Äta kattbajs
Har 2 katter och en valp på 12 veckor.
Valpen springer och hämtar bajs från kattlådan titt som tätt och jag vet inte vad jag ska göra åt det riktigt.
Dörren måste ju alltid vara öppen så att katterna kan ta sig in, jag har ibland när jag vet att båda katterna precis gått på lådan satt ett kompostgaller vilket jag önskar funkade att alltid ha men den ena katten kan inte hoppa över…
Hur har ni andra löst det som har hund och katt?
Beroende på valpens storlek så kanske ni kan sätta en kattlucka i dörren?
/Maria
Du får förklara för valpen att den ska ge fan i att gå in genom den dörren.
Har aldrig haft katt så jag kan inte så mycket om kattlådor, haha, men går det att ställa lådan på något bord?
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Sätt en hasp i dörren annars så att dörren endast är såpass öppen att katterna kommer in, en vän hade så för att barnen inte skulle in och leka i lådan.
Min kompis köpte kompostgaller och klippte ett hål i hörnet, lagom stort så att bara katterna kom in.
Skärma av så att valpen inte kan nå toadörren alls?
Valpen är nästan hälften så stor som katterna är i dagsläget och kommer nog inte bli så mycket större än dem heller i vuxet stadie så att göra att hål fungerar inte även om det var en bra idé :)
Kanske får prova att ställa den på ett bord då, det borde fungera tror jag :)
Tack för er hjälp!
Jaa det är nog enklast så, jag tror det är svårt att lära valpen att inte äta det när de väl lärt sig att "det där är smaskens..'" ..
Om man är lite händig kan man konstruera en egen möbel, t ex nr fyra i den här länken:
https://www.buzzfeed.com/summeranne/27-useful-diy-solutions-for-hiding-the-litter-box?utm_term=.caYPOzRqR#.hhbP9Bzbz
Om man tittar så är ingången en bit högt upp så att katterna kan hoppa in i möbeln en bit upp, men en liten hund tar sig nog inte dit.
Nr 6, 8, 11 och några till kanske skulle funka också.
Ett annat alternativ(som även några möbler i länken verkar ha) är ju att sätta en kattlucka som ingång med ID-chip så att luckan bara öppnas för katten. (det kanske skulle funka med ett enkelt kompostgaller/PDF-skiva bara?)
Lite överkurs kanske men.. Det är ju inte direkt mumma att mysa med en hund som äter kattbajs ^^
En ModkoModkat då? Jag har två såna, de har luckan i taket så då är chansen kanske liten att hunden kommer ner i den? :P
Vi har så här javascript:nicTemp();
Små valpar kommer i och för sig in ändå. Vi har en liten vuxen hund som skulle kunna ta sig in men han vet att han inte får och vågar inte inkräkta på katternas heliga område :P