Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2360 ggr
Wellcraft
5

Harley

Som några av er sett i min andra tråd, så är hund nummer två på väg!
Då vi haft mycket otur känns det jättebra att vi nu får en till familjemedlem på riktigt.
Efter litet om och men så blir det en Harley.
Imorgon ska vi köpa sista grejorna och förbereda hemmet (och oss) och på fredag så beger vi oss för att hämta upp honom.

Han är en bc/collie mix på tre år, medelaktiv och snäll mot andra hundar och människor.
Min magkänsla säger att det här blir jättebra.
Han är en omplacering från Irland(samma sjukdomsbild som Sverige), från en organisation jag vet mycket om och som jag verkligen litar på, jag har träffat många hundar därifrån och de har alla varit fantastiska. 
Jag har ju egentligen velat ha en omplacering av flera anledningar, men som sagt vi har haft otur och jag hade nästan gett upp och funderade istället på renrasig valp.
Har blivit otrevligt bemött av diverse organisationer så jag såg det som en ren chansning när vi drog iväg en intresseanmälan.
Men detta har gått trevligt, snabbt & smidigt.

Och nu? Tja.. Jag har myror i brallan och vet inte hur jag ska lyckas koncentrera mig under agilitykursen ikväll.
Varje gång det är dags för en till hund är jag lika nervös (känns som jag blir hundägare för första gången, trots att jag haft o göra med hundar i hela mitt liv), men glädjen väger upp nervositeten.

Jag kommer uppdatera här när han är hämtad osv! 🌺

(Jag vill inte ha några diskussioner kring det här med att importera hund. Jag har letat främst bland svenska hundar, in i minsta detalj har jag spanat in alla svenska hundar jag kunnat hitta, men av olika själ har ingen passat. Jag skulle aldrig importera från ett land där man riskerar att ta in sjukdomar m.m till sverige, eller importera en ren gatuhund som bott i typiska hägn, Den här organisationen är seriös, och det ser inte likadant ut som det gör för de rumänska eller spanska hundarna t.ex.).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

belliiboii
0

Åh va kul, grattis!! Har ni tänkt träna/tävla i något speciellt? :D

tiger tok
0

Spännande!! Hur gammal är han???

Wellcraft
0

#1 tack! Ja målet är tävling, men jag vet ju inte om vi når dit, plus att licens måste fixas. Vi kommer ta allt i små steg och lära in rätt aktivitetsnivå, det är ju en formbar ras. Vi får se vad som passar bäst helt enkelt! Annars bara seriös träning i bruks, agility samt rally. #2 han är runt tre år :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fransu
0

Så himla spännande och kul! Önskar er all lycka till med Harley och kommer att kika in i tråden för mer uppdateringar om honom. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Wellcraft
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tack!
Idag har vi införskaffat det sista plus planerat klart allt.
Då vi inte har egen bil ville vi inte lägga extrema pengar på en stadig gallerbur, de billiga varianterna är rätt ostadiga och skramliga. Vi köpte därför en ordentlig bur av tyg (det är kort väg att åka för att hämta) som även ska stå här hemma (öppen såklart) så att Harley har ett eget ställe (Elviz vill inte vara i burar) som dessutom är lite dämpat osv.

Adaptil är också inköpt och i kopplat, vet inte hur bra det funkar, men vi tänkte "varför inte?". 
Namnbrickor och söt skylt är också fixat!
Nu taggar jag till tusen inför imorgon, färjan går ikväll och han är framme runt två imorgon 🌺

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Nu är det snart dags! Vi åker runt tolv. Snacka om att man är otålig just nu!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
0

Spännande!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
0

Roligt 😁 😊

panini
0

Så glad för er skull ❤️

Ellen89
0

Vad roligt!

Wellcraft
10

Nu är han hämtad!
Wow vilken jycke! 😍Han älskar människor, funkar perfekt med andra hundar.
Vi släppte ihop hundarna i en rastgård och Harley höll sig nära, sökte kontakt och lyssnade när vi visslade. Svarar fint på beröm.
När vi skulle åka så hoppade han in i sin bur och lade sig - som om han aldrig gjort annat.
Lugn hela bilresan. Visar respekt för Elviz och jag tror Harley är yngre än tre år.

Det är typ bara ren glädje i den här hunden. Han är dessutom otroligt kelig. 

Det här blir jättebra!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
0

Vad bra att det känns bra!!

Wellcraft
4

Jag har helt glömt att ta bilder, haha. Men han är som ett plåster, ska mysa jämt - helst innanför ens skinn.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

FiffiD
0

Det låter toppen! Han verkar vara en härlig kille! Jag var också inne på en omplacering från Irland innan vi hittade vår ena kille som vi har nu. Men jag blev nervös över att inte kunna träffa hunden innan man bestämmer sig. Vi får se i framtiden, kanske passar det bättre då :). Får man fråga vilken organisation han kommer från? Iom att jag också varit inne på utländsk omplacering så är jag lite nyfiken :)

Wellcraft
2

Han kommer från friendsforever och jag kan verkligen rekommendera den organisationen. 
De är pålitliga och har bara hört gott om dem, träffat många av deras hundar som kommit hit och alla har varit lika trevliga. Upplever dem som mycket lättsammare än svenska hundar, generellt.

Jag var också nervös över att ta hem en hund jag inte träffat, men å andra sidan hade vi fått en del info och bilder på hunden så bara man vågar lita på att det stämmer så känns det bra.
Allt de sa & berättade om vår Harley stämde, förutom åldern misstänker jag.. Jag skulle gissa på att han är 1 - 2 år faktiskt.
Men det är svårt för dem att uppskatta.

I övrigt så börjar Harley finna ro. Han lyssnar på sitt namn och inkallning, börjar lära sig reglerna här hemma, även om det är en bit kvar.
Han går jättefint i kopplet för att vara så nytt.
Rumsrenheten börjar redan bli bättre och jyckarna kommer överens, Harley är fantastisk med Elviz och visar ordentligt med respekt utan att vara rädd.
Allt här hemma är ju nytt för honom och han har blivit rädd för typ allt, men kommit över det med en gång.

Han tyckte att vår tavla föreställande en boston terrier, som hänger över tvbänken var skum, han var antagligen helt säker på att det var en riktig liten terrier som satt där och glodde på honom, så fick ta ner tavlan och visa honom 😃
Han har även kommit på att det är jätteskoj att kampa med våra tecken, speciellt 6 på morgonen tydligen 😴

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
0

Vad skönt att han verkar vara så lättsam 😀😀

Wellcraft
5

Underbar bild från hämtningen ❤️
Trots sin bakgrund och trots att han suttit i en trång lastbil i många timmar, så tvekade han inte utan såhär såg det ut när vi träffades, en kram direkt!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
0

Vem är det som kommer och lämnar hunden till er?

Instagram

tiger tok
0

Så himla fin är han!!

Wellcraft
2

#19 Tack! :D

#18 Det kommer en transport från irland med flera hundar, såvida du inte köper en hund som finns hos jour i Sverige (kan vara en idé om du vill träffa hunden innan köp).
Fanns tre olika ställen att hämta på, jag hämtade i Nyköping. På plats finns några volontärer från friendsforever.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

FiffiD
0

Han verkar jätte mysig! Får se om jag vågar mig på en hund genom dem i framtiden 😊

Wellcraft
2

Det går väldigt bra för oss.
Jag känner verkligen i hela magen hur mycket jag tycker om den här jycken.
Han är så fin.
Han älskar alla människor, hundar och vaktar inte mat/leksaker trots att han varit utsvulten. Han är bara skinn och ben, utmärglad - men det börjar sakta men säkert gå uppåt.
Han blir rädd för typ allt nytt, men kommer över det på direkten - det är just vid första åsynen, eller ljudet som han blir rädd, men när han väl sett eller förstått så är det inga problem.
Han har aldrig blivit okontrollerat rädd utan han ryggar till bara.
Han går jättebra i kopplet och det går nu att få kontakt med honom i olika situationer, han har varit lite flamsig i hundmöten (dock tyst) men hellre det än utfall och skall.
Elviz och Harley har fått ett starkt band och verkligen blivit flock.
Harley är nästan rumsren, har lärt sig alla regler här hemma, har en av knapp och sover längre (första dagen vaknade han vid 5-6 och började kampa med mitt täcke..).

Nu när stressen börjar släppa så börjar han också visa sitt riktiga jag, nämligen duracellkanin-bordercollie jaget. 
Så vi har börjat aktivera lite, lite försiktigt samtidigt som vi även kör mycket passivitet. 
Han är fortfarande jätte kelig. 
Dock har han börjat tycka fodret är lite blä, antagligen för att han nu vet att han får foder varje dag och blir mätt.
Så det behöver jag experimentera lite med, köper nog hem lite mush och blandar ut torrfodret. Färskfoder brukar alltid gå hem.

Harley var inte en sådan hund vi skulle ha egentligen (vi ville ju tävla bruks och testa på skydd!) men magkänslan har alltid rätt. Han är en underbar individ och jag kunde inte önskat mig en annan hund, jag är så glad att det blev som det blev.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Lite fotobomb. När vädret tillåter ska jag försöka få lite bättre bilder med systemkameran.

Och just det, jag glömde skryta om att han har en jättefin inkallning, lyssnar direkt i alla lägen!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

fridarebecka
0

Låter som att ni har fått en helt underbar hund! 😃

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Sealle
0

Han är verkligen jättefin! Skönt att allt gått bra och smidigt, man hör ju så många skräckhistorier om importhundar. Ska ni valla med han eftersom han är BC?

apportbocken
0

Vilken härlig hund han verkar vara! Grattis till er!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Wellcraft
0

Tack alla! 🌺
#25 Nej inget vall, dels för att bakgrunden är okänd (inte många seriösa djurägare som släpper sådana hundar på sina djur), dels för att jag inte tycker vall är etiskt att ägna sig åt som hobby, om man inte har egna djur som måste vallas.. Och dels för att han inte kan valla, med största sannolikhet.
Det är just oftast vallhundar och vinthundar som överges i Irland, kan de inte springa tillräckligt fort eller valla så är de inget att ha helt enkelt, även om undantag finns.

Har också hört en del skräckhistorier.. Spec. om en viss organisation som tar hit spanjorer.. Men den här organisationen har alltid känts 100% pålitlig, finns en annan organisation som tar hit irländare som jag hört en del skit om dock.
🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2

Igår gick vi till bruksan på en lugnt tid, när det nästan inte var några där. Det gick bra.
Sedan fick han träffa Love och Doris, min kompis hundar.
Så i natt sov han gott!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Min fina knäppis!
Vad han har utvecklats, han är så himla bra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2

Charmig bonusbild, Elviz är inte alltid så taggad på lek.. ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det börjar bli folk av min Harley <3
Han kan det mesta nu och har anpassat sig väl. En otroligt lättsam, enkel hund.
Tror aldrig jag kommer byta rastyp.

Det är så otroligt skönt att ha en sån lyhörd hund, säger jag nej så lyssnar han och det disskuteras inte mer, kallar jag in honom så kommer han direkt osv.. Inga frågetecken, inga men - utan bara en stor följsamhet och otrolig glädje att vara till lags.
En massa energi när det  behövs men han börjar också få en riktigt bra av-knapp.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
0

Vad kul att det går så bra med honom! Pussa på honom lite ifrån igår för han e ju för söt 😍

Instagram

Wellcraft
3

Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle bli så mycket jobb, som det blivit.
Jag har jobbat med problemhundar så är van vid jobb, men detta!

Det har ju såklart med att göra att jag har tävlingsambitioner.
För en färdig skogspromenad & tricktränings svensson hund blev han för längesen.
Uppfostran har inte varit svår, men att få honom att förstå träning.
Att ta en hund som aldrig samarbetat med en människa, som inte ens vet vad en godis eller boll är, som inte kan ett skit och få den att förstå träning.. Shit vilken spännande och lärorik utmaning det har varit.

Just nu tränar vi på och jag kan stolt säga att han snart är redo för startklass.
Det är lydnaden och att kunna gå löst jag fokuserat mest på, han är så himla bra på lydnad och jag är ju lydnadsnörd så.
Husse har tagit över agilitydelen och jag hoppas det blir lite tävlingar denna säsong.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund