Ensamhetsträning, hur tidigt?
Hej! I sommar får vi hem vår valp, som då kommer att vara ca 15 v. Vår tanke var att han skulle följa med min man till jobbet i början o sen när han blev lite äldre och var nästan rumsren, börja lämna honom hemma själv medan vi jobbar och barnen är i skolan. Jag jobbar i kommunen där jag bor och kör dit. Då jag har 1 timmes lunchrast, tänkte jag köra hem och gå en kortare runda eller så kommer sonen hit på sin lunchrast och går med honom. Mina föräldrar bor bara ett stenkast härifrån och de har väldigt varierande arbetstider, så de kan komma hit och vara med valpen innan de börjar jobba. Ibland är de lediga några dagar mitt i veckan och då kan de antingen vara här eller så kan de ta valpen med sig hem. Valpen hade inte behövt vara ensam mer än ca 1-2 tim/dag. Jag har pratat med några vänner som har hund och de säger att det är svårare att ensamhetsträna valpar när de är äldre. Den ena har sådan hemsk separationsångest så den bet i sönder hela hallen där han var! Min man har inte möjlighet att ha valpen där när den blir äldre då han är ute och kör rätt så mycket periodvis. Dessutom hade det varit väldigt skönt om hunden kan klara av att vara ensam hemma några timmar/dag, då det kommer finnas vissa ställen han inte kan följa med till. T ex när vi är och handlar. Hur har ni gjort? Vad rekommenderar ni att vi gör? Tacksam för svar :-)
Allt det du skriver är lite vagt beskrivet av hur andra gjort och varför, så jag fäster ingen tilltro till sådana råd. Det du skall tänka på är vad lagar och djurskyddsförordningar säger i saken. T ex: hunden får aldrig vara ensam mer än högst fem timmar, någonsin inomhus! (Ocjh i bil är reglerna mycket strängare!) Du får inte heller lämna valpen ensam mer än just för kortare ensamhetsträning - gå ut genom dörren stänga och vänta någon minut och komma in ingen! Det gäller till den är fyllda fyra månader "gammal", men pröva inget sådant den första månaden valpen är hemma - då är det viktigaste att knyta starka orubbliga familjeband. Det är först efter 3 mån åld det är lämpligt att börja. Tiden fram till 14-15 veckors ålder får ingenting gå snett, det är mycket svårt att reparera problem som uppstått fram till 14-15 veckors ålder. Så börja inget så kan gå fel innan 14-15 veckor. Därefter börja med att gå ut kort och snabbt (någon minut) komma igen. Gå verkligen bort så att hunden hör att du går bort - stå inte omedelbart utanför dörren - de hör ju så bra och hör att du är där menförstår inte varför. (Det är anledningen till att många valpar gnyr - och misssförstående haussar/mattar går inte och ömkar med hunden - totalförbud mote detta!) Därefter är det lämpligt att träna med längre och längre perioder, korta någon gång varje dag och längre med längre mellanrum. Tänk att en kort period blir längre och längre liksom att de långa , med längre tid emellan också blir allt längre… Det är också bra att göra de här sakerna till rutiner vid ungefär samma tid varje dag, och alltid direkt efter att ni varit ute. När det sedan fungerar väl, kan man göra saker utan att hålla sig till rutinerna, och om så behövs kila till affären en halvtimme. En hund som varit född i familj, och som är vårfödd brukar kunna ha vant sig att vara ute lite och uträtta behoven utomhus. Min tik som fyller två år idagarna, var mer eller mindre rumsren direkt när hon kom hem (ålder på dagen 8v). Några "olyckor" förekom men mest beroende på mina missar - att allid ta ut hunden direkt efter att den varit i matskålen. Så, lämna aldrig mat i skålen utan den skall äta upp när den får - och sedan ut! Efter två veckor var hon helt rumsren - och så har de varit med de senaste 4 valparna, samtliga födda i hemmiljö men med egen spontan tillgång till rastgård!
Ett par dagar efter du fått hem jycken så lämnar du den ensam i köket. Gör ingen stor grej av det hela. 5, 10 minuter. Gör detta flera ggr per dag. Olika längder..då lär den sig att det är fullt naturligt att du är borta och att du kommer tillbaka.
Tack för era svar! :-) # 1 Jag vet att hunden inte får vara ensam mer än 5 timmar! Som jag skrev, han kommer va ensam 1-2 tim/dag vid något enstaka fall högst 3 tim. Inte mer än så. Jag skulle ALDRIG få för mig att lämna hunden ensam i bilen! Oavsett årstid eller om jag så bara skulle köpa 1 l mjölk!
#2 Tycker inte att det är rätt metod. Valpen skall ha möjlighet att följa efter husse/matte så mycket den vill - det är just följsamma hundar vi vill ha. Valpen kommer att vilja följa efter så mycket som möjligt, och det bör den få. I början kommer den att sova oroligt om man ens lämnar rummet, eller vakna, och som valp behöver den mycket sömn. Jag själv bor på landet och har oftast en eller två jämthundar. Där samarbetet är väldigt betydelsefullt, för de är arbetande hundar. Jag följer i mångt och mycket "trappermetoden" alltså att arbetande hundar skall leva så nära sina hussar/mattar som möjligt, men har modifierat detta något, särskilt med hänsyn till nyare upptäckter kring hundars beteende och uppväxt (läser just nu en 12v lång kurs i hund-etologi hundens beteende - psyke, viktigaste tiderna i deras liv et c. och många av de nya rönen visar på att mycket som sagts tidigare byggt på alldeles för enkla testmetoder från 60-80-talet - och det mesta har visat sig vara helt fel som lärts ut, och ännu hänger kvar. Perioden från 5 veckor till 14-15v skall gå så friktionsfritt som möjligt, och när vi tar valpen från tiken vid 8-9v är det traumtiskt, så ju bättre bindning man får till hunden efter hemtagningen dess bättre. Tycker alltså att det är bra om hunden alltid kan söka upp husse/matte, Vid 14-15 veckors ålder, om allt gått bra, är valpen redo för lite träning, men om något går fel innan dess är det väldigt svårt att rätta till problem, särskilt om man då inte vet varför det gått snett och inte vet hur man bygger tillbaka hundens förtroende!
Naturligtvis ska hunden vara med som mycket som möjligt. Men "kör" man in den så som jag beskrev så blir den heller inte orolig om jag måste gå ut en timme eller två. Samma sak gör jag i bilen. Först så ser jag till att bilen blir 100% positiv, dvs det är alltid skoj att åka bil för då händer roliga saker. Sedan när det är klart lämnar jag jycken ensam i bilen. Jäkligt bekvämt att kunna åka och ta sig en pizza, handla eller vad som utan att jycken ylar i bilen.
Hunden ska vara trygg i sin tillvaro, men för de allra flesta så kan man inte leva sitt liv på hundens villkor. Det måste vara tvärtom. Hunden får så gott det låter sig göras anpassa sig till våra. Så har jag hanterat hundar i hela mitt liv. Har egentligen aldrig haft bekymmer, utom för en bytesmedveten jakthund som i vild frenesi försvarade bilen och bet sönder inredningen när folk gick förbi. Löstes snabbt med en hundbur där den varken syntes eller kom åt inredningen i bilen. Detta är nu 40 år sedan…(strävhårig tysk jaktterrier, med ett sjujäkla humör)
Om man sedan tittar på vad som är naturligt bland hunddjur , så är det ju att lämna valparna ensamma. Det är väl bara den afrikanska vildhunden som lämnar dagispersonal hemma då flocken går på jakt.
Konstigt att vissa verkar vara HELT anti att någonsin lämna hunden i bilen, men hemma är självklart att den ska klara många timmar? Hur tänker ni då?
Tror många ser bilen som osäker, att någon skulle kunna stjäla hunden. Plus det där med att det kan bli för varmt o.s.v.
Min hund fick ibland sova i bilen om vi var på besök hos någon som inte kunde ha hund inne. Hela natten, det ni. Han trivdes fint med det och man fick purra honom på morgonen.
Min bil är något av det trevligaste min hund kan tänka sig. Det är vårt eget revir som hunden sätter i förbindelse med jakt, skog och träffa andra trevliga hundar.
Den vet också att jag alltid kommer tillbaka till bilen. Ser man bara till att bilen inte blir för varm är det inget problem. På vintern gör 20 minus ingenting då har hunden en barnleksak att ligga i, en iglo av tyg jag köpte för en billig peng på ett loppis. Har själv kollat med termometer. Efter 4 timmar i en yttertemperatur på -20 hade hunden + 15 grader inne hos sig i iglon, samma sak om hunden är blöt och frusen. Det fixar hon själv på nolltid i iglon. Sedan får jag ta in den, vända den ut och in för torkning…
# 6 JAG hade aldrig lämnat min hund i bilen oavsett väder, för det hade inte känts rätt. Om andra gör det, är inte mitt problem, så länge jag inte ser en stackars hund som flåsar i bilen när det är sommar och solen står i gassande sol. Då blir jag förbannad! Sen så menar inte jag att bara för att jag inte vill lämna hunden i bilen, att jag hade lämnat den ensam hemma i många timmar. Däremot känns det bättre att lämna hunden ensam hemma ca 1 timme än i bilen. Som sagt, var och en för göra som den vill. Jag säger bara hur jag tänker.
Valpar lär sig tidigt att mamma går ifrån dom, vi gjorde som 2 beskriver. Vi gav något gott att äta så var även valpen underhållen.
Än idag ger vi våra något varje gång det är hejdå men det är inget måste :)