följa med vid cykeln och att gå/springa en mil om dagen är utmärkt för en (vuxen) borzoi. Det brukar vi göra med våra. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av att ta en borzoi på en ridtur, men tror inte att det skulle vara något problem. Man ska dock veta att många borzoier (liksom dalmatinern, som vi också haft) har en stor jaktlust, så att ha dem lösa i oinhägnade områden är inte alltid att rekommendera.

[AnimeV4]
0

#6 Men dalmatiner ska inte alls ha någon stor jaktlust. De har ju varit bra vagnhundar just för att de har låg jaktlust och håller sig nära ekipaget🤔

Elsis matte
0

Tänker att ni bör ha en långbent och smidig hund. Motionen räcker för vilken ras som helst, snarare så bör ni tänka att ni ska ha en hund som pallar. Viktigt att tänka på hur ledstatusen är i rasen, för har hunden problem med höfter eller armbågar blir det svårt att den regelbundet ska klara springa en mil. Av de raser du nämner tycker jag bara att dalmatiner passar. Storpudel kanske? Portugisisk vattenhund, kromfohrländer eller en setter?

färgfest
0

Hen har lämnat iFokus. :)