Passar Leonberger oss?
Jag är så himla sugen på att skaffa en kompis till Mojje, och har fastnat för leonberger. Skulle vi passa för en sådan hund?
Vår familj består av mig själv, min son, min sambo och hans 8-åriga son. Utöver det har vi min sons pappa (och min bästa vän) som bor granne med oss och tillbringar stora delar av dagarna hos oss. Han äter även alla middagar med oss, och varannan helg har han sin 7-åriga son hos sig/oss. Och så klart Mojje, min 4-åriga golden retriever.
Vi bor i 4RoK på 96 kvadratmeter på bottenplan med stor uteplats. Vi har nära till skog, badplats för hundar och hundrastgård.
Jag jobbar som personlig assistent och varierar mellan att jobba hela dygn (11:00-09:00) eller vanliga dagpass. Sambon jobbar heltid och min son går på gymnasiet.
Mojje brukar på vardagar få en kortare morgonpromenad runt halv åtta. Vid åtta går alla hemifrån om jag jobbar dag, annars är jag hemma till 11 (om jag jobbar alls den dagen). Vid 12-13 kommer grannen och tar en lite längre lunchpromad (ca 30 min), eller så gör jag det om jag inte jobbar. Sen är Mojje ensam tills jag eller sonen kommer hem, nånstans mellan kl 15-17, då han får en längre promenad/springa lös i skogen/gå och bada i sjön. Jobbar jag dygn så någon annan går ut med honom blir det dock oftast bara en vanlig promenad. Sen en kort rastning innan vi lägger oss på kvällen. Vissa dagar blir det dock bara kortare rastningar.
Hemma är det mycket mys som gäller, eller så leker smågrabbarna med Mojje. De vet vad som gäller runt hundar och har fått lära sig att respektera Mojje. De tycker om att kasta boll med honom, ha dragkamp eller gömma godis som han får leta efter.
För mig är det viktigt med en hund som funkar att ha lös, som inte drar i koppel och som klarar av lugna dagar utan så mycket aktivitet.
Skulle en leonberger kunna trivas hos oss?
Min första är just att ni inte har glömt att en valp inte går att lämna ensam mera än korta stunder. Även med en omplacering är det bra att starta från grundidén i små perioder då det har vart en stor omsättning för hunden :) Om hunden inte drar i koppel är ju en träningssak. Det är väldigt få hundar som kan gå fint i koppel utan träning.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag kanske skulle varit tydligare. Jag kommer att leta efter omplacering i första hand, inte valp. Och jag vet så klart att det är en övergångsperiod även där, men jag var mer ute efter hur rasen är generellt. Vissa hundar har ju mer ellermindre drag, jaktlust osv.