Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 1626 ggr
idso
0

Börja med spår?

Som rubriken lyder är jag intresserad av att börja med spår och då bruksspår, men grejen är den att jag inte riktigt vet vart jag ska börja. Har jakthundar så de har ju gått både viltspår och blodspår, ena har gått eftersök. 

Men hur lär jag dem just bruksspår? Vad ska jag tänka på? Hur olikt är det från blodspår och så? 

Alla tips och förslag är välkomna. 🙂

Tokryck
0

Bruksspår är ju spår av dig, enbart dig. Blodspår är, när det inte är skarpt läge både blod, klöv och spår från dig. Lättare på det sättet för det blir mycket fler spår att följa.

Du ska gå spåret med medvind (vinden i ryggen), lägga ut något hunden tycker är skitkul! Är det snusdosa med godis i eller bästa leksaken eller något annat?

Liggtiden är till en början kort, blir ett brett spår så näsan kanske är högre. Är hunden väldigt spårintresserad kan liggtiden ökas till kanske två timmar (alltså helt andra tider än för blodspår) för att göra det lite svårare.

Kanske ska du ha godis i spåret i början? I så fall trampar du upp starten och lägger godis där och sen var/varannat steg som är korta. Eller så får hunden se när du busigt går ut med en leksak (som du lägger i spåret så klart) för att få upp motivationen att spåra? Eller så gör du spontanspår, låter hunden korsa ett spår du lagt och se om hunden tar upp det. Du kan behöver korsa spåret flera gånger.

Tänk på att fortsätta spåret efter att du har lagt ut saken, viker du av direkt du lagt ut slutet så kanske hunden sneddar i vinkeln för att den känner var du har gått.

Det var vad jag kom på nu.

idso
1

#1 tack så mycket för svar! ska testa imorgon så får vi se om jag kommer på några fler frågor.

Tokryck
0

Liggtiden ökas inte direkt till 2 timmar, men när hunden fattar vad det innebär och den är för snabb/slarvig kan det vara bra.