Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5206 ggr
inajens
0

Valp blir vild efter rast på natten

Vi har en liten dvärgtax som har varit hos oss strax över en vecka (så vi förväntar oss självklart inga mirakel utan jobbar på!), men vi har lite problem med sömnen på natten. Vi sover i vardagsrummet med henne, har försökt uppmuntra henne att sova i bur (utan dörr) eller hundsäng, och även provat att hon får sova uppe i soffan med oss. Hon sover utan problem mellan 23-01 ungefär, men när hon vaknar för att kissa så vill hon inte somna om, utan får någon slags andra andning av vildhet och gnäller, biter, springer. Om hon sover i soffan med oss så väcker hon oss när hon behöver kissa genom att bita hårt i våra öron, och sover hon i sin säng eller i buren så vaknar hon själv, kissar, och väcker oss sedan genom att yla och hoppa mot soffan. 

Det tar henne kanske en halvtimme att komma till ro, om vi sitter med henne i famnen och masserar och gosar med henne, men tar sin goda tid innan hon ens är nöjd där, först hoppar hon ur famnen och lever rövare i kanske en kvart eller så. När hon lugnat sig kan vi lägga henne i hennes säng eller bur igen. Kan inte ta upp henne i soffan med oss, då börjar hon bita och hoppa mot våra huvuden.

Proceduren upprepas runt 3-tiden på morgonen, sedan vid 6 när hon vaknar på riktigt och äter frukost och tränar/leker lite. 

Jag antar att det här är vanligt valpbeteende och att hon inte har rutiner än och vill leka med oss lite hela tiden, men hur hanterar man det här på bästa sätt? Jag jobbar hemifrån så att jag kan vara med henne tills hon är redo att följa med min sambo till hans kontor på dagarna, men vi behöver båda två få sömn, vi är helt utmattade.. (och mer förberedda på bebis än någonsin!).

Hur har ni fått sömnen att funka?

Ska tillägga att jag inte har hundvana, utan det är första gången för mig.

Belzebubble
3

Vi har en valp på 11 veckor. Från första början så lät vi henne sova var hon ville - men hon var instängd i sovrummet med oss med hjälp av galler. Sängen ville hon inte vara på och vi lät det inte heller på grund av skaderisken. Om hon var sugen så la hon sig i hundbädden, annars sov hon på golvet. 

De första nätterna vaknade hon vid 3. Jag är lättväckt. så jag hörde direkt när hon höll på och gick runt, kunde ta på mig jacka och skor och gå ut med henne. Efter det satte jag henne på golvet i sovrummet och gick och la mig - utan att prata eller göra något extra. Upp ur sängen, ta på skor, sätta på koppel, gå ut, gå in, ta av kopplet och in i sängen. Hon kanske fortsatte busa lite efter det, men eftersom alla andra sov så somnade hon också. Så min tips är att inte göra något speciellt med valpen. Det funkade för oss! :) 

Efter några dagar började hon sova genom hela natten. Nu har jag en ras som är lättare att få rumsren och det bidrar säkert till det.

inajens
0

Tack för svar! Det låter ju så okomplicerat. Hon har ett ganska stort område att röra sig på, vi har öppen planlösning så vi har spärrat av hallen med galler, men hon kan röra sig i vardagsrum, kök och matdel - vore det bättre att begränsa utrymmet på nätterna kanske? Så att hon inte har så mycket plats att härja på?

Hon verkar dock väldigt gärna vilja sova uppe med oss, och det funkar ju så länge hon faktiskt sover men inte efter pauserna, då håller hon oss vakna med bett osv. Så bättre att inte ha henne i soffan med oss kanske?

Sista biten är att hon inte tycker om att kissa ute, hon fryser och gnäller och vill gå in, och kissar sedan på golvet så fort vi kommer in. Så det blir inte de där korta ut - kissa - in - sov som vi skulle vilja ha, utan en längre stund för att försöka få henne att kissa ute… Men den biten kanske kommer med tiden också?

Haztparken
6

Jag har haft båda mina hundar som valp instängda i mitt sovrum med mig på nätterna, just för att begränsa utrymmet men också för att jag vill ha det så och tycker det är bra att sätta rutiner snabbt. Har aldrig gått ut med valp på natten, händer det en olycka så gör det men annars vill jag inte lära valpen att man ska ut på nätterna utan då sover vi. Och med min senaste när hon var valp och hon blev lite busig och bitig så hade jag små tuggben i nattduksbordet som jag tog fram så hon tuggade lite sen tog jag bort det igen och då somnade hon om, så det fungerade bra för oss.

[AnimeV4]
3

Du kanske ska göra en liten hage av kompostgaller som står bredvid er sovplats och ge henne en mjukostfylld Kong som legat i frysen/något jättegott tugg så att hon har något att koncentrera sig på när det är sovdags. Har du lyssnat på Vår bästa vän-podden? De har ett bra valpavsnitt!

soozen
2

Båda mina hundar har sovit i kompostgaller-hagar bredvid sängen som valpar. Bäddat mjukt med täcken och kuddar och någon mjukisleksak som lätt kan slängas i tvättmaskinen. Ingen annan "aktivering" i hagen, där ska det bara sovas. Sträckte ner en hand till valpen om den blev orolig, då somnade den oftast om. Valp nummer två var rätt så orolig om nätterna i början om jag minns rätt, var att bita ihop och vänta ut. Tog inte upp henne eller något utan bara sträckte ner handen och klappade lugnande. Minns inte exakt men tror inte att jag gick ut jättemånga gånger på natten med någondera av dem. Så småningom när det värsta kisseriet avtagit och valpen sov hela natten tog jag bort kompostgallret och lät valpen vara i hela (pyttelilla) sovrummet.

Tycker denna metod har fungerat jättebra och kommer att köra på samma sätt med kommande valpar. 🙂

…Ååååh vad jag blir valpsjuk nu 😍

inajens
0

Tack för alla tips hörni! Jag har varit lite orolig för ylande på nätterna eftersom vi bor i lägenhet, men då biter vi ihop och hoppas att grannarna inte hör :)

Har begränsat utrymmet mer i vardagsrummet nu och tagit bort leksaker och allt som kan tänkas vara roligt, och provat att inte låta henne somna i famn inatt utan vänta ut istället.

Vi har tänkt att hon ska få bo i sovrummet med oss så småningom (ej i sängen dock), men har valt upplägget med vardagsrum + turas om att sova på soffan så att en av oss får sova per natt i alla fall. Tänker nu när jag läser era svar att det kanske gör saken svårare om hon inte har en tydlig skillnad på dagplats och nattplats…

Kan det funka att helt enkelt flytta in i sovrummet, med hage av kompostgaller, nu efter en vecka?

imsuchadiva
0

Skulle ha med mig valpen i sovrummet. Känns bara konstigt att dela upp "flocken" natten och att dessutom turas om att sova med valpen i ett annat rum. Låt hunden ha en riktigt sovplats i sovrummet så den får sova på samma vis varje natten. Fryser valpen ute, sätt på den ett täcke och var ute tills den kissar. Använd samma kissplats varje gång ni går ut och kissar. Ylar hunden på natten så är det bäst ni får tyst på den, man ska inte störa grannar. Men det jag vill såga mesta är, välkommen till livet med valp ;)

Elsis matte
0

Låter som att hon är uppe mycket på natten? Har haft flera valpar och ingen har behövt kissa mer än en gång under natten. Det kan ju vara att hon fortfarande är lite orolig efter flytten, men kan hon ha dragit på sig en uvi när hon blivit kall ute? Kissar hon väldigt ofta dagtid också? Klä på valpen om hon fryser ute! Det är lätt att göra en "tröja" genom att ta en tröjärm eller leggingsben, klippa av lagom långt och ta upp hål för frambenen. Så slipper du köpa något hon växer ur på några veckor…

[Forest]
0

Alla gör vi olika:) Vi hade Enja från dag ett i sängen med vikta täcken o kuddar runt sängen om hon skulle trilla ner. Aldrig har det hänt. Hon sov hela natten från 23 till 05 då ut o trädgårskiss/bajs för sen äta frukost o bita på ben sova. Matte drack kaffe o åt frukost sen gjorde jag mig mer i ordning för gå kort runda. Ända gångerna jag gått ut natten är om någon hund vart dålig i magen annars har inte det behövs. Alltid haft sovrumsdörren stängd. Skulle med tipsa er om gör rutinerna med sov i eran säng möjligen ha madrass på golvet vill ni inte ha hund i sängen så är det eran uppgift att ta inte upp henne för sova i sängen ;) Valpar mamma sover inte hos sina valpar hela tiden så tycker man kan vara lite uthållig med låta den lilla gny lite men erbjuda kanske en mjukdjur som sovvän. Lycka till med valpen

inajens
0

#7 - Haha, tack för välkomnandet :) Och för tipsen! Hon har ju samma sovplats varje natt nu, men i vardagsrummet istället för sovrummet. Men vi har definitivt bestämt oss för att flytta in henne i sovrummet snarast, och hålla oss till det. Det har gått SÅ mycket bättre tack vare alla tips här, begränsat utrymme, bort med leksaker på natten och att vi inte pysslar med henne när hon vaknar utan skicka ned handen till henne. Hon har kommit till ro på 1-2 minuter och gått och lagt sig igen.

#8 - Det varierar, ibland kan hon gå i 2 timmar och ibland gissar hon tre gånger på en timme (på dagarna). På natten så är det två gånger på en 8-timmarsperiod ungefär, sedan vill hon ju vakna ordentligt vid 6-tiden och då kissar hon också. Hon dricker dock väldigt mycket vatten, och så himla liten som hon är så måste det väl nästan gå rakt igenom?

#9 Nej vi har inte tänkt ha henne i sängen, där har vi från början varit benhårda att vi inte får ta upp henne, så att hon inte vänjer sig. Men i sovrummet tänker vi att hon ska sova (sen får hon väl välja när hon är äldre och bekväm att sova själv och hela natten).

In i sovrummet kommer vi ta henne i alla fall, och som sagt alla andra tips har varit ovärderliga! Vi har fått sova två nätter i rad nu :)

imsuchadiva
0

#10 vad skönt att det redan blivit så mycket bättre!

Elsis matte
0

#10 En del småvalpar dricker en massa bara för att (det är roligt?). Det brukar lugna sig med åldern… Skönt att ni fick resultat så pass fort, detta med nattsömnen är det bökigaste med valp i början.

Hornslandet
0

Vad kul att det går så bra för er! Har bara ett annat tips. När hon väl är uppe i varv sådär att det tar en stund att varva ner när ni håller henne i knät.. Ni säger att hon hoppar ur knät och sätter igång igen då. Mitt tips är att inte låta henne hoppa dän närhelst hon själv vill, utan hålla kvar henne i knät tills hon varvat ner lite mer och släppa iväg henne när hon är lugnare. Man lär sig se när valpen liksom "pustat ut" och slappnar av. Det menar jag då inte att man ska brotta ner valpen eller nått, bara inte släppa dän den så fort den sprattlar till. Vad jag märkt med min valp är att han då varvade igång igen och så tog det lika länge igen,så övningen liksom fick börjas om då.

Han fattade väldigt fort att man inte ska sprattla och kränga sig iväg när man sitter i knät, och detta har hjälpt oss väldigt mycket också för all slags hantering som behövs nu, kloklippning, borstning osv, allt görs utan problem när han väl sitter framför mig i "knät" eller tja, numera räcker det att han liksom sitter framför mig.

Dessutom tror jag att detta är en del i att hjälpa valpen med lite på/av-knapp om den inte har det helt naturligt från början, som vissa uppenbarligen har. Min valp har iaf varit sån som skulle bara köra på tills han stupade om man inte hjälpte honom förstå att det är bra att slappna av mellan varven å :)

inajens
0

#12 Ja, det verkar absolut så! Hon verkar gå till vattenskålen när hon inte riktigt vet vad hon ska göra annars… som en slags sysselsättning. Skönt att höra att det inte är helt ovanligt!

#13 Har försökt jobba på att inte släppa iväg henne när hon sprattlar, och det verkar också ha hjälpt! Hon vill fortfarande helt somna i knäet när vi sitter i närheten, men är vi inte där eller om vi sitter uppe på soffan och hon blir trött så verkar hon nöjd att lägga sig i sin säng, både för sömn och vila..

#11  Tack! Ja det känns fantastiskt. Nu har vi köpt hem kompostgaller och gjort en hage i sovrummet som är ännu lite mindre, inatt sov hon rakt igenom hela natten! Magisk känsla!