Sele obekväm?
Jag har en Hurtta-sele till min hund och jag börjar fundera på om han tycker att den är obekväm. Han protesterar inte när jag tar på honom selen men han går och ruskar på sig två-tre gånger per promenad, börjar han dra lite (han är ingen dragande hund men går framför mig och när kopplet blir stramt saktar han ner bra mycket snabbare än med halsband). Han blir dock gladare när jag tar på honom halsband. Ibland går jag med två hundar till och då kan det bli glädjeryck och då vill jag undvika halsband..
Jag vet inte vart jag vill komma med detta egentligen haha! Men vad tror ni, kan det vara att den är obekväm? Funderar på om den nyper i pälsen vid armhålorna eller något. Helt ny på sele här :D
Haft den länge? Om det är helt nytt kanske han bara är lite ovan?
Nej några veckor bara, fick den av min svärmor och min hund har haft den förr (han kommer från henne från början). Visst kan det vara så att det är ovant, de har bara haft den vid speciella tillfällen, typ spår och så tror jag.

Humla trivs bara i vissa selar. Har två från rukka som aldrig används då hon visar tydligt att de inte är bekväma. Hon har också en hetssele från Kenjan som hon inte heller är vidare förtjust i. Gemensamt för alla tre är att de är på gränsen till för stora och gärna åker lite från sida till sida över ryggen. Jag köpte en hurtta till henne som i mitt tycke satt perfekt men som påverkade henne märkbart då hon fick ett annorlunda, stelare sätt att röra sig i selen. Idag använder vi mest en zero dc och hon rör sig helt annorlunda i den, friare och helt oberörd, samt att hon blir glad när selen kommer fram. Det är väl precis som med kläder för oss. Alla kläder är inte anpassade för alla kroppar.

Jag ser att många, långt över 50% har selar som inte sitter bra. En sele med brösta stör bogen lite, men inte så fasligt. En y-sele som sitter fel, antingen för liten så den stryps, eller för stor så den går ut på bogen, är både obekväm och kan ge förslitningar och belastningsskador. En bra promenadsele ska sitta lika bra och rätt som en dragsele för att vara bra. Den ska alltså inte alls ligga ute på bogen, utaon sitta som på Drífa här, men vara kort. Den ska inte sitta så tight i armhålan att den skaver där heller.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min ena hund avskyr selar, har en modell kvar att testa innan jag ger upp… Tycker absolut man ska lyssna på hunden ifall den blir hämmad eller visar obehag, ta hjälp av någon kunnig att prova ut en mer passande sele eller kör på halsband. En hund kan ogilla att ta på sig sele men tycka att den är ok på, eller inte ha något emot påsättandet men tycka att den skaver/klämmer sedan.