Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1449 ggr
Annielinnea
3

Min hund bet

Igår morse när jag hade varit ute med min hund så bet han en typ hantverkare i handen vid min lilla trappuppgång. Allt hände riktigt fort, hade min hund i låst koppel påväg in och från ett rum/förråd till vänster innanför dörren kommer hantverkaren och börjar klappa/ruska min hund på huvudet utan att fråga. 1 sekund senare blev han biten, och jag blev så chockad. Detta är Inte likt min hund alls! Han är skygg och har varit det sen jag tog över honom (andra ägare) och jag har aldrig låtit en främmande människa klappat honom. Jag visade såklart min hund tydligt att detta verkligen inte var okej. Han satte sig direkt när jag kom in med han i lägenheten igen, med huvudet ner och skakade samtidigt som han tittade skämmigt på mig. Något som kan vara kopplat till detta är att det för några veckor sedan var en person i min lägenhet och stängde in baloo i sovrummet. Jag ringde till min hyresvärd och han vet inte vem som har varit här inne och jag har fortfarande inte fått reda på detta. Sedan han blev instängd har han blivit mer stressad, han har tex börjat tugga på dörrmattan när han är själv. Han har aldrig gjort så förr och enligt förra ägaren har han inte gjort något sånt hos dom heller. Men både jag och min pojkvän är 98% säkra på att det var han som var här. Detta blev väldigt långt, men jag vill ta tag i detta problemet på rätt sätt. Så kan han bitit för att han är rädd för denna personen? Eller att han från ingenstans blivit aggressiv? Han är 11 år. Han har bitit 1 gång innan när någon drog han i svansen och började ruska honom "busigt" när han sov.

[Devya]
2

Låter väl egentligen helt vettigt att han kanske blev rädd. Oberoende så gjorde hunden inget fel utan det var människan som utan att fråga som började klappa honom. Jag hoppas att du sa till honom att man får inte klappa andras hundar sådär bara. Helt oacceptabelt att människor gör så utan lov. Den typen får nog bara skylla sig själv.

Angående det andra som har hänt din hund så låter det nog som om han har blivit rädd och har därmed blivit lite mer osäker.

Låter inte som om han har helt plötsligt blivit aggressiv utan bara som om han har varit med om jobbiga saker som gör honom osäker och rädd.

Herveaux
7

Rätt åt hantverkaren. 😡
Hoppas du sa till hantverkaren mer än din egen hund där.

Jag hade nog övervägt att flytta om jag haft en hyresvärd som är inne i lägenheten utan förvarning och dessutom stänger in min hund för att sen inte ens veta vem som kan ha varit inne i lägenheten. Låter obehagligt!

Nu när stackars Baloo har fått belägg för sina rädslor så kanske det vore bra att backa i ensamhetsträningen för att få tillbaka hans trygghet i att lämnas ensam och att man själv håller stenkoll på att andra människor inte närmar sig hunden utan att fråga först.

Utsätt inte Baloo för situationer som är för svåra för honom att klarar av helt enkelt.

// Harley

Ambrose
3

Du har en äldre, skygg hund som helt plötsligt blir påhoppad av en främmande man som dyker upp från ingenstans som dessutom tränger honom rejält genom att "angripa" huvudet.
Självklart bet han, det hade han all rätt i världen att göra!

Angående att någon har varit i lägenheten… det är riktigt!! obehagligt. Är det ens tillåtet även om det var hyresvärlden?

Eftersom hunden är så gammal så vet jag inte om det är någon idé att börja ensamträna igen, se istället till att han är trött och eventuellt har en Kong eller liknande att arbeta med när ni går.
Jag hade även satt upp en kamera i hallen(finns att köpa för några hundralappar), och sedan börjat leta ny lägenhet.
Obehagligt, obehagligt, obehagligt…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lona
3

Instämmer med #1, det låter som att hunden har en del hemskheter i bagaget. Nu var ju det här inte ditt fel men om möjligt så undvik att sätta honom i den situationen igen (att han blir trängd och klappad). Det kanske vore bra med en väst eller liknande till honom där det står "KLAPPA INTE" eller något? Eventuellt kan du ha en munkorg på honom - folk tenderar att undvika hundar med munkorg ;-) . OM det skulle hända igen så tror jag personligen (svårt att säga utan att ha sett er) att det inte är någon idé att säga till hunden, eventuellt kan det faktiskt förvärra det hela genom att han kopplar ihop främmande människa som klappar = matte/husse blir förbannad = jag kan bli illa behandlad (om han blivit det i sitt tidigare hem). Försök att vara steget före hela tiden, jobba på att öka hans förtroende både för er och för främmande personer. Be gärna "främmande" som DU känner och litar på men som är okända för hunden att hälsa på er. Sätt då hunden lite bakom dig och visa tydligt att "det här sköter jag". Om hunden självmant vill gå fram och hälsa så be den andra personen att ignorera honom, eventuellt "tappa" några godbitar på marken. Vid en sån här övning är det VIKTIGT att du förklarar precis hur du vill göra, det finns puckon som gör som de själva tycker. Har tidigare ägaren nyckel till er lägenhet eller tror ni att han brutit sig in? Be hyresvärden om att få byta lås, ofta har de några som de byter mellan - det finns ju inte en chans att den obehöriga som har nyckeln skulle veta var just det låset sitter sen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
4

Håller med om lägenheten och värden. Skulle bli vansinnig om någon bara gick in.

Beträffande hundens reaktion, klart han var rädd. Som du beskriver hur han var efterråt skulle jag säga att han fortfarande var rädd, kanske chockad över vad som hänt. Skäll inte på honom!

Kan ju säga att jag hade världens snällaste hund som älskade människor. Lugn vänlig, sällskaplig, hälsade gärna på vem som helst som ville utan att själv tränga sig på, aldrig visat rädsla för någonting (utom tåg i början) o.s.v. En gång när jag köpt en kyl mötte jag transporten på gatan och sa att de kunde gå upp, hade ställt upp dörren. Vet inte om hunden skulle kissa eller vad det var. Ivf, när vi kom in i lägenhen står en främmande man och sliter i vårt kylskåp - som hunden ser det. Kanske den snubben var inne i bilen när jag hastigt pratade med dem på gatan. 40 kg berner kastar sig under köksbordet och där ligger han och darrar och skakar tills killen har gått. Efteråt var han helst slut och bara sov. Han blev helt enkelt skiträdd när en, vad han visste, icke godkänd främling var inne i vårt hem. Snäll var han, men gud vet vad som hade hänt om killen hade trängt sig på honom - eller mig -  i det läget.

Och det var en självsäker och trygg hund. Din hund är skygg, säger du.

Hornslandet
1

Även om jag förstår varför hunden bet, och tycker det är rätt åt personen i fråga som förhoppningsvis fick sig en lärdom på köpet (klampa inte bara fram till hundar du inte känner och ta på dem hur du nu vill!!!!!!), så är det ju jobbigt för er ändå. Man vill ju aldrig att ens hund ska bita nån. Gäller väl för er att ha koll på omgivningen och kommer det nån person som börjar gå fram mot er hur som helst så säg ifrån bestämt innan de hinner ner på hunden. Måste göra klart för folk vad som inte är okej för dig. 

Jag stöter på folk med valpen stup i kvarten som är på väg att ta sig friheter, antingen att de vill släppa fram sin hund för att "hälsa" på valpen, eller så är de på G ner och ska gulla och tumla runt huvudet på honom och snurra runt öronen mm. Jag ser till att dessa personer inte hinner/får göra detta. Är de vettiga kan de få hälsa när jag hälsat på dem först och min valp har varvat ner lite (han älskar folk och vill gärna klättra på främlingar…).

Elsis matte
1

Jo, det är ju likt din hund. Han är vad jag kan läsa mig till en rädd hund som försvarar sig vid behov. Att det inte hänt oftare är snarare för att ni varit duktiga och skyddat honom. Som andra påpekar ska du inte gå på en rädd hund som försvarar sig, och han skämdes inte efteråt utan visade snarare chock och rädsla. Det jag föreslår nu är att sätta in stressminskande behandling med Adaptil samt Zylkene eller Trikem MaxRelax. Allt detta är receptfritt och finns på apotek eller i välsorterade djurbutiker (eller att beställa på nätet). Hade det varit en yngre hund skulle jag sedan föreslå träning, men tveksam med såpass gammal hund. Skulle framförallt vara ännu mer noga att hålla koll och skapa trygghet för hunden.

Lona
0

#6, Hehe, undrar om folk är lika glada om ett år när det kommer en STOR lurvtuss och slänger sig runt halsen på dem, ivrigt pussandes i ansiktet :-D

Hornslandet
1

#8 Ett år? :D Du han väger redan närapå 30kg och är snart 60cm… Och han pussar inte, han tar tag i halsduk eller annat lämpligt dinglande plagg. Eller handskarna. ;) Eller försöker rota i fickorna om de har nått gott där kanske… 

Fattar inte, han är väl för söt för sitt eget bästa.

Lona
0

#9 :-D :-D :-D

Joyous
3

Din hund är skygg och den bet för att en människa trängde sig på i ett trängt läge, egentligen inte speciellt konstigt om vi ser det från hundens perspektiv och jag kan hålla med om att människan är en idiot som gör så på en okänd hund. Men det är naturligtvis aldrig okej. Oavsett om en hantverkare klappar hunden på huvudet eller om ett barn springer fram i parken så är det vårat ansvar att se till att hunden inte tar till bett. Vi kan aldrig (eller iaf ytterst sällan) lägga det ansvaret på någon annan. Jag hade börjat med att fixa en munkorg till hunden som du har på hunden i alla lägen där du inte kan kontrollera situationen. I trapphus, andra trånga miljöer och på platser med mycket folk. Det ska vara en öppen korg (exempelvis galler) som hunden kan andas ordentligt i, ta godis i och som du vänjer hunden vid. Sen hade jag tagit kontakt med en duktig tränare. Angående att säga till hunden. Jag hade också sagt till hunden i det läget. Det handlar inte om att jag inte förstår hennes agerande eller att jag inte förstår att det med största sannolikhet är jag som har brustit och inte varit tillräckligt uppmärksam på omgivningen. Det handlar om att jag aldrig accepterar bett. Men i mitt tycke ska en tillsägelse i det läget aldrig vara längre än att hunden upphör med beteendet. Försök till bett - korrigering - andas - belöna hunden med avstånd. Aldrig avstånd vid bettförsöket, avstånd får hon när hon är lugn. I Humlas fall handlar det om sekunder, hon går blixtsnabbt från ett läge till ett annat. Jag surar aldrig på henne efteråt, aldrig bestraffning i efterhand eller liknande. Efteråt är den enda jag är sur på mig själv.

Annielinnea
0

Tack alla för svar!!! Alltid skönt att höra andra hundägares tankar. Tar åt mig allt ni säger och har fått ett nummer till en som jobbat som hundtränare och är en gammal jobbarkompis till min pappa. Så hon skulle höra av sig i veckan till mig. Hon har träffat min hund innan när hon hälsat på så känns tryggt! Ska prova tipset om att låta honom hälsa på några jag eller min pojkvän litar till 100% på men som han inte träffat innan, vi har rätt många. Kanske att man är på olika platser både nära min lägenhet och sen nån helt annanstans? Och se hur han reagerar? Ska prata med hundtränaren först om tips så det inte blir fel. Om han fortsätter att vara aggressiv så blir de munkorg. Hantverkaren är från Polen och kan knappt engelska så inte så lätt att prata med honom, min hyresvärd hade pratat med honom och han var inte särskilt påverkad av detta jämfört med mig som ser väldigt allvarligt på det. Som sagt ni förstår inte hur mycket jag uppskattar att ni svarat och gett tips!!

hemul
0

Utifrån det du berättat tror jag faktiskt inte du behöver vara rädd att din hund ska bita igen, bara du skyddar en från påträngande människor. Men jättebra om ni kan får hjälp med att få hunden att känna sig tryggare med folk.

Lycka till, det går säkert jättebra!🙂