Hur gör man
har tänkt ställa ut min hund men är de något man behöver tänka på eller något han ska kunna?
Vad ska man ha med sin på en utställning osv?
JA han är renrasig och har stamtavla för de som undrar
Ja först och främst är det bra att lära hunden att stå still när en främmande människa känner, klämmer (även på testiklar) och kollar tänder. Sen är det bra att lära honom att stå still öht, att bara stå rakt och gärna snyggt. Sen är det bra att lära hunden att kunna trava lugnt trots andra hundar omkring, gärna ska ju hunden ha huvudet framåt hela tiden men det är någonting som kommer med tiden kan jag tänka mig..
Sen behöver du väl egentligen inte så mycket, men ett utställningskoppel kan vara av fördel.
Till att börja med i alla fall… Tror jag :p
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ev trimbord Borstar, kammar Utställningskoppel Godis, leksak Vatten Bajspåsar Stamtavla
Vaccinera innan också. Mot tex kennelhosta.
är utställningskoppel något speciellt?
#3 ok tack!
#4 ett kort koppel vad jag vet…
#4 och tunnt!
Mitt tips är kolla med din uppfödare för kanske denna även kan hjälpa dig med förbereda in lite som träning på klämma o känna. Även bra att ta upp vad man ska förberedas på som pälsvårdsbiten vilket schampo o balsam rek uppfödaren. Lite sånt är bra att höra med proffsen 😉
Är det en stor leonberger du ska ställa? Jag har sett att dom många gånger visas i tunnare läderkoppel halsbandet har jag inte sett men tror din uppfödare även kan tipsa dig om vad du ska ha (kanske låna ut?) Trimbord behövs inte :D då stora raser känner man igenom på markplan.
Ska testa ställa min leonberger i moheda nu i april. Tips är att prata med uppfödaren. Alla valpar i kullen ska ställas och vi ska ha valpträff dagen innan. Där ska uppfödaren visa mig hur man förbereder en leonberger inför utställning. Ex ska pälsen vid tassarna klippas väldigt kort. Osv. Kolla med din bhk om ni kan ha utställningsträning. Brukar vara uppskattat! Börja med inofficiella utställningar. Sen då som alla andra nämt träna träna träna :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag har vart på en utställning med mitt vilddjur och det är jättemycket människor, hundar och ljud. Beroende på vad din hund är van vid så skulle jag rekommendera en stor canvasbur så att hunden kan få sitt eget space. Jag hade ingenting sånt till Felix och han hade svårt att koppla av så när det var hans tur var han ganska slut.
Förrutom det så är det toppen att ha med alldeles för mycket köttbullar, en borste (oberoende på om det är en trim ras eller inte, man vet inte om det är tex sågspån eller något annat som har fastnat i pälsen), vattenskål, vatten till både dig och hunden :) Lycka till!