Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1191 ggr
Fisherling
0

6 år och ont i höfterna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Benji ska röntgas imorgon. På vetkollen konstaterades det att han har ont i höfterna. Inte lite ont, utan ganska mycket.. Han har även på senaste tiden tappat 2 kilo i vikt - antagligen från muskelmassa, för veterinären sa att trots att fronten är fint musklad, så är bakpartiet rätt muskelfattigt.

Har tittat noggrant på honom sen i fredags. Stackarn går faktiskt inte riktigt rent. Svänger väldigt med bakbenen, ser stel ut. Vi har ju märkt att han inte springer lika fort eller länge, det knixar mer om honom, han har slickat mer på benen… Men han är ju så lycklig. Han springer som en galning ändå, kastar sig omkull och lever livet. 

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Han är inte röntgad tidigare trots mina protester (familjens hund) och han har varit kastrerad sedan 8 månaders ålder, något man nu vet kan påverka lederna. Han växte ju faktiskt väldigt länge och blev väldigt stor. Han har alltid varit fin i hullet. 

Vad är egentligen prognosen för en hund som har så pass ont i höfterna att veterinären bara kan sträcka bak benen till hälften på honom? Han har även börjat tveka på att hoppa in i bilen, klättra upp i soffan ect.. 

Är rädd för att vi kommer behöva säga hejdå till honom alldeles för tidigt 😢

jenmjao
0

Andas ❤️
Ta det som det kommer, ni måste först se resultatet, Det kanske är milt, det kanske är icke milt. Det kanske går att fixa igenom rätt träning, Kanske inte. Jag har ingen egen erfarenhet (men har vänner och bekanta som haft detta problem). Och det kan gå precis hur som helst innan ni har resultaten. Får ni dåliga resultat så åk till en fysio, En BRA fysio och lägg upp en plan för hur han ska må bäst. Bor du hemma så du kan tahand om detta om din familj inte vill/har tid (vet hur dom kan vara).

Belzebubble
0

Jag kan tipsa om glukosamin (?) i tablett-form. Familjens hund började få ont i bakbenen på äldre dagar. Han undvek att komma upp i bilen eller soffan, kunde till och med skrika till när han behövde det. Han började få dessa tabletter och det har verkligen gett resultat, det var nu 3 år sen! Vovven i fråga var dock lite äldre, ca 8 år gammal när han började vissa dessa symptom. Han får en tablett om dagen, inlindad i skinka. ;) 

Hoppas allt går bra och ni får behålla vovven i många, många år till. <3

peafie
0

Ta inte ut något i förskott, utan se vad ni hittar och vad veterinären säger. Två av familjens hundar har dåliga höfter (C) och den äldsta är 8 nu och är i sitt livs form. Det är den enda erfarenhet jag har att dela med mig av. Hoppas verkligen allt går bra nu med fina toklabben.

Bloggen     ○    Instagram

Elsis matte
0

Så tråkigt, men håller med övriga om att invänta resultatet och veterinärens omdöme. Är höfterna dåliga finns det sätt att förhoppningsvis ge honom några smärtfria år. Glukosamin, helst i kombination med MSM, typ som Djurapotekets senior eller liknande, är en bra början liksom att uppsöka fysioterapeut och få riktade övningar. Och behövs det kan hunden stå på antiinflammatoriskt också - det har biverkningar på sikt men det gäller förstås att hjälpa hunden här och nu i första hand.

Fisherling
0

Tack alla. Jag vet att jag tar ut saker i förskott, men jag har alltid varit sån. Finns inget jag bryr mig så mycket om som mina hundar, och då blir jag direkt väldigt orolig när något är fel. Jag är en riktig liten hönsmamma 😞

Anibaz
0

Vill inte skrämma upp dig nu men min erfarenhet av dåliga höfter är inte bra. Nu vet jag att endast dåliga höfter kan ändå ge ett fullgott liv med rätt träning och tillskott - tyvärr räckte det inte för min hund. Förra fredagen fick hon somna in, en vecka innan hennes 2årsdag. Hon hade lösa höfter och även grav patella på båda benen, knäna hade kunnat opererats men eftersom höfterna var i så dåligt skick så hade hon ändå fått äta smärtlindring och levt med korta koppelpromenader för resten av sitt liv. Så fort hon rörde sig snabbare än i trav så hoppade allt ur led på henne. Men förhoppningsvis är det inte alls så illa med Benji och jag håller tummarna för att han har många trevliga år kvar med er!

Fisherling
4

Benji har artros i båda höfterna och kommer behöva glykosamin livet ut. Som tur är så är höfterna bra utöver det, bra passform och allt. Hundfysio ska kontaktas och laxolja tillsättas i maten, plus att han ska få antiinflammatoriskt. Vi ska ha ännu mer koll på vikten, tur att vi alltid haft honom i bra form och musklad. Förhoppningsvis kan han få många glada pigga år :)

hemul
0

Vad skönt!🌺