min valp
hej
min snart golden tikvalp 6 månarder säger bara till i bland när hon vill kissa i alla falll på natten men när hon varit ute särskilt baksidan på morgon kan hon bajsa sen gör hon ändå stora högar inne överallt fast hon kan komma ute andra golden som hon leker med mellangolden var drygt rumsren runt 7 månader hon kissade inte eller bajsar innen när denna valpen är själv gör hon dock inget inne vad skall jag göra just är jag hemma i dag för jag är sjuk då passar hon på att göras så vad jag göra
Din snart golden?
Börja om med rumrenhetsträningen. Ut ofta och stanna utomhus till hon gör det hon ska och belöna när hon gör det. Håll koll på henne inomhus så ni hinner ut när hon är påväg att göra något.
Hon gör ju inne fast hon redan bajsat ute, om jag fattade det rätt.
Just därför gäller det att ha stenkoll inomhus så hon inte hinner.
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, men utgår att det kort och gott handlar om att valpen/unghunden inte är rumsren? Först och främst, ta ut henne för ordentliga rastningar för det är inte säkert att hunden gör ifrån sig helt på tomten. Särskilt när det gäller bajsandet måste hunden dels få röra sig en stund för att få igång tarmen och sedan ha ro nog att göra ifrån sig. Försök ta ut henne på relativt regelbundna tider, men förstås extra rastning vid behov. Den andra biten är att övervaka henne inne. Om ni har större lägenhet/hus så stäng dörrar eller ställ upp kompostgaller för att hålla henne i närheten. Och förstås ta ut henne vid minsta oro.