Sparande inför valpköp?
Hej!
I framtiden ska jag köpa en valp, hur lång tid det dröjer vet jag inte riktigt då jag fortfarande bor hemma. Jag undrar hur mycket ni tycker man ska ha sparat ihop innan valpen anländer? Alltså en "emergency-buffert". Då tänker jag exklusive priset för valpen. Tanken är att jag ska köpa en större hund (räkna med en 50-60 cm i mankhöjd och ungefär 20-50 kg i vikt, alltså ingen liten hund). Att ha större hund kostar ju mer :)
Edit: Självklart kommer jag ha försäkring till hunden, men jag vill ändå ha en stadig buffert som täcker kostanderna som försäkringen inte gör!
Minst en månadslön sa en hundlärare jag hade. Jag hade närmare 70.000 kr men då var det ett djurkonto för alla djur och pengar som även gick till att köpa valpen🙂
Så att du kan snabbt slänga fram pengar om något händer utan notis och utan att du inte har råd med andra räkningar. En emergency-buffert borde ju vara motiverad av just nödfall, och mat och liknande faller väl inte riktigt därunder. Och valpar är naturligtvis mer troliga att dra på sig skador eftersom de dels är lättare att skada och dels är de typ som småbarn - noll konsekvenstänk. :P
Så jag skulle säga minst 10 000, om du kan, bara för att vara helt på den säkra sidan.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Viktigast är en bra försäkring till just din hund, men förutom den skulle väl jag också säga runt 10 000 kr/hund.
Tack för alla svar, då ligger jag i bra fas med sparandet :)
Beror helt på om du tänkt försäkra hunden eller inte. Är hunden försäkrad håller jag med de andra som säger minst 10 000 kr.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
#5 Glömde skriva det i början, men självklart kommer jag försäkra hunden. Och då kommer jag vara noga med val av försäkringsbolag så min lilla valp får det bästa. Men sen täcker inte försäkringen allt så då är det bra att ha en buffert med pengar som kan täcka dom kostnaderna :)

Framför allt är det inte alltid det går att direktreglera (att du slipper betala mer än självrisken i kassan hos veterinären). Det brukar vara omöjligt på helgerna och kan man inte betala blir hunden kvar, för en kostnad av x tusenlappar extra per dygn. Så har man inte en massa tusenlappar i en hög är det bra att ha en plan för hur man ska kunna låna det om det kniper. Och här talar vi i värsta fall om kanske 50' eller mer…
Jag tycker 10.000 är för lite. Skulle säga minst 30.000. Det kan kosta väldigt mycket hos vet.
Som #7 säger är det viktigt att ha koll på hur din veterinär gör angående direktreglering och liknande. Jag har tur att min gör det på en gång, inte på helgen men då är de inte öppna heller så får åka längre om det skulle hända nåt men där direktreglerar de även på helgen. Så ring runt innan du skaffar valp också och hör hur de gör vid alla veterinärer i närheten så du vet det också. Om de inte har direktreglering är det som sagt en mycket högre summa du måste lägga fram, och ja det kan enkelt bli 50 000.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Min vanliga veterinär direktreglerar, skulle det strula av någon anledning så skickar de faktura - men det är nog bara till stamkunder. Blå Stjärnan har gjort preliminära regleringar på jourtid så får man justera några hundra eller en tusenlapp hit eller dit senare, men det kan nog också gälla "betrodda kunder". Tyvärr finns det folk som satt i system att blåsa veterinären och går från klinik till klinik vilket givetvis försvårar för de som är ärliga. Själv har jag faktiskt ingen vidare buffert för oförutsedda utgifter numera på grund av drastiskt försämrad ekonomi, men jag vet att jag har back-up i form av familj och vänner OM det skulle bli total kris. Min syster t ex bryr sig förmodligen inte ett dugg om mina hundar, men hon bryr sig om MIG och hade lånat ut om jag behövde. Sen tycker jag att det lätt drar iväg även med vanliga kostnader om man inte ser upp. Förutom det ganska självklara som foder och försäkring (räkna dessutom att premierna ibland går upp rätt drastiskt) så är det vaccinationer, ev röntgen och andra utvärderingar som MH/BPH, medlemskap i kanske flera olika klubbar, kurser, någon tävling, pass, vaccination och avmaskning om man ska resa utomlands osv - för att inte tala om det där fina halsbandet som man såg i hundaffären eller preciiis det perfekta täcket på nätet… ;-D Dessutom tenderar EN hund att ge mersmak, men där får man väl se till att bromsa i tid innan man har en hel flock :-P TS, tänk dock på att om du bor hemma nu så får du en helt annan typ av ekonomi när du flyttar. Även om du betalar hemma nu(?) så blir både inkomster och utgifter annorlunda mot vad man räknat med, kan ta ett litet tag innan man hittar balans i ekonomin. En del har inga som helst problem, för andra tar det hela livet…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

#9 Det är inte kliniken som avgör om de direktreglerar på helgen, det är försäkringsbolaget. Och de har sällan eller aldrig bemanning på helgerna. Så det är bara att betala eller låta djuret vara kvar, till stora kostnader. Ofta hamnar man ju på jourtid på de storadjursjukhusen som man inte har någon tidigare relation till. De är också vanligtvis väldigt restriktiva med fakturor och andra alternativ till kontant betalning på plats.
#12 Haha, jaså? Nu har vi visserligen litet utbud här då jag bor i en pyttig stad, men jag frågade kliniken. Dubbelkollade med försäkringsbolaget men ja. Då har jag lärt mig nåt nytt. :P
Håller med de som räknar högt - är olyckan framme kan man ofta få punga ut med hela kostnaden själv på plats hos veterinären och inte få tillbaka pengarna förrän senare. Var VÄLDIGT glad att jag hade 30 000 på kontot när min katt bröt benet, ska jag säga. Tog en vecka innan försäkringsbolaget gav mig pengarna tillbaka.
Fast man behöver ju egentligen inte ha den typen av utgifter (utlägg som man senare får tillbaka) reserverade på ett speciellt hundkonto. Däremot måste man ha pengarna eller kunna skaffa dem.
Man kan ju tänka sig att man har en summa sparad för oförutsedda utgifter (bilen går sönder, nåt händer med hemmet, hunden blir sjuk…). Allt ska väl inte hända på en gång. Eller man har någon form av kredit som täcker det. Själv har jag inget kreditkort, men även om man är emot det är det ju användbart för sånt här, där man vet att pengarna kommer in.
#11 Jag bor hemma då jag är 18 och fortfarande går på gymnasiet. Så jag betalar ingenting för att bo här, däremot har jag bra koll på utgifter som finns när man flyttar hemifrån så den biten är lugn :)
Tack till alla för alla tankar och åsikter ni har kommit med. Jag ska såklart ringa runt till både veterinärer och försäkringsbolag innan. Det gäller att vara väl förberedd när det kommer till djur.
Vi hade 30 000, men då var priset för valpen och "startkit" för hund som första bädd och tillbehör inräknad också. Efter det kände vi att det blir aldrig en stor "klumpsumma" utan mat/tillbehör fördelas ju jämt över året istället för allt på en gång.
Den summan började jag spara redan när jag var 16 år gammal då jag visste att någon gång kommer det en hund. Jag är 21 nu och har landat i egen lägenhet och så, det gick ju en hel del pengar åt det också.
Så efter att allt var betalt har vi ca 20.000 kr. Det känns egentligen för lite, men det är ett konto där vi överför pengar varje månad så det växer på sig hela tiden.