Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5545 ggr
Hornslandet
2017-04-26 10:22
0

Valp - bajs...

Bra rubrik va?

Jag har en fundering. Min valps bajs är av och till (ibland mer ofta än annars, ibland inte alls) så att det första som kommer ut ser 100% bra ut, dvs inte hårt, inte löst, normalt. Men det sista som kommer ut är ofta sen lösare. Inte rinnande eller diarré, men löst. Sen nästa gång han bajsar så kan det vara likadant, först normalt, sen lösare. Vid samma bajs-omgång dvs. Han gör ofta även så att han bajsar på en fläck, sen går han några steg, bajsar lite till, eventuellt en tredje fläck också. 

Jag undrar dock vad detta med normalt först-sen lösare kan bero på.. Det är inte så varenda gång, men..

Ringt vet som rekommenderade att jag skulle ge honom nått som heter fortiflora ett tag med maten, samt inte ge nått annat hundgodis/tugg utan bara hans mat. Så det tänker jag göra nu.

I morse kräktes han även en liten gnutta (var bara en liten pöl som såg ut som lite av hans mat i vattenform ungefär), det har han aldrig gjort annars. Jag gick ut med honom på morronrastningen direkt efter, varvid han bajsade en jättehög.. Kan de bli nästan illamående av att hålla sig till den milda grad? Vetten sa inte att man kunde dra nån direkt slutsats av bara det. 

Annars är han som vanligt, pigg&alert och öser på och leker som vanligt. (Och är dryg på sitt valp/unghundssätt som vanligt =D)

peafie
2017-04-26 11:12
0

Haha, ja, bra rubrik. Inte många andra än hundmänniskor som skriver så öppet om bajs tror jag.🙂

Magproblemen du beskriver kan vara nästan vad som helst; foder, stress, fått i sig något knasigt, parasiter, bara allmän obalans… så där vågar jag inte uttala mig riktigt. Probiotika låter som en vettig ingång i alla fall.

Kräkningen, där låter det som att han har kräkts galla? Det behöver inte betyda så mycket, utan kan exempelvis vara ett tecken på att magen är lite tom. Jag ger sista målet strax innan läggdags för min hund som kan må illa på morgonen och det funkar för henne.

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
2017-04-26 11:35
0

Hm ja.. tyckte inte det såg ut som galla men var nyvaken själv .. men kan mycket väl ha varit. Borde inte varit pga tom mage kan man tycka, han får middag runt 20-20.30 och vi lägger oss 21.30-22.30 ca. Varierar lite ibland beroende på hur han tupplurar på kvällen.

Ja, visst kan det väl vara vad som helst. Nu är det dock nått skit idag, han har diarre och har bajsat två gånger till på förmiddagen. I princip rinnande, är ju dock inte mycket kvar i magen.. Ångrar lite att jag gav honom frukost nu kanske.

Har canikur hemma och tänkte ge, bara väntade lite då jag försökte nå vet först för råd. Har hört att det finns en pasta som ska vara ännu bättre för valpar? Eller spelar det ingen roll om man ger det eller canikurtabletterna? Ska man ge hela dosen enl. instruktion (eju typ ett dygn eller nått utan mat då å) utan vidare?

Ni kanske inte måste svara dock, som sagt bör jag få tag i vet strax.

smellcaramell
2017-04-26 11:42
0

Min hund som matvägrar då och då brukar även hon kräkas o få diaree ibland, då hoppar jag över nästa måltid och serverar färskt vatten ca en timme efter kräkning och sedan väldigt ofta under resten av dagen, nästa mål mat är halverat och dagen efter äter o dricker hon som vanligt. Jag vill inte ge vatten direkt efter hunden kräkts då det bara triggar igång ytterligare kräkningar på min hund så därför väntar jag ca en timme. Har aldrig behövt ge någon medicin eller tillskott när hon kräkts/haft diaree trots att det händer relativt ofta. Valpar är ju dock känsligare men så länge hunden inte är allmänpåverkad och slöare än vanligt hade jag inte oroat mig så mycket.

Hornslandet
2017-04-26 11:51
0

Nej jag är inte så orolig, han har haft diarre förut och det har fort gått över de typ 2-3 gångerna det hänt. Dock har han aldrig kräkts förut, men tja det är väl inte alltför ovanligt.

Han har vatten framme alltid, byter ganska ofta så det är fräscht. Blir inte klok på canikur ba, känns som kuren som står på paketet är skitstor (4 tabletter, 4 omgångar, utan mat hela tiden.. 8 timmars mellanrum = 32h med bara canikur isf utan mat.

peafie
2017-04-26 12:38
0

Canicur finns i pastaform också. Som jag har förstått det stoppar tabletterna upp lite, till skillnad från ex Fortiflora som "bara" tillför bakterierna. Jag har dock aldrig gett enbart Canicur utan alltid i kombination med skonkost, typ 1 tablett per dag.

Det kan ju vara att han fått i sig någonting också, om du inte tyckte det såg ut som galla. Valpar kan ju stoppa i sig de märkligaste ting..

peafie
2017-04-26 12:41
1

Du får säkert råd av vet men kan flika in det enda som funkar på min hund  som har åkt på några ordentliga tarminflammationer: hills i/d blötmat på burk varannan timme. Jag tycker det är så sunkig och äcklig mat, men för C är det det enda som kan vända förloppet. Hoppas det löser sig (pun not intended…) fort, magproblem suger verkligen.

[AnimeV4]
2017-04-26 13:15
0

En hundlärare jag hade trodde att det kunde vara för att hennes hundar sprang i skogen och de blev lösare ju mer de härjade och rörde sig.

Hornslandet
2017-04-26 13:43
1

Fattar inte varför canikur på pasta ska vara bättre..,men körde tabletterna som jag hade nu så skajag köra vidare på pasta imorgon när de är slut. Han väger ju närapå 30kg så dosen blir 4tabletter åt gången.. Vetten tyckte man skulle ge skonkonst samtidigt så kör det nu. 

Fortiflora ska tydligen vara bra för bakteriebalansen i tarmen eller vad man nu säger.. Att de rekommenderade det var väl för att jag beskrev att han har både normalt och lösare bajs liksom. Så det kommer jag också köra en gång om dagen. Canikur är ju för själva diarren. Ugh, fyfan alltså. Nu är det ju inte hans fel, men det eju ganska jobbigt att hålla på med allt detta, blir trött i skallen  .. lite för att han blir extra hoppig och bitig när han är riktigt bajsnödig, eller som nu - dålig i kistan.

När han tidigare varit lös i magen var det liksom en gång, sen bra nästa dag/bajsrunda.. Nu dock var det ju lite värre då han har bajsat rinnande 3 ggr på förmiddan/lunch. Annars är han ju som sagt inte "lös", men det är ju dedär konstiga med att han är både bra och lite lös, samtidigt.. Förhoppningsvis kan jag få lite bukt med det å.

peafie
2017-04-26 14:18
0

#7 Ja, så blir det ibland också 🙂 Precis som hos oss så sätter magen igång när de rör på sig mycket.

#8 Hoppas det lägger sig snart!

Estelle13
2017-04-26 17:14
0

Vad ger du för foder då? Nyligen bytt?

Hornslandet
2017-04-26 17:42
0

Han har ätit samma sen han började äta foder - Orijen puppy large. Ger lite olika typer av godis vid träning, men försöker hålla det rent och bra kvalitet.. tex torkat rent kött, köttfärs, osv.. Han tuggar revben&tjurmuskel då o då. Osv. Har inte märkt att han blivit särskilt dålig efter nån viss sak. Han har ju varit lös i magen några gånger förut, men blev bra direkt åtminstone till dagen efter.. Man tänker ju att de kan få i sig nån skit ibland även fast man övervakar dem hårt. Eller bara att det blir så ibland.

Får se hur det ser ut nu till kvällen, han har fått skonfoder, 4 tabletter canikur tidigare så ska han få lite mer skonfoder i omgångar nu och nästa dos CK. Han har inte bajsat sen han var lös i magen vid lunch så förhoppningsvis har det förbättrats.

Estelle13
2017-04-26 18:02
0

Ok, jag skulle undvikit foder med högt protein framförallt när mkt av det består vegetabilier. Det blir mkt för magen att jobba med då det kan vara svårsmält och starkt åt magen, likaså tjurmuskel skulle jag också undvika om jag hade en hund med magproblem. Hoppas det blir bättre :)

Hornslandet
2017-04-26 18:08
0

Jo.. Han har ju dock inte haft nått särskilt mycket magproblem så att säga. Men jag tycker det är konstigt att bajset kan vara både "perfekt" och lite för löst - på samma gång liksom.. Men det är klart, tillsammans med träningsgodiset så blir det ju ännu mer protein.

Nu ska vi först ta hand om dagsläget och se till att han inte är superlös längre- sen ska jag fundera över helheten mer.

[Nalle-]
2017-04-26 18:22
0

Vet ju inte var i Sverige du bor, men båda mina har varit lite halvknepiga i magen den senaste tiden. Tror det har att göra med att det börjar tina ordentligt nu, och då är det mycket som kommer fram som de kan sätta i sig. 

Har tyvärr inga fler tips än de du redan fått men hoppas det reder sig 🙂

Hornslandet
2017-04-26 18:28
0

Ett flertal i mitt område har hundar som varit rejält magsjuka faktiskt, det har diskuterats fram och tillbaka i en grupp som bla har ett par rasthagar en bit bort härifrån. Vi går dock inte dit så det är iaf inget skit därifrån.. Men ja, helt ovanligt är det kanske inte. 

Han sätter dock inte i sig just nån skit längre, det lilla han vill sätta i sig har jag koll på och stoppar. Men 100% säker är man ju aldrig såklart.
Tror nog det ska bli bra.. som sagt ska han få äta skonkost nu några dagar för säkerhets skull. Blir det inte bättre fortsätter vi till vet såklart.

Belzebubble
2017-04-26 19:15
1

Hm. Nu när jag läste tråden så inser jag att min valp på 4 månader är exakt likadan. Det ser bra ut i början men så blir det löst på slutet. Ibland är hela okej och ibland är hon lite sämre i magen, men annars så är det standard. 

Jag har inte tänkt så mycket på det då hon har gjort så från dag 1. Hon äter MUSH och Acana, en tuggben då och då… Mår ju helt bra för övrigt, men fiser något så fruktansvärt. :/

Estelle13
2017-04-26 19:47
0

#16 Vad hunden äter är största grunden till hur den mår i magen. Om jag vore du skulle jag testa ta bort torrfodret helt och bara kört på det färska och se hur magen blir då.

Hornslandet
2017-04-26 19:52
0

#16 Ja, så är han. Fast han brukar aldrig ha enbart löst, förrän som nu när det var illa då förstås. Men vanligtvis är det alltid mestadels fast, men lite löst på slutet.