Bur-träning
Hej.
Vi har ingen egen bil utan är med i en sk bil-pool. Om man vill transportera hund i en bil-pool bil så ska man ha den i en bur, därför har vi skaffat en ganska rymlig transportbur med galler. Vi kommer behöva kunna använda den om vi ska ta oss nånstans med hund och bil.
Jag har kollat mycket hur man ska bur-träna sin hund på "tuben" men hör gärna med er hur ni gjort. Några tips?
Jag har inte burtränat mina hundar innan de åkt bur i bilen. Bilen är ju ändå ett begränsat utrymme och om buren är rymlig och med bekväm liggplats brukar inte hunden ha några problem med det. Men vill du ändå "träna" så ställ upp buren hemma, lägg in nån mysig filt och låt hunden använda den som den vill. Om hunden inte går in i buren spontant kan du lägga in något smaskigt tugg längst in. Men överdriv inte med träning, meningen är att hunden ska slappa i buren, inte ligga på spänn för belöning eller tillåtelse att komma ut.
Jag har burtränat min hund inomhus genom att ge smaskiga saker i buren, råben, fyllda kongar etc. Nu lägger hon sig där självmant :)
Ok tack. Verkar inte vara så svårt. Jag vill ju inte ha en hund som "gråter" där bak medan jag kör bil. Onödigt stress-moment i trafiken…
Det kan ju vara bra att de första gångerna åka lite kortare sträckor, samt att en sitter i baksätet så att hunden känner närhet. Men såvitt inte hunden är åksjuk eller extremt klängig så brukar det gå fint!
Uppdatering:
Jag har haft buren stående med öppen dörr i vardagsrummet sen han kom hit. Den har en skön madrass och hans filt ovanpå så det blir som en koja. Dessutom slänger jag in hans gose-djur där när jag städar.
I början gick han inte in självmant, men igår slängde jag in godbitar som han själv fick hämta, samt ledde in honom med koppel och lät honom sitta där med öppen dörr tills jag inviterade ut honom. Det var allt jag gjorde.
I går kväll lade han sig där spontant och vila och på natten sov han där nästan hela natten. Jag bar in buren till sovrummet inför natten - tror inte han sovit i buren om jag den stått i vardagsrummet.
Idag ska jag stänga bur-dörren kortare stunder så får vi se hur det går.
Tänk på att det är inte tillåtet att ha hund i bur förutom vid speciella tillfällen! :) Du hittar mer info om gällande rätt här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html Du hittar Föreskrifter och råd om hållande av hund och katt till höger på den sidan. :) Vi har inte tränat mycket hemma: vi har bara åkt runt i bilen och tränat på det sättet.
Jag brukar ge hundarna alla måltider i buren när de är valpar, då lär de sig snabbt att det är ett rätt nice ställe. 🙂
Men… jag upplever ändå att de inte generaliserar det till buren i bilen sedan utan att det är en helt skild situation för dem och för att få bilvana behöver de åka bil, snarare än att lära sig sitta i bur. Det går inte att låna en bil några dagar i sträck så ni kan ut och köra massvis?
#7 Har inte tänkt på det faktiskt. Buren i hemmet kanske upplevs helt annorlunda för hunden om den är placerad i en bil. Lite knepigt att låna bil - bor i princip mitt i Stockholm och de flesta jag känner använder bilen dagligen eller har ingen alls.
Vi får boka bil och testköra några gånger helt enkelt. Har en gång åkt med hund i bil som ylat, skällt, gnällt och pissat på sig och det vill jag aldrig göra om.
#7 Håller med att de ofta inte upplever bur hemma samma som bur i bil. Fjant är lugnt och lägger sig och sover när han blir lämnad i sin bur i bilen men det funkar inte om man har buren hemma, då är han inte alls lika lugn när man stänger dörren (tex vägrar han äta saker i buren inne men har inga problem att göra det i buren i bilen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu