Omplacering..
Vill verkligen inget annat än att behålla min älskade hund men har nog inte något alternativ snart.. hon har alltid varit rädd av sig, särskilt för barn. När vi fick vår dotter som nu är 10 månader så gick allt bra till att börja med. Men ju äldre min dotter blir dessto mer svartsjuk blir vår hund.. och min sambo har gett upp hoppet om att det ska fungera och hans humör går ut över hunden och resten av familjen. Går inte in på det något djupare, men pga många faktorer är det nog det bästa för henne.. Men hur går man till väga för att hitta ett bra hem till henne? Hon är skygg och rädd så vill gärna hitta någon som har tid och kunskap att ge henne det hon behöver. Nån som kan ge mig lite tips?
Du kan annonsera i facebookgruppen Hund&katt säljes köpes/ omplacering/ fodervärd
Är det en renrasig hund? I så fall går det ofta att annonsera på rasklubbarnas hemsidor.
Hoppas det löser sig till det bästa för både er och hunden 🌺
Först och främst: Ta om möjligt kontakt med uppfödaren!
Uppfödare brukar ha stora kontaktnät och vara mycket villiga att hjälpa till med en omplacering så gott det går.
Annonsera annars på alla tänkbara lämpliga ställen. Rasklubbar, facebook, blocket… Skriv ärligt om hunden, räkna upp det som är positivt med hunden och anledningarna till att ni omplacerar. Undvik att skriv "snuttigulligt", annars finns stor risk att folk tänker att de "bara ska rädda den söta hunden" och hör av sig trots att de inte är helt lämpade som hundägare. Ha bilder där hunden syns tydligt, men inte för "söta" eller "häftiga" bilder som riskerar att locka fel personer.
Sedan är det bara att vara noggrann, kräsen och låta det ta tid. Se till att ha koll på hundens alla papper också.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tack för era tips och råd. Ska kontakta uppfödaren och se om hon vill hjälpa mig. Tror att det är störst chans att hitta en bra ägare då. Det allra viktigaste för mig är ju att hon får ett bra hem så det får ta den tid det tar. Hon är renrasig så om inte uppfödaren inte hjälper mig ska jag först annonsera på deras hemsida 😊
4 Lycka till med omplacera henne tror att det bästa är att göra det via uppfödaren. Sen via eran rassida/klubbsida. Sätt inte ut annons på blocket för jag tror antingen så dräller det in en massa intresserade som sen visar sig inte helt planerat hur livet är att ha hund.
Har pratat med uppfödaren idag. Fy va jobbigt detta var.. hon Hade eventuellt redan en som var intresserad..hade inte räknat med att det skulle gå så fort.. känner mig som världens hemskaste människa och att jag sviker min hund.. Hur ska jag klar detta..
#6 Jag tycker inte alls att du sviker din hund.
Du letar ju efter ett nytt hem för hennes skull, för hennes välmående.
Tycker det är starkt gjort att se till hundens bästa hur jäkligt man själv än mår av beslutet.
// Harley
6 Du sviker inte eran hund. Jag har själv hjälpt vänner när dom haft små barn med avlasta dom med sina djur (hundar o hästar) det tar tid med allt inte bara barnet/barnen o djuret utan allt annat tar en hel del tid . Tycker du gör ett bra beslut, du sätter henne i första hand o ser till att hon får ett bra hem. Hoppas det klickar för hunden och nya hemmet. ❤️
OT :Vi har själva tagit omplaceringshundar och alla har tagit det olika men ofta blommat upp fint på kort tid.