Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1054 ggr
Adolfs
0

Konstigt beteende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en Fralla som är lite konstig ibland. I morse när han fick mat så vill han inte äte. Ändå vaktar den och nafsar mig i byxorna när jag går förbi.

[Forest]
2

Jag skulle ta bort maten helt.  Vill han inte äta så tycker jag gott man kan vissa att då behöver du inte heller vakta maten. Inget stort väsen utan enkelt bara tagit bort skålen. Har med hund som ska vakta allt när vi får hundbesök men för att slippa det så tar vi bort leksaker,ben,skålar. Lyfter ner 2 andra tillfälliga vattenskålar och erbjuder besökande hund skålen för visa du får med dricka här.

JoannaLi
5

#1 Fast tar du bort maten så bekräftar du ju att hunden gjorde rätt i att vakta maten - han blir ju av med den när du kommer. 

Jag förstår att det funkat för er, ofta för att man har så pass veka hundar att de inte sätter sig emot föraren. 

#0 Jag hade försökt ge mat på annat sätt. Kanske vill han hellre äta maten utspridd på gräsmattan? I en aktiveringsleksak? I ett godisspår? Ett godisträd? Under träning? Få söka upp matgömman själv i skogen? 

Och när det kommer till vakten så hade jag försökt arbeta bort den så fort som möjligt. Jag jobbar med positiv association mellan mig och resursföremålen (när han vaktar saker/platser heter det resursförsvar). Dvs när de har en riktigt bra resurs som de för allt i världen inte vill bli av med, då passerar jag på ett sådant avstånd att de är bekväma, och så kastar jag något ännu godare på dem. Så t.ex., har de en tuggpinne kastar jag torrfoder, har de torrfoder kastar jag en köttbulle, har de en köttbulle kastar jag en bit färskfoder (på rätt underlag), har defärskfoder så kastar jag ett rått ben. 

Det brukar gå fort att associera om för hundarna, så snart brukar de stå och glatt vifta på svansen när jag kommer och river i deras skål medan de äter, för de vet att då kommer något ännu godare. 

Att han vaktar fastän han "inte vill ha", är ett vanligt och korrekt beteende. Han är inte hungrig, och vill alltså inte äta det nu - men mat är fortfarande en av de viktigaste resurserna i miljön. Alltså vill han inte bli av med det. Hade han varit utomhus och haft den instinkten så hade han valt ut en bra plats, och sedan grävt ner sitt byte och plockat upp den senare när han var hungrig. 

Men nu var han inomhus (?) och/eller hade inte den instinkten, så då vet han inte vad han ska göra för att spara maten. Det enda som är logiskt för honom är att markera för dig (hans flockmedlem) att du ska ge fanken i den maten, för den är hans, han kommer tillbaka till den sen. En annan hund hade förstått det och låtit bli maten :)

Elsis matte
0

En del hundar blir så fast i att vakta en resurs att de inte klarar att äta, om hunden äter maten har han ju inget att vakta… Eller så är det tvärtom, att han av någon anledning inte vill/kan äta just nu, men är hungrig. Jag skulle hur som helst ta tag i det beteendet, det är inte bra för någon av er att han vill försvara maten mot dig. Börja med en tids handmatning, för att sedan gå över till att du ger lite i taget i skålen så att han associerar ditt närmande med mer mat!

[AnimeV4]
0