Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 13405 ggr
SaraC
0

Knöl - Vad kan det vara?

Idag upptäckte jag att Eros har en knöl på sidan av kroppen, efter revbenen. Trodde först bara det var ett revben, men efter noggrant genomkännande så märkte jag att knölen bara fanns på höger sida.. Nu undrar jag vad det kan vara?

Den är hård och kanske lite mindre eller ungefär som en enkrona i omkrets. Har försökt titta, men det är näst intill omöjligt. Det lilla jag såg, så såg det inte ut som annat än vanlig hud iaf. Han visar inga tecken på att det skulle göra ont när jag känner på den.

Ska ringa vet. imn, men vill gärna höra lite ändå..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

V-lang
0

Är den hård eller mjuk, sitter den fast eller går den att rucka på?

SaraC
1

Den är hård, trodde som sagt det var ett ben först. Och den går inte direkt att rucka på :S

Faxlin
0

Det kan vara så enkelt som en fettknöl. Så måla inte fan på väggen direkt. Men att kolla upp det är alltid bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

SaraC
0

Jag hoppas verkligen att det är något sånt. Försöker att inte oroa mig innan jag varit iväg, men det är ju lite oundvikligt :S

V-lang
0

Man blir alltid orolig, jag har suttit ute på nätet och kollat och det enda jag kommit fram till är att man ska kontakta vetten…

Men jag tycker det låter konstigt när du säger att den är så pass hård så du trodde det var ben först och att det knappt gick att rucka…det kan ju vara efter en gammal skada som han fått för länge sedan som du inte märkt förrns nu..

SaraC
0

Ja, det sa Lena med. Om en gammal skada. Men i så fall måste den inte visat sig förrän nu, för jag borde kännt den tidigare annars. Det känns precis som att det skulle vara ett ben.. Som om det var en fotknöl typ.

Har också kollat nätet, men hittade inte direkt nåt som stämde in. Får vänta till i morrn och försöka att inte oroa mig.

Diana_K
0

Veterinären kan ta ett prov på knölen, det är nog säkrast att kolla upp den.

(inte för att det hör hit i diskutionen men, min mamma hade en knöl vid revbenet, doktorn sa - ofarligt, en enkel fettknöl, det var cancer som spridit sig i kroppen, och bildat metastaser, nu finns inte min mamma mer, min mamma avled alldeles för tidigt och med stora plågor pggr av läkarens slarv,) kolla alltid alltid upp knölar säger jag, både på människor och djur.

Lycka till med vovven,och så hoppas vi på att det inte är något farligtGlad

Sköt om er!Mvh/ Diana

lena1
0

eros,det kan ju vara så om det nu är en gammal skada att det har bildats brosk runt om den och att du därför inte upptäckt den förrän nu,berätta hur det går för er,och som sagt oroa dig inte så mycket förrän du varit där i så fall,hoppas du fick sova i natt ;-).

tänker på er

kram lena och snodden.

SaraC
0

#7 Kan inte säga annat än att jag är så ledsen för din skull, verkligen tragiskt med din mamma.. Tack så mycket, hoppas också det är något ofarligt.

#8 Det hoppas jag med Lena.. Usch har inte sovit så bra. Kunde inte sova och satt uppe till tidig morgon för att kunna ringa, men så somnade jag visst ändå ;)

Min ordinarie vet. går inte att få tid hos såhär på en gång och vet. kliniken var det först upptaget på och nu är det lunchstängt till 13… :S

V-lang
0

Precis vad jag tänkte säga Lena, runt en benskada kan det bildas brosk…lite, lite i taget och då är det inte säkert man märker det från början.

Jag håller tummarna för dig och Eros idag…

Kramisar

//Lotta och Skorpan

SaraC
0

Tack Lottis. Nu är det bara någon minut kvar till de öppnar igen.. Förresten, den veterinären är med och svarar på frågor i Härliga Hund :)

SaraC
0

Ingen tid hos honom förrän på måndag!!

Ringde även Djursjukhuset i Falun, men där fanns det ingen förrän på tisdag!

SUCK! Jag kommer ju hinna bli nipprig tills dess!

V-lang
0

Usch ska vi behöva vänta så länge, i och för sig så är det ju inget akut så, men det är ju endå så frustrerande att vänta *Stön*

SaraC
0

Ja eller hur.. Det är ju positivt att de inte tycker jag behöver ha bråttom in, men jag kan ju inte sluta fundera förrän jag får svar!

V-lang
0

Jag förstår dig fullkomligt din stackare, men du och jag får hålla nerverna i chack i helgen…för jag är precis som dig, kan inte vänta, måste få svar på en gång.

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag vart hur rädd som hällst när jag hittade en knöl på min tjej..

men dom tog reda på att de va en fettknöl bara .. snacka om att man va spänd .. man får ju massa tankar i huvet (inge kul)dom sa att om knöler stör henne så får bi ta bort den annars så låter vi den va..

idag så har den blivit större sen vi va där och kollade men inte för stor .. den kanske syns på bilden hon har den fram på bröstet om ni fattar hehe XD