Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 558 ggr
Minmilou
0

Ni som tävlar i rallylydnad!

Ska tävla för första gången om lite mer än 1 månad och tänkte kolla lite med er som tävlat endel i nybörjarklassen, har ni lagt märke till att de är någon skylt som är med oftare än andra? Nu syftar jag på olika tävlingar inte på samma bana :)

Ambrose
0

Någon typ av "Sitt/ sitt  framför höger/vänster ingång /sitt" är det nästan alltid.
Även 270/360 svängar vänster är ganska vanliga eftersom domarna vill se bakdelskontroll.
Det kan ofta vara många moment med "sitt", så träna på att hunden vill sitta när det är blött.

Eftersom det dessutom har kommit nya skyltar så är domarna benägna att ta med minst en av dessa per bana :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Minmilou
0

Åh tack för ditt svar! :) Har du någon gång fått skylten "läggande under gång"?

panini
0

#2 Läggande under gång finns inte med i nybörjarklassen.

Minmilou
0

#3 ahh men va skönt haha! Nu blev jag glad hahha

Ambrose
0

#3 Jo det finns den visst, fast den hetet numera bara "Ligg". Du går med hunden och lägger den direkt vid skylten sammtidigt som du stannar. Du får inte lov att t.ex. kommendera "stå", och sedan "ligg". Det räknas som felövning, och hunden får inte sätta sig innan den lägger sig. Den kan absolut komma, och den kan komma i både långsam och språngmarsch. Precis innan du stannar får du däremot sakta in lite.

//Ambrose

Minmilou
0

#5 aha okej komstigt jag hittar inte den när jag kollar på nybörjarskyltarna..måste missat den då!

Ambrose
0

//Ambrose

alltidnordin
1

#5 Fast det blir ju inte riktigt "ligg under gång" i o m att du själv får stanna. I ligg under gång kommenderas ju ligg samtidigt som föraren fortsätter framåt.

Men under de starter vi gjort har de flesta haft hunden stilla i "stå" (utan kommando då) och sedan kommenderat ligg.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar