Annons:
Etikettraser
Läst 1794 ggr
Kiwi2024
2017-04-06 17:10

Miniature american shepherd

Hej. Jag såg i går på skk(s) hemsida att rasen miniature american shepherd nu kommit med på sidan och då blev jag nyfiken om det räknas som en godkänd ras nu i sverige såhär stod det:

 Den första individen registrerades 2017 i Sverige. Rasen är erkänd i de nordiska länderna och får där tävla i olika hundsporter samt från 1 januari 2018 också delta på utställningar. Rasen är inte erkänd av FCI, den internationella sammanslutningen av kennelklubbar.

Om jag uppfattar det rätt ser det ut som en godkänd ras nu så jag undrade om någon mer vet något om detta.(Jag vet att vissa inte alls tycker att rasen borde få finnas men det är bara detta jag undrar så håll er till frågan utan tjafs)

Annons:
Sugar Mist
2017-04-06 17:36
#1

Ja den räknas som en godkänd ras, varför eller hur det ens gick igenom varken förstår eller vet jag inte.

-

Kiwi2024
2017-04-06 18:19
#2

Okej tack så mycket då vet jag!

Denna kommentar har tagits bort.
[AnimeV4]
2017-04-06 21:28
#4

Utifrån det jag har hört så är detta inte alls ett bra beslut..

Paxxa
2017-04-07 13:53
#5

Rasen är godkänd ja. Det råder delade meningar och det är främst folk med Australian Shepherd som är emot det. En anledning till det är för att SKK har föreslagit att det ska vara OK att korspara aussie och MAS. Själv så ser jag ingen direkt anledning till att vara negativ utan hoppas att det ska leda till mer kontrollerad avel inom MAS.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Kiwi2024
2017-04-07 13:56
#6

#5 Okej då vet jag. Jag är väl inte direkt för eller mot riktigt men man får hoppas att det inte bara blir så att man bara avlar på utseende.

Annons:
[AnimeV4]
2017-04-07 14:03
#7

Det känns som att det finns en ganska stor risk till att bli en Lassie-avel där alla vill ha en och allt avlas på..

Sugar Mist
2017-04-07 14:12
#8

#6 Hela rasen är ju bara utseendeavlad, de ville ha en liten aussie och avlade fram en sådan, de har inga hälsokrav etc heller.

-

Joyous
2017-04-07 14:14
#9

Vad blir nästa grej? Mini-malle och mini-schäfer?

Kiwi2024
2017-04-07 14:16
#10

#7 Risken finns ju men man får ju hoppas på det bästa. #8 Jaha men jag tänkte lite mer i fortsättning nu när rasen är godkänd och så då kanske vissa börjar avla mer seriöst men man vet aldrig.

Denna kommentar har tagits bort.
[AnimeV4]
2017-04-07 14:28
#12

#11 Jo precis. Det skulle vara kul om det faktiskt kunde bli något vettigt av detta.

Paxxa
2017-04-07 14:32
#13

Det finns många raser som inte har hälsokrav där aveln ändå är helt okej. Bara för att man har en nyligen erkänd ras eller en ras utan hälsokrav så betyder ju inte det att man automatiskt bara bryr sig om utseendet. Vi får väl se vad som sker, man behöver ju inte dra förhastade slutsatser. Registrering inom SKK skapar iallafall bättre förutsättningar för en hälsosammare avel genom offentliga resultat.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Annons:
jenmjao
2017-04-07 15:14
#14

#9 Har redan sett mini mallar ;) Dom flesta tikarna jag stött på har varit under knähöjd, Det är ganska mini 🤐😂

Joyous
2017-04-07 15:49
#15

#14 Sant, Tikarna är många gånger ganska små. Är väl ganska vanligt med en viss storleksvariation inom många arbetande raser. Däremot är det nog få uppfödare som prioriterar att få fram minisar.

jenmjao
2017-04-07 15:58
#16

#15 Det är ganska brutalt, Tror min grabb är dubbla storleken av de jag faktiskt sett och dömt av (ungefär 3tikar av mini storlek).
Nej det är inte någons prio faktiskt, Dom verkar inte ens användas i aveln alls? Dom verkar försöka ha lite mer lagom storlek på hundarna, Tur det.

Kovus
2017-04-07 20:20
#17

Vilken aktivitetsnivå har/kommer den här rasen att kräva?

Kiwi2024
2017-04-08 09:27
#18

#17 såhär står det på skk: Användningsområde Rasen är i grunden en liten vallhund och lämpar sig väl för många olika aktiviteter och hundsporter Egenskaper / Mentalitet Rasen är lättlärd, uppmärksam, energisk och vill gärna samarbeta med sin ägare. Man får väl kanske inte ut jättemycket av texten men antar typ en lättlärd sammarbetvillig hund som gillar att hitta på många olika aktiviteter.

Fisherling
2017-04-08 10:34
#19

Har träffat en hel del Masar, och inget har varit vettig mentalt. De har varken varit lättlärda, uppmärksamma eller lämpat sig för hundsporter.

Istället har de varit kräsna, utan leklust, med resursförsvar, med dåligt hundspråk, skälliga, osäkra och utåtagerande eller bara helt enkelt "meh", en hund utan personlighet. 

Kan även säga att de varit allt från storlek papillon till labrador, de flesta med tydliga drag från andra raser (krullsvans, näpna nospartier ect). I hemlandet har de öppen stambok och blandar i allt möjligt, bland annat sheltie och chihuahua.

Om de börjar korsparas med aussien, en ras som redan har problem med dåligt prioriterad avel, ja, då får jag väl börja jobba för att sära den arbetande delen av aussien till en egen ras. 😕

Kiwi2024
2017-04-08 10:37
#20

#19 Det är ju väldigt tråkigt om det ska bli så med rasen.

Annons:
Hime
2017-04-08 10:39
#21

#19 Håller till stor del om din bild, men vill tillägga att jag träffat en del hyperaktiva. De har tuggat sönder huset, jagat sin svans och nån försökte valla folk.

 Tror dock att det varit mycket pga att ägarna inte fattade att det inte var hundar som passar som rena sällskapshundar. 😕

Turast
2017-04-08 11:21
#22

De jag träffat, sett och hört om har varit stressade, nervösa, rädda, mycket utåtagerande och inte alls en hund jag skulle sätta i mitt hem. 

Tycker det är riktigt tråkigt att den blivit godkänd. Väntar bara på minischäfrarna, minirottisarna och minimallarna som ska användas till sällskap kommer….

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: