Välja hund
Hej! Jag tycker äntligen att det känns rätt att skaffa hund men nu har jag ett dilemma. Har hittat en helt underbar cremefärgad Chihuahua som jag tänkte köpa, men nu finns det också jättefina japansk spets-valpar till salu och jag kan inte bestämma mig. Jag älskar båda raserna och skulle helst av allt vilja ha en av varje men vill inte skaffa valparna samtidigt oavsett så nu har jag lite beslutsångest. Vilken ras skulle du välja och varför?
Jag hade jämförd de olika egenskaperna som kan skilja hunden åt. Mer/mindre skällig, pälsvård, storlek, mer/mindre lättränad etc. Jag hade dessutom kontaktat de olika uppfödarna för att se vilken jag trivs bäst med. En uppfödare ska vara ett stöd, en person som kan hjälpa dig när du har problem, någon du kan vända dig till. Om jag fortfarande ansåg kullarna likvärdiga så hade jag stålsatt mig och besökt dem, utan att ta några förhastade beslut, för att se vilken individ som hade passat mig bäst. Kanske en av dem är väldigt timid? En annan är väldigt frammåt och en tredje är halvt skogstokig :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Om båda raserna är likvärdiga för dig, kolla så att det verkligen är lika seriösa uppfödare bakom båda hundarna, lika friska hundar i släktleden osv. Någon kanske har haft lite mer problem med patellaluxation eller annat i sin släkt? Då kan du ju välja bort den därför.m
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hur lätt är det att få tag på en bra Chihuahua? Det är en populär ras, på gott och ont, vilket kan innebära att det är stor efterfrågan på valpar, att det föds många kullar och att en del valpar har mindre lämpliga föräldrar. Känns "vavvan" som one-of-a-kind? Tror du det kan bli svårt att få tag en lämplig Chihuahua om ett par år om du väljer japanen nu?
Den japanska spetsen är inte någon jättepopulär ras och antalet som registreras verkar ganska konstant.
Vad vill du göra med hunden? Vilka fördelar och nackdelar har den japanska spetsen jämfört med chihuahuan?
Japansk spets tillhör de raser som jag själv skulle kunna tänka mig, men jag är mycket av en "spetsmänniska", så det är ett subjektivt val. 😉
En Japansk Spets är ju större och mer robust. Chihuahuor kan ha problem med rumsrenhet, det tar ofta lång tid innan de blir rumsrena och vissa blir det aldrig. Jag hade valt Japansk Spets men då är jag heller inget stort fan av Chihuahuor och den oseriösa aveln de utsatts för sedan Paris Hiltons Tinkerbell. Jag hade åtminstone absolut inte köpt en Chihuahua via blocket, utan isf via rasklubben efter att ha träffat flera olika uppfödare och deras hundar samt pratat med valpköpare från dessa uppfödare. Det är iofs så jag köper hund, då de bästa uppfödarna sällan brukar behöva annonsera på blocket (undantag finns såklart).
Jag skulle välja en jappe alla gånger, men det är ju du som ska ha hunden… Vilken som passar dig bäst är omöjligt att svara på, utan att veta vad du ska göra med din hund och vilka egenskaper du söker. Det är ju inte så att en ras är bättre än en annan rent objektivt, det är dina preferenser och behov som ska styra.
Skulle välja japansk spets eftersom den har robustare kropp. Chihuahua ser väldigt liten och klen ut och jag skulle oroa mig för att den skulle skada sig om man råkar trampa på den eller om den ramlar ner från något.
Jappen har lättskött päls och den behöver inte kläder på vintern.
Jag har träffat chihuahuor som varit skälliga och osäkra, men det betyder inte att alla är det.
Har själv en underbar Chihuahua kille som varken haft problem med rumsrenhet eller överdrivet skällande. I grund och botten är de dock hundar som 'larmar', vilket man bör ha i åtanke. Chihuahuan är en stor hund i liten kropp och jag uppfattar rasen som en aktiv sällskapshund, de uppskattar bland annat både spår och agility. Om du är intresserad av en Chihuahua bör du främst titta på föräldrarnas hälsostatus och mentalitet, hellre än utseendet på valpen. Chihuahuaor har problem med patellaluxation(lösa knäleder) och ögon. Välj uppfödare som avlar på normalstora avelsdjur dvs drygt 2-3kg. Chihuahuor i denna storleksklassen är tåliga och klarar de flesta aktiviteter.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Jag har tänkt ha hunden till sällskap och träna lite agility som hobby, vill dock inte tävla. Lutar mest mot Chihuahua just nu tror jag. Jag gillar variationen i deras pälsfärg och dom verkar vara en ras som man kan göra mycket med.