Katter på våran tomt med hundar
Vi har fått kattproblem. Våra grannar har skaffat 2 katter och dessa kommer och går in på våran tomt som dom vill.
Vi skrämmer iväg katter då vi vill kunna ha våra hundar ute + slippa kattbajs i rabatterna. Funkat bra hittills genom åren med alla katter men nu med dessa två..
Dom är inte rädda för varken oss eller hundarna tyvärr. Vi har fått sätta upp extra galler då min ena hund skulle fara igenom staketet efter katten som låg lugnt fast hunden stod och gorma på den och försökte ta sig igenom och även likaså när jag var där och försökte schasa iväg den. Jag hade lätt kunnat röra den för så nära var den. Men nej, den flytta sig icke.
Nu var droppen då jag var ute med min äldsta Storpudeltik Dafne i vår trädgård. Hon springer och har roligt när hon ställer sig i jaktposition vid staketet, ser en katt bakom staketet. Då börjar Dafne skälla och hoppa mot katten som väljer att springa IN på våran tomt och Dafne flyger efter.
Vi har en liten bit med grus och där ser jag hur Dafne nafsar (biter?) katten över ryggen samtidigt som hon trillar hårt mot grusen, då hinner jag få tag i henne innan hon är iväg igen.
Fick ta in Dafne och sen gå ut igen för att schasa iväg katten som står kvar.
Vi gick då till grannarna och förklarade vad som hänt, hon sa att ingen katt var skadad så det var ju skönt för det vill vi ju såklart inte. Dafne vet jag inte än, inget jag kan se hittills men hon föll hårt och det syns i pälsen. Är bara orolig för hur hennes redan dåliga rygg tog detta fallet i långa loppet…
Ägaren sa att det bara var att skrämma iväg katterna och dom får skylla sig själva om dom blir skadade 'ger dom sig in i leken'. Ja jo men vi vill inte ha något slagsmål eller att dom bajsar hos oss, vilket dom också gör.
Jag antar att jag blir skadeskyldig om något skulle hända? Pga det strikta ägaransvaret för hund.
Hur får man bort katterna? Verkar ju som sagt inte rädda alls för varken människor eller hundar.
På detta viset kommer inte mina hundar kunna vara ute i våran trädgård alls denna sommaren då katterna smyger sig fram när som…
Spruta vatten på dem med en sån där vattenspruta som man har till växter när de är i närheten, då lär de sig. Är ju taskigt men ändå mer harmlöst än att hundarna får tag på dem.
Sätt upp en eltråd på toppen av staketet och täck för staketet tills katterna lär sig
-
Det lät ju schysst att det inte spelar sådan stor roll om katterna far illa för grannarna?! Borde man inte kunna fråga Länsstyrelsen om råd, då de är skyldiga att ha ordning på sina katter?
Vattenslangen borde kunna lösa det. Vet envisa nu i början bara och försök ta dem så fort de kommer in på tomten (fast utan att hundarna är med för då kanske du triggar dem mer) :P
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Rätta mig om jag har fel, men kattägare ska väl även de ha koll så att katterna inte skapar olägenhet för andra.
Hur beter man sig rent praktiskt när man har koll på en utekatt?
Det är nog så att grannar får lösa såna här problem gemensamt (t.ex. med vattenslangen). Alternativet är att det blir förbjudet att släppa ut katter och det vore väl ändå trist.
#6 Jag vet inte hur det funkar rent praktiskt men det var en jättelång tråd om just detta ämnet på Facebook härom dagen.
Det gör ju inte det. Funkar alltså.Tror slangen är en bra idé.
Jag hade en katt som var väldigt hundlik p.g.a. nån raskatt med den läggningen som var inblandad i mixen. Lyckades faktiskt lära henne att hon inte fick vara i ungarnas sandlåda på gården, ivf inte göra i från sig där. Hon försökte ibland ändå, men det räckte med att jag stod i fönstret tre våningar upp och harklade så ryckte hon till och drog som en avlöning ur sandlådan. Detta vill jag säga är extremt okattigt beteende. Trots att hon var sån skulle jag aldrig ha kunnat lära henne att inte gå in på granngården. Kanske att inte gå genom häcken, men då hade hon bara gått runt. Om grannarna kört med vattenslang däremot tror jag det skulle ha kunnat funka. Ivf när de var ute… 😃
#7 Kattägare har ansvar för att katten inte skapar en olägenhet för andra genom att till exempel bajsa i sandlådor. Dock har katter rätt att röra sig fritt över andras tomter och husägare har ansvar för att se till att katter inte kommer in i den egna bostaden. Detta om du strikt följer lagen alltså. Vad som sedan mer exakt räknas som olägenhet är inte definierat så det avgörs väl från fall till fall.
Men jag skulle definitivt spruta vatten på katterna om de inte lyssnar på övriga "varningar".
Det viktiga är ju vad som är praktiskt genomförbart.
Eftersom grannarna är med på noterna ska det väl gå att lösa utan att det blir osämja.
#9 Tack för att du klarade upp det! :)