Hur leker jag bäst med valpen?
Känns som jag spammar forumet med dumma frågor… men ändå. Här kommer nästa.
En 6 mån valp bör ju inte gå så långt för motion och i brist på lämpliga fyrbenta lek-kamrater så ställer jag gärna upp. Jag vill dessutom gärna använda både lek och godis som belöningsform. Vill bli en "rolig" matte som många här säger är bra.
Men när jag leker med honom så använder han munnen ganska mycket och jag är lite orolig att det går till överdrift. Jag kanske leker "fel" även om han tycker det är kul.
Om han är lös så springer jag lite som jag sett hundar leka. Omväxlande jaga, bli jagad och finta varandra. Det tycker han är jätte kul. Men min kondis tillåter inte mer än ett par minuter i taget av sån aktivitet. Då blir det mer brottningslek, och då måste ju jag använda händerna. Och han munnen.
Han biter inte, utan tar bara händerna i munnen. Jag gillar inte att han gör det även om jag vet att han inte menar nåt illa.
Hur korrigerar jag detta bäst? Hur leker ni?
Edit:
Slänger in en annan fråga i samma kategori. Han stegrar sig gärna som för att "krama" mig när jag sitter på huk. Han tycker om att pussas och det är ok, bara det att jag sitter på huk för att han ska slippa resa sig. Man vill ju inte att han ska lära sig hoppa upp på folk och skita ner dem. Tar gärna emot tips där också :-)
Ge honom något att ha i munnen och lek med leksaken så blir du inte biten.
Jag ser inga problem med att hunden tar mjukt i mig med tänderna vid lek, utan tvärtom är det ett bra sätt att få bitinhibation - om den förivrar sig och tar hårdare så skriker jag till och avbryter. Vill du inte att hunden använder munnen alls så använd en leksak! Att gosa med dig och att hälsa på andra är två helt olika saker, du kan absolut låta honom "kramas" med dig och samtidigt träna att inte hoppa på folk. Men om du vill få kontroll på det är det enklaste att lära honom göra det på signal, så att han måste vänta på ditt godkännande för att hoppa upp.
Att "munnas" är en helkul lek. Jag kör den med Tinja om jag inte har någon leksak. Hon försöker aldrig bita mig i händerna utanför det, så hon vet när det är tillåtet att låtsas-bita och inte.
Tycker det låter som du och din valp/unghund har kul :) Jag har alltid som 3 beskriver lekt med våra, även under filt/täcken kan jag leka vart är handen. När i har haft andras hundar här på avlastning/hundvakt så leker vi även med dom på samma sätt som vi leker med våra. Jag tror att man märker själv om hunden biter hårt ja då är nog inte denna lek att föredra, utan man bör leka med bitleksak för slippa bli tuggleksak ;) För träna på inte hoppa på andra överlämnar jag till andra, vi har själva inte lyckas så bra med detta med ena hunden men dom andra träna vi "ner" med. Men som sagt vi har en som vi inte lyckas så bra med :P