dålig i magen och spyr skum
Vad kan man göra? Har en hund som är väldigt känslig i magen. Han får specialfoder från veterinär som ska vara just för känslig mage. Han får inget annat förutom hårdbröd mitt på dagen. Nu de senaste dagarna har han varit kass i magen. Bajsat inne flera gånger och det är verkligen bara brunt vatten och även börjat spy vitt skum. Han brukar inte spy förutom när han fått metacam nångång. De andra gångerna har det funkat med att ändå ge vanlig mat men mer ofta men inte ens det hjälper.
Har du pratat med en veterinär??
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#1 Väntar på att dom ska ringa upp. Tänkte därför att jag hör här medans om någon har en hund som är likadan
Hej jag har erfarenhet . Kan pm länka det jag hade velat få hjälp av andra. Tog flera år innan fick ordning på det.. Men till sist så kom fram till att var grav magkatarr. Var riktigt kris allvarligt. . Jag plusa på stomax och mag foder. Det var räddningen. Är i dag mycket stabilare stadig grund i dag .
Vi har en hund med strulmage som 3 tar upp så lider våran ena av magkatarr men det är bra tills det är löptider (tikar har vi) då kan kan det blossa upp. Men efter vi ger frukosten i färskfoder så tycker vi att det har hjälpt massor. Jag tycker man bör luska mer än bara säga vi har en hund med strulmage då genom sin veterinär. Lycka till med hunden och hoppas att magen blir helt normal.
Vad åt hunden innan veterinär fodret? Varför ger ni hårt bröd mitt på dagen? En hund med väldigt känslig mage med magkatarr ska ha en så skonsam och lättsmält kost som möjligt för att inte anstränga och irritera magen ännu mer. Ger du flera mindre mål om dagen? I vissa fall kan man behöva ge hunden 6-8 små mål under en hel dag för att stabilisera magen. Finns skonkost man kan göra själv med överkokt ris och kokt torsk/kyckling. Ger du torrfoder rekommenderar jag att du blöter upp det för att underlätta matsmältningen för hunden så mkt som möjligt.
# Bra råd
minavitas.wix.com/kennel
#5 vet ej vad han åt innan då vi tog över honom från en annan familj. Hårdbröd har han alltid fått mitt på dagen mellan maten, även hos den andra familjen och det har funkat bra. En gång per år blir det såhär illa och veterinär vet ej vad det beror på. Trots massor av undersökningar och inläggningar på ultuna :/
Jag skulle i avvaktan på veterinärutlåtande sätta hunden på skonkost + någon av de magpastor som finns på apoteket. Tycker att Pro-Kolin fungerar bra på min maghund men det finns flera märken av samma typ.
Jag har en hund som diagnostiserats med magkatarr. Har haft jätte problem med att hitta foder åt honom som fungerade med magen. Inget av veterinärfodren för känslig mage fungerade bra på honom. Standardt mild gjorde avföringen bra men han slutade äta så det slutade inte bra. Jag har sedan dess hjälp av en foderrådgivare från Standardt och idag äter han mat vi lagar till honom. Det är det som funkat bäst även om vi inte är i land ännu.
Men lite tips förutom att se över fodret. Flera mål per dag. Mellan målen kan man ge lite torkad lunga i små bitar. Det är skonsamt för magen. Vi har även börjat ge morot lite då och då och av någon anledning så blir avföringen bättre dagen efter. Beroende på hur känslig magen är kan kokad morot vara att föredra. Fortiflora är något jag ger dagligen till min hund. Det är probiotika alltså goda magbakterier.
Men allt detta beror ju på vad det är som är fel med din hund. I mina tips utgår jag från vad som fungerat på min hund som i perioder både spytt och haft diarré. Mestadels har spyorna bestått av galla men har även varit skum så som du beskriver.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Han är betydligt bättre idag. Fått ris som kost sen igår. Vet tyckte att det var det bästa så kört på det.
Ska kolla upp fodret och se vad han ska äta, ge små men fler måltider och lättsmält mat.
Tack för alla tips!
Jag tänker så här - både med mitt egna matintag och mina djurs - vad är vi skapta för att äta? Ska en hund ha bröd, ris, torrfoder osv, är det naturligt för de att äta? Eller bör det vara färskfoder, BARF - med kött som den får gnaga av från ben osv? Jag äter LCHF/paleo och mina djur BARFar, det är det som känns naturligt för oss alla. Sen tar vi alla en skvätt aloe vera också pga så bra näringsinnehåll och många andra bra egenskaper, samt lite probiotika och tillskott som jag är överygad om att alla behöver! =) Min katt har aldrig haft så fin päls som han har nu!
Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se
Sajtvärd för Funktionsmedicin
Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard