andnöd? Attack?
VETRINÄRTID ÄR BOKAD måndag morgon!! Men tänkte att jag vänder mig hit för att se om någon vart med om liknande? Detta har hänt min hund någon enstaka gång tidigare, men oftare nu senaste dagarna. Hon får som ett anfall(?) med väldigt tunga hetsiga andetag, inåt vända andetag, låter nästan som snarkningar? första gången trodde vi att hon försökte få upp något som hårtuss eller gräs eller liknande, men detta "anfallet" kommer och pågår i kanske 6-10 andetag och sen är allt som vanligt igen. Väldigt obehagligt och vill hjälpa henne men vet inte hur? Veterinär är som sagt bokad då detta inte är akut då det förövrigt är något fel på henne, någon som vart med om liknande?
Om jag förstod dig rätt, så brukar mina få så om dom åkt på noskvalster
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Ja låter som noskvalster/skräp i nosen. :)
#1 och #2, åh har också funderat på det!! Finns det något vi själva kan göra eller bara veterinären som gäller?
#3 Jag är ingen expert, Men jag har aldrig gjort något öve rnoskvalster, speciellt inte tagit mig till veterinär. Jag tror det är ganska smittsamt, typ som kennelhosta(?) så jag har bara gått korta rundor där folk inte går med sina hundar och undvikit andra hundar/hundägare i några dagar tills symptomen är borta. Men det har aldrig blivit så illa så veterinär ens behövts för oss.
Det finns medel mot nosk alster om så är fallet. När ni kommer till veterinären så lämnar du hunden i bilen och förvarnar om det är så att du misstänker noskvalster/kennelhosta/annan smittsam sjukdom. Du ska absolut inte ta in hunden i väntrummet och riskera att smitta andra :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#4 Fast noskvalster går inte över spontant, det måste behandlas. Även om hunden blivit symptomfri kan den ha kvar parasiten. Men det kan förstås finnas andra anledningar till symtomen och om det bara varar ett par dagar handlar det nog snarare om en infektion eller tillfällig irritation. Håller med om att hund med dessa symtom inte ska sitta i väntrummet, utan ha den utanför och informera om misstanken.
När våra får noskvalster så her vi munnen runt deras nos och blåser, Efter Det nyser dom och sen är det bra, (Veterinären har rekommenderat detta) Hundarna avskyr det, men det hjälper
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#6 Kan ha kvar parasiten ja, Men behöver inte ha det. Har du källa på att det inte går över efter x antal dagar/veckor ?
#4 #5 #6 #7 okej, ska ringa och prata med veterinären och inte ta med henne dit! Tack så mycket för alla svar, kan känna mig lugn nu, blir alltid så oroligt att det ska vara något värre. Stort TACK! Ni är alltid till stor hjälp :)