Dragkamp?
Jag surfade runt och läste om lydnad och träning av valp och kom då över denna meningen på Royal Canins hemsida: "Hunden bör inte heller uppmuntras alltför mycket till draglekar med leksaker, pinnar eller trasor, eftersom det kan bli ett beteende som är svårt att bryta. Du bör inte kela med hunden då den tigger om sällskap. Det är ägaren som bestämmer när det är tid för lek och kel."
Jag blev lite förvirrad, då jag har läst både det ena och det andra om just dragkamp. Visst är det så att man använder dragkamp för att uppmuntra bland annat föremålsintresse hos hunden, vilket är något bra? Detta är i alla fall vad jag läst och hört. Vad tycker ni?
Men usch vilka råd!
Japp, föremålsintresse är mycket sällan något dåligt, förutom när det är okontrollerat - vilket föremålslek sällan är. Det är ett superbra alternativ till belöning vid träning, hantering av problembeteenden, eller bara för att stärka relationen mellan förare och hund. Kampa på! Kamp till folket :D
Och att inte kela/mysa med hunden när den vill mysa… Hua. Behöver/vill min hund mysa så kan du ge dig f*nken på att jag slänger allt annat åt sidan och gör allt för att mysa som han vill vara myst med. Han väcker mig på nätterna för att berätta att nu har täcket glidit av honom, och dessutom matte kom och håll om mig när du ändå är vaken, och inget gör mig lyckligare. Det är mycket få tillfällen där man åtminstone inte har tid för en liten klapp och ett litet leende, så jag fattar inte hur det skadar att mysa med hunden när den vill bli myst med? Dessutom, även om man myser på hundens villkor och sedan en gång inte kan mysa - vad händer? Ska hunden brotta ner en och våldsmysa? Bita en i ilska? Nä, troligtvis kommer hunden bli lite förvirrad om det gått väldigt lång tid där den alltid fått mysa och aldrig blivit nekad, men troligtvis så kommer den bara "rycka på axlarna" och hitta på något annat för att prova igen senare.
Håller helt med #1 och mys och gos kan man aldrig få för mycket av i min mening. 🙂
Däremot brukar jag inte kampa med hundarna innan jag sett att de kan separera jobb från lek och bibehålla ett mjukt grepp om apporterna för jag är rädd att de ska bli hårda i munnen och knäcka viltet eller börja tugga och fippla med apporterna. Meeeen det råder det delade meningar om också och ska du inte apportera fåglar så är det ju skitsamma om de blir hårda och fippliga i munnen.
Jag vill skriva ett argt mejl till dem nu då jag läser detta. Vilket skitsnack! 😕
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Menar de att hunden kan ha svårt att släppa saker ifrån sig om man leker dragkamp med dem? 🤔(försöker förstå hur de menar)
Jag tycker det låter som dumheter iaf!

På ett sätt kan jag förstå hur de tänker. Det kan lätt gå överstyr om man inte har kontroll på hunden. Jag kampar jättegärna med mina, men tränar från början så att de har lätt för att släppa, har ju sett många som inte kan få tillbaka saker från morrande hundar mm. Det är ju både opraktiskt och kan rent ut bli farligt med hundar som försvarar saker de fått tag på som de inte får ha av någon anledning.
Och med gos så är det för mig viktigt att jag kan säga till dem när det är nog, de får gärna be om det, men det är upp till mig om jag känner för det, när jag inte vill eller när jag tycker det är nog vill jag att hundarna går iväg utan att fortsätta tjata, men det tycker jag är upp till var och en vad man står ut med.
Men så som de skriver är det nog grundat i gamla tankar om hur man får en passiv (och tråkig) hund på ett smidigt sätt…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Skönt att de flesta tycker kamp är något bra, om man använder det på rätt sätt! Blev chockad när jag läste detta då jag tycker att det går emot allt jag någonsin lärt mig om träning av hund.
#4 Jag hade också problem att tolka meningen och jag var tvungen att läsa den om och om igen, men så som jag uppfattar det som så vill de att man inte ska kampa med sin hund alls, någonsin. Inte ens om man håller det på en nivå där man har kontroll och vet vad man gör.
Och jag som har lärt in ett helt fantastiskt "loss" med hjälp av dragkamp. Måste ha gjort något fel, eller? 🤔
Jag tycker hundar ska kunna fråga om saker. Inte tjata, men fråga. Om man är konsekvent i sitt svar blir det oftast inga problem.