Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 768 ggr
nashjamie
0

Vandra med schäfervalp

Har en liten fundering bara. I sommar ska vi vandra en vecka i fjällen och då ska vi tälta och gå i lugn takt hela dagarna för att inte göra slut på sig och för att bara njuta. Blir väl kanske 1 - 1.5 mil per dag i en vecka. Sedan ska vi vandra med vår (och i fjällen) son och bara gå dagsturer och sova i stuga. Vår son är då 1.5 nästan så det blir nog många pauser gissar jag så kan inte ens uppskatta hur långt vi går då på en dag. Några km, max en mil om dagen. Så min undran är om man kan ta med en schäfervalp vandringarna? Hon kommer vara 5-7 månader gammal.

supernatural
0

Går väl om inte annat att ha en pulka/hundryggsäck med dig där hunden kan åka när den är trött :) har ni en pulka kan barnet och hunden turas om kanske :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

SuperLimm
0

Om ni har någon lösning ifall valpen blir trött, text bärsele eller liknande så absolut, kör på.  Men jag tror absolut inte det borde vara några problem.

Mvh Linn

nashjamie
0

Man förstör inte hunden fysiskt på nåt sätt då?

SuperLimm
0

#3 det beror på om hunden är trasig redan innan och om ni tvingar den att gå även om den visar att den är trött. Just schäfer har ju ofta problem med lederna men är hunden frisk ska det inte vara några problem.

Mvh Linn

jenmjao
0

Det beror nog på vem du frågar..
Folk uppmuntrar till att motionera unga hundar och andra tvärtom. Jag är den som inte uppmuntrar det då jag sett, hört och varit nära flertal individer runt 1år som blivit skadade och fått opereras eller avlivas. Men någon enstaka gång tror jag inte dödar, det jag snackar om är då motion/fysisk aktivitet på valp/unghundar varje vecka.
Jag hade dock rekommenderat att ha en lösning ifall hunden inte orkar gå, Och det är inte alltid lätt. Jag hade en malinois valp i somras, Dom ska vara "lättare" än schäfrar men jag skulle aldrig orkat bära han ifall han blev trött t.ex. Vid 6månader vägde hanväl runt 28-30kg. Han är idag lite över 1år och väger mellan 34-36kg, pendlar lite för tillfället.

Hornslandet
3

Blir nog rätt tungt att bära honom som sagt… Låter för långt att gå en sån "normal" vandring med en 5-7månaders tycker jag, särskilt kanske då av en större ras. Min valp är i den åldern nu och skulle inte gjort det själv, hade snarare valt en annan typ av vandring - poängen är väl att komma ut i naturen? Det måste ni ju inte göra avkall på. Ni kan ju fortfarande gå i fjällen och ha med valpen, bara gå en kortare sträcka, slå läger och vistas större del av dagen i närområdet kring lägret så att säga. Fika, knalla runt, vila, lek med valpen..plaska i bäcken, whatever. Det tror jag både ni och valpen får ut väldigt mycket av! Klart så kan ni ju förflytta er mellan dagarna..men det måste ju inte vara 1-1.5 mil om dagen! 

Anledningen till att jag skulle gå kortare är främst att det är en hund av en stor ras som växer väldigt fort, precis som den jag har (liknande storlek), och det känns onödigt att belasta lederna såpass mycket. Däremot TOPPEN att vara i naturen med lite mer lagom gångsträckor, lek/bus och ordentligt mycket vila varje dag. 

Ett alternativ om ni inte har tänkt på det är kanot! Jag gjorde en 13-mils kanottur häromåret uppe i lappland mellan olika sjöar. Då kan man ju ta sig större sträckor utan att valpen måste gå så långt, dessutom blir den van vid att vara på vattnet! :) Min erfarenhet är att en valp efter den första invänjningen kan finna det otroligt mysigt att vara i en robåt/kanot, det är ganska sövande att ligga där på bottnen… Man kan ju stanna och gå runt till fots så mycket man vill, samt slå läger när man känner för det, och med lite planering är det bara kortare sträckor man måste bära/köra kanoten på kärra mellan sjöar. Bara ett tips!