Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1508 ggr
Snuffles
0

Är min hund tjock?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått kommentarer om att min hund är "lite rund". Han är en chihuahua/mops, 3 år och väger 4 kg. Han äter färskfoder och jag är väldigt noga med vad jag ger honom för godis. Vad tycker ni? Är han tjock?

Snuffles
0
Snuffles
0
Snuffles
0

.

Emouse
0

Jag ser inte så mycket av bilderna, har du en bild direkt från sidan eller ovanifrån?Den här bilden är ganska bra också.

[Bild borttagen av Admin då den bryter mot copyright.]

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Snuffles
0

Ovanifrån

Snuffles
0

Sidan

Snuffles
0

"Valkarna" är för övrigt löst skinn och inte fett

apportbocken
2

Jag är inget "proffs" på det där men han verkar ha en tydlig midja vilket på hundar brukar vara tecken på att de inte är överviktiga, har jag för mig i alla fall. Hur hårt behöver du trycka på honom för att känna hans revben? Från vilka har du fått kommentarerna av att han är rund?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Snuffles
0

#8 Om jag gnuggar löst fram och tillbaka så känns de rätt så tydligt. Men han har ju en del löst skinn, troligen från mopsen, som gör att han kanske ser lite tjockare ut. Det var i en hundgrupp på facebook.

LookHanna
2

Tycker att han ser väldigt fin ut, inte alls tjock.

• Stanna upp och känn efter vad du vill, våga ta risker -
    Hörselskadad, kan säga va några gånger
Fransu
2

Han ser ut att vara i god form. Inte tjock enligt mig. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Wellcraft
0

Han är i fin form.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ForeverEmma_
0

Omöjligt att säga bara av en bild utan att själv känna och klämma på hunden. Men vad man kan se av bilderna så ser det inte konstigt ut. Och som sagt all den lösa huden kommer från mopsen förmodligen därför du tycker han känns tjock :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

färgfest
0

Jag tycker att han ser ut att vara i bra form! :)

Lona
3

Det pågår någon slags vikt-hets i vissa grupper på fejjan. Nog för att många hundar är överviktiga numera men plötsligt ska de vara totaldeffade med belgian blue-muskler vilket definitivt inte är hälsosamt det heller. (I synnerhet är det en viss typ av ägare med muskelhundar som tränar in absurdum.) TS; från sidan kanske han ser liiite tjock ut men det kan lika gärna bero på vinkeln som kortet är taget på. Han är absolut INTE fet men jag tycker heller inte att han ska gå upp mer. Svårt att säga utan att känna på honom :-) Rent allmänt så är ett bra tips att väga sin hund regelbundet för att hålla koll. Jag brukar passa på att slinka in om jag ändå har vägarna förbi veterinären eller någon hundbutik som har våg. Mindre hundar kan man ju ta i famnen och väga hemma.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Snuffles
0

Här är en bättre bild från sidan

Kiwi2024
0

Jag tycker han ser fin ut ;)

swapp
0

Vilken fin hund du har! :)
Jag tycker att han ser ut att vara i god form, inte alls för tjock.

Lojs
0

Jag skulle absolut inte säga tjock. Kanske att jag hade velat få bort några gram eller så för att "toppa formen" lite, men inget jag skulle fokusera på om det inte är en agilityhund eller om han håller på med något annat ansträngande "jobb". Men som sagt, skitsvårt att se utan att känna. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tk1971
0

Nej, det tycker jag inte.  Det kanske är en synvilla att folk tycker den ser lite rund ut, eftersom den har en rätt kort hals och därmed ser det ut att vara mer massa i det området. Tittar på ovanifrån har den ju en tydlig midja, så tjock tycker jag inte den är.

Emouse
0

Han är absolut inte tjock!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Turast
0

Jag skulle bygga mer muskler på honom om det var min, men tycker han har bra "petweight"

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Snuffles
0

#22 Vad kan jag göra för att han ska bygga muskler?

Lojs
0

#23 Skritt-träning är väldigt bra. Att gå med hunden till exempel i högre gräs och i så långsamt tempo att den måste skritta plus lyfta benen ordentligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Snuffles
0

#24 Hmm lite svårt att hitta högt gräs där jag bor, men när vi går i skogen brukar jag vika av från stigen så han får hoppa på höga stenar, hoppa över stockar och sånt. Hjälper det att jogga med honom också?

Lojs
1

#25 Gräset behöver ju inte vara jättehögt för en så liten hund. Lingonris och liknande funkar för större hundar, men jag tror en så liten skulle bli tvungen att studsa. =) Bara att se till att det blir sträckor med skritt på vanliga promenader är jättebra med, en så liten hund travar ju gärna i vanligt promenadtempo. Skritt är den mest ansträngande av gångarterna och det ser man på hundarna tycker jag, när jag har mina lösa så gör de hellre så att de travar en bit, väntar in mig, travar en bit till, väntar, för det är mer energisparande. =)
Man kan för övrigt lika gärna köra skritt i lågt vatten, om det finns bättre tillgängligt. =)

Jogging är nog inte det första jag skulle välja för muskelbyggande, men självklart är det nyttigt. Det är mer effektivt på lite jobbigare underlag som på en sandstrand eller i ett grustag, men det blir ju lika skitjobbigt för en själv med. ;)

Att hoppa och skutta i skogen är inte särskilt muskelbyggande, men nyttigt för kroppen och koordinationen, så länge man är försiktig så det inte blir för högt eller så, det kan medföra skaderisk.

Medis på akvariefisk.

Hornslandet
0

Ser fin ut tycker jag =) För att bygga muskler är det väl toppen om han springer runt i terräng/skogen!