Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1251 ggr
tiger tok
2017-04-18 06:52
0

Parning

Igår tjuvparade sig mina kompisars hundar (inte samma ras, men retrievers båda två). Vi vet ej om tiken haft valpar förr då hon är omplacering. Tiken skall fylla nio och hanen är två. Det blev hängning, hur stor risk är det då att det blir valpar? Tikens ägare skall kontakta veterinären för att få reda på om tiken fysiskt kan klara valpar och födsel. Självklart skall de båda ägarna diskutera hur dem skall göra. Observera att detta är en tjuvparning.

Fisherling
2017-04-18 07:27
15

Åk tik vet och ge tiken abortspruta. Finns inget annat. Det skulle vara helt sjukt oansvarigt att låta tiken bli förstföderska vid 9 år. Finns en anledning till att SKK sätter en gräns vid 5 år för förstföderskor, och att efter det behövs veterinärintyg, och dessutom tror jag att en så sa gammal tik inte ens får vara förstföderska. (Eftersom ni inte vet, då räknas hon som förstföderska för min del. Precis som att vet jag inte HD-status på en hund, då antar jag att den inte är fri) För att inte tala om att hanen kan ha sjukdomar som inte debuterar förrän när den är äldre än 3 år. Jag ogillar starkt avel på för unga hundar.

Turast
2017-04-18 07:31
7

Abortspruta. 

Som #1 säger så tycker jag också att det är väldigt oansvarigt om de skulle låta tiken föda. Speciellt om ni inte vet ifall hon fått valpar förr och att hon är så gammal.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Karmatarerskanise
2017-04-18 07:49
8

Ingen veterinär med förstånd kommer ge annat råd än abort. Tiken är alldeles för gammal.

RosaMoln
2017-04-18 07:52
7

Om veterinären rekommenderar något annat än abort borde ni byta veterinär. Tiken är på tok för gammal för att föda sin första kull.

tiger tok
2017-04-18 08:03
5

Okej! Jag håller med om att det vore mycket oansvarigt att låta tiken hålla valparna! Får bli abortspruta då!

Lona
2017-04-18 15:18
1

Jag tror dessutom att det inte är enbart SKKs regler, det står i djurskyddslagen att man inte får avla på en så gammal tik. Enda alternativet till att ge abortspruta är väl att kastrera tiken vilket kanske är en god idé i vilket fall. Man KAN vänta till dag 28, göra ett ultraljud och se om det finns några foster men jag hade förmodligen gett en abortspruta direkt ändå.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

HerrMoro
2017-04-18 15:35
0

Vad som ska göras är en icke-fråga; ge abortspruta.

Jordbruksverket har bara en nedre gräns när det gäller ålder. Däremot är SKK's gräns vid sju år för första kullen hos en tik, inte fem, efter sju behövs veterinärintyg om ytterligare kullar ska tas. SKK har en övre gräns på tio år, oavsett ras och tidigare kullar.

Det vore dock märkligt om veterinären råder till något annat än abortspruta, med hänvisning till djurskyddslagen.

Kalli
2017-04-18 16:39
0

Om det var en icke planterad parning så borde väl det självklara vara att avbryta den.

tiger tok
2017-04-18 16:45
0

Jag var ej med när detta skedde,så jag vet ej hur parningen skedde, men ena ägaren berättade att hundarna var ute och busade (tikens löp hade tydligen slutat..?), och ägarna gick för att kolla upp en sak, när de kommer tillbaka har hängningen redan skett så man kunde inte avbryta parningen. Men kan ju säga till tikens ägare att hon skall ge abortspruta. Känns som att jag inte kan göra mycket mer än att berätta regler och säga till om att ge abortspruta.

Fisherling
2017-04-18 16:52
6

#9 Gissar att de trodde tiken slutat löpa för att hon slutat blöda, men det är ju då de går in i höglöp 🤓