Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 978 ggr
maxie
0

fuktexem

hej.har en st:bernhard 2 år. min 5:te omplaceringshund som jag nu äntligen fått till en "vanlig" st:bernhard.han hade varit i en knarkarkvart,var misskött och väldigt rädd för människor.men min andra hund, grannar +grannarnas "normala,glada hundar"har fått honom till en kärvänlig,gosig kluns.nu har han fått fuktexem under  hakan-vill inte åka till vetrinär just nu-hans trygghet med människor måste få "mogna"lite till annars kan jag vara tillbaka på ruta ett igen

fråga:kan jag pröva receptfri cortisonsalva.

hälsn.maximilliam,jessie och matte lenamaria

lena1
0

visst kan du göra det,min ena collie fick det för många år sedan och då satte jag på zinkpasta också receptfri, det torkar ur mycket fortare och läker på så sätt snabbare….vill man kan man ju också dutta på potatismjöl, har samma verkan men kan då ta längre tid.bägge är helt ofarliga för hunden.

fnyk
0

hur ser man att sin hund har fått fuktexem? har aldrig vart med om detta med familjens tidigare hundar…

linasvovvar
0

Min st bernads får också fuktexem lätt, jag rakar de utsatta området och tvättar med jodopax, har fått en salva utskriven av miv vet, tror den heterfusiderm ( hittar den så klart inte just nu) har även medecin som jag ger henne den geter Cefalexin.

Det värsta jag varit med om va första gången hon fick exem, på morgonen va det som en 5 kr och när jag kom hem ett par timmar senare så hade det vandrar runt på halva hunden, tcäkte fera dm av henne. Så försök få din vet att kanske skriva ut salva och medecin så du har i värsta fall.

Lycka till

Misimurf
0

Det finns ingen möjlighet att veterinären kan göra ett hembesök om det skulle underlätta för din hund? Vi har sk distriktsveterinär där jag bor och dom gör hembesök om man vill det. Det kostar iofs extra men det kan det va värt i vissa situationer. När vi var tvugna att avliva vår förra hund så kom veterinären hem och gjorde det. Det har de även gjort med tidigare hundar vi haft. Jag tycker att det har känts jätte bra. Då har hunden sluppit oroa sig för vad som ska hända och istället legat hemma i tryggheten